Curricular writings from the disciplinary curriculum to the integrated curriculum of pedagogy at UFT
DOI:
https://doi.org/10.70860/ufnt.rbec.e19718Schlagworte:
currículo, desenvolvimento curricular, curso de pedagogia, cultura institucionalAbstract
ABSTRACT. The text resonates from curriculum acts of the Pedagogy course as an object of study, aiming to understand curricular issues in the context of academic and pedagogical changes for the training of teachers in the 2000s. Based on the guiding question what does a curriculum want? We conducted a qualitative documentary analysis, grounded in curricular studies. Using the participant observation research method, we made a phenomenological description of the levels of macro and micro political-academic curricular decision-making, from the perspective of "phenomenological hermeneutics" of "implicated research." Understanding reality as the comprehended, interpreted, and communicated, our conclusive considerations reflect the sense of curricular disputes around the "disciplinary curriculum," the vicissitudes and tergiversations in the implementation of an "integrated curriculum" by axes and curricular cores of a licentiate course at the Federal University of Tocantins.
Downloads
Literaturhinweise
Aguiar, M. Â., et al. (2006). Diretrizes curriculares do curso de pedagogia no Brasil: Disputas de projetos no campo da formação do profissional da educação. Educação E Sociedade, Revista de Ciência da Educação, Centro de Estudos Educação e Sociedade (CEDES), 27(96). São Paulo, SP: Cortez.
ANFOPE. (2001). Documento contribuição das entidades Anped, Anfope, ANPAE, Forumdir para subsidiar a discussão na audiência pública nacional/CNE sobre a formação do professor para a educação básica em cursos de nível superior. Ano VII(14), maio.
Brasil. (1999). Decreto 3.276. Dispõe sobre a formação em nível superior de professores para atuar na educação básica, e dá outras providências. Brasília.
Brasil. (2002). Resolução CNE/CP nº 1/2001, aprovada em 18 de fevereiro de 2002. Diário Oficial da União, 4 de março. Institui as diretrizes curriculares para a formação inicial de professores da educação básica em cursos de nível superior, curso de licenciatura, de graduação plena.
Brasil. (2006). Parecer CNE/CP Nº5/2006. Diretrizes Curriculares Nacionais para o Curso de Pedagogia.
Coelho, I. M. (1994). Ensino de graduação: A lógica de organização do currículo. Revista Educação Brasileira, 16(33), 43-47.
Corazza, S. (2001). O que quer um currículo? Pesquisas pós-críticas em educação. Petrópolis, RJ: Vozes.
Fernandes, S. J., Bellé, M. S., & Prado, L. J. (2023). A formação inicial e continuada de professores em contexto de reformas educacionais. Revista Série-Estudos, 28(63), 47-67. Acesso em: 11 jan. 2025. Recuperado de: https://serieucdb.emnuvens.com.br/serie-estudos/article/view/1758
Freire, J. S. E., Freire, J. C. S., & Konzen, J. O. (2024). A concepção de regulação e as políticas de gestão escolar no Brasil: Princípios político-pedagógicos e contradições. Revista Brasileira de Educação do Campo, 9. Acesso em: 15 fev. 2025. Recuperado de: https://periodicos.ufnt.edu.br/index.php/campo/article/view/19422
Goodson, I. F. (2020). Aprendizagem, currículo e política de vida: Obras selecionadas de Ivor F. Goodson. RJ: Vozes.
Governo Federal/UFT. (2007). Avaliação Institucional Interna da UFT (2004-2006): Relatório final. Palmas, TO.
Governo Federal/UFT. (2004). Estatuto da UFT. Palmas, TO.
Governo Federal/UFT. (2004). Folder Institucional da UFT. Palmas, TO.
Governo Federal/UFT. (2003). Projeto Político Pedagógico do Curso de Pedagogia da UFT. Palmas, TO.
Governo Federal/UFT. (2007). Projeto Político Pedagógico do Curso de Pedagogia da UFT (2007-2010). Palmas, TO.
Governo Federal/UFT. (2004). Relatório de Implantação da UFT. Palmas, TO.
Macedo, R. S. (2010). Etnopesquisa crítica, etnopesquisa-formação (2ª ed.). Brasília, DF: Liber Livro Editora.
Pinho, M. J. (2007). Políticas de formação de professores: Intenção e realidade. Goiânia, GO: Cânone Editorial.
Rocha, J. D. T. (2022). E agora? Pós-BNCC - Qual(is) currículo(os) diverso(s) para formar professores no Brasil. In Veiga, I. P. A., & Santos, J. S. Dos. (Orgs.). Formação de professores para a educação básica (pp. 189-201). Rio de Janeiro, RJ: Vozes.
Rocha, J. D. T. (2010). O que quer um currículo? Perspectivas e desafios dos cursos do REUNI na UFT. In Santos, J. S. dos., & Zamboni, E. (Orgs.). Potencialidades investigativas da educação (1ª ed., v. 1, pp. 175-198). Goiânia, GO: PUC Goiás.
Rocha, J. D. T., & Maia, M. F. G. (2017). A pesquisa implicada de inspiração fenomenológica para estudos in situ de/com sujeitos sociais da diversidade sexual e de gênero. Revista Educação e Emancipação - Cidadania, Diversidade e Bem-Estar, 1, 211-237. Acesso em: 15 fev. 2025. Recuperado de: https://periodicos.ufam.edu.br/index.php/rech/article/view/4740
Santomé, J. T. (1998). Globalização e interdisciplinaridade: O currículo integrado. Porto Alegre, RS: Artmed.
Souza, R. A. (2007). Da UNITINS à UFT: Modelos e práticas gestoriais na educação superior no Estado do Tocantins no limiar do século XXI (Dissertação de Mestrado). Universidade Federal de Uberlândia, Uberlândia.
UNITINS. (2002). Plano de Desenvolvimento Institucional da UNITINS.
Downloads
Veröffentlicht
Zitationsvorschlag
Ausgabe
Rubrik
Lizenz
Copyright (c) 2025 José Damião Trindade Rocha

Dieses Werk steht unter der Lizenz Creative Commons Namensnennung 4.0 International.
Creative Commons Attribution License
Creative Commons Attribution License
Proposal for Copyright Notice Creative Commons
1. Policy Proposal to Open Access Journals
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
A. Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution License that allows sharing the work with recognition of its initial publication in this journal.
B. Authors are able to take on additional contracts separately, non-exclusive distribution of the version of the paper published in this journal (ex .: publish in institutional repository or as a book), with an acknowledgment of its initial publication in this journal.
C. Authors are permitted and encouraged to post their work online (eg .: in institutional repositories or on their website) at any point before or during the editorial process, as it can lead to productive exchanges, as well as increase the impact and the citation of published work (See the Effect of Open Access).