Curricular writings from the disciplinary curriculum to the integrated curriculum of pedagogy at UFT

Auteurs-es

DOI :

https://doi.org/10.70860/ufnt.rbec.e19718

Mots-clés :

currículo, desenvolvimento curricular, curso de pedagogia, cultura institucional

Résumé

ABSTRACT. The text resonates from curriculum acts of the Pedagogy course as an object of study, aiming to understand curricular issues in the context of academic and pedagogical changes for the training of teachers in the 2000s. Based on the guiding question what does a curriculum want? We conducted a qualitative documentary analysis, grounded in curricular studies. Using the participant observation research method, we made a phenomenological description of the levels of macro and micro political-academic curricular decision-making, from the perspective of "phenomenological hermeneutics" of "implicated research." Understanding reality as the comprehended, interpreted, and communicated, our conclusive considerations reflect the sense of curricular disputes around the "disciplinary curriculum," the vicissitudes and tergiversations in the implementation of an "integrated curriculum" by axes and curricular cores of a licentiate course at the Federal University of Tocantins.

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José Damião Trindade Rocha, Federal University of Tocantins

Pós-Doc./UEPA. Doutor em Educação/UFBA. Mestre em Educação Brasileira/UFG. Docente do Doutorado em Educação na Amazônia - PGEDA/UFPA/UFT. Docente do PPGE/UFT. Coordenador do Mestrado Profissional em Educação (PPPGE/UFT). Professor Associado do curso de Pedagogia/UFT. Líder de grupo de pesquisa CNPq/UFT Gepce/minorias na área de currículo e interseccionalidade gênero, raça, etnia. Consultor das Comissões de Avaliação de APCN da Área Profissional de Educação - Capes. Especialista pela Universidade do Programa Nacional de Equidade de Gênero, Raça e Valorização das Trabalhadoras no SUS do Ministério da Saúde do Governo Federal. Painelista do Grupo de Trabalho (GT) Ministerial de Memória e Verdade das Pessoas LGBTQIA+ do Ministério dos Direitos Humanos e da Cidadania (MDHC) do Governo Federal. Pesquisador do Programa Nacional de Cooperação Acadêmica na Amazônia UEPA,UFRN, UFT (Procad/2018). Pesquisador da Rede Inter-Regional Norte, Nordeste e Centro-Oeste sobre Docência na Educação Básica e Superior (Rides). Pesquisador-associado do Centro Latino-Americano de Estudos em Cultura (CLAEC). Sócio da Associação Nacional de Pesquisa em Educação (Anped) GT -12 Currículo. Sócio da Associação Brasileira de Currículo (ABdC). Sócio da Associação Brasileira de Estudos em Transhomocultura (ABETH). Membro do Fórum de Coordenadores de Programas de Pós-Graduação em Educação (FORPREd-Norte). Membro do Fórum Nacional dos Mestrados Profissionais em Educação (Fompe). Membro do Comitê Técnico-Científico (CTC/UFT). Membro do Núcleo Docente Estruturante (NDE/Pedagogia/UFT). Membro do Fórum Tocantinense em Defesa do Curso de Pedagogia e Licenciaturas. Membro da Secretaria Estadual LGBTI+ do PT. Membro do Coletivo Diversidade Tocantinense. Tem experiência na gestão superior universitária, da coordenação de curso de licenciatura em pedagogia e de programa de pós-graduação em educação. Sua atuação tem ênfase em Currículo, Docência e Formação de Professoras, atuando nos temas: Teoria do Currículo; Currículos Diversos da Educação Básica; Pós-Curriculo das Diferenças, Formação de Professoras; Diversidade Sexual, Estudos de Gênero; Minorias Sociais Nortistas Amazônidas; Tecnologias Ciberculturais.

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Publié-e

2025-08-23

Comment citer

Rocha, J. D. T. (2025). Curricular writings from the disciplinary curriculum to the integrated curriculum of pedagogy at UFT. Brazilian Journal of Rural Education, 10, e19718. https://doi.org/10.70860/ufnt.rbec.e19718