Contradictions of the closure of rural schools: the social relevance of schools for the community

Autor/innen

DOI:

https://doi.org/10.70860/ufnt.rbec.e19733

Abstract

 

ABSTRACT. This article discusses the closure of rural schools in the municipality of Castelo/ES, with the aim of discussing the social function of schools for the rural community. The case study, resulting from a research on the nucleation of rural schools, analyzes the closure of the Municipal School of Elementary Education Jabuticabeira and its repercussions on social relations in the local territory, in order to understand the social developments and changes in community dynamics. The research, with a qualitative approach in education, was developed through semi-structured narrative interviews, documentary consultation and dialectical and historical materialism. The results indicated that there is concern about the early removal of children from their territories, weakening family ties, belonging and local identity. It is concluded that the school for the community transcends its pedagogical dimension, becoming one of the important organizing centers of social relations, which allows the construction of bonds and expansion of the school's functions as an integrating agent. Thus, the importance of the presence of schools in social structuring and community strengthening is highlighted, and Rural Education is reaffirmed as an inalienable social right, respecting the historical, social and cultural specificities of this territory.

Downloads

Keine Nutzungsdaten vorhanden.

Autor/innen-Biografien

Juliana Maria Dalvi, Universidade Federal do Espírito Santo - UFES

Mestranda em Ensino, Educação e Formação de Professores pela Universidade Federal do Espírito Santo/ Ufes. Especialização em Gestão Escolar Integradora: Supervisão, Orientação e Inspeção Educacional, pela Universidade Castelo Branco/RJ. Especialização em Psicopedagogia, pela Faculdade de Ciências de Wenceslau Braz/ PR. Graduada em Pedagogia pela Universidade de Uberaba (2008) . É servidora pública municipal/ de Castelo com vínculo efetivo como professor M desde 2009, atualmente é professora da escola EMEIEF Madalena Pisa/ Castelo/ES. tem experiência na área de Educação, com ênfase em Pedagogia nas séries iniciais do ensino fundamental. 

Josiléia Curty de Oliveira, Universidade Federal do Espírito Santo - UFES

Doutora em Educação pelo Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Federal do Espírito Santo. Mestre em Gestão Pública pela Universidade Federal do Espírito Santo. Graduada em Letras e Pedagogia pela Faculdade de Filosofia, Ciências e Letras de Alegre. Atualmente, ocupa o cargo de Secretário Executivo na Universidade Federal do Espírito Santo (UFES)- Campus de Alegre. Tem experiência na área de Letras, Educação e Gestão Pública. Desenvolve estudos que inter-relacionam formação de professores, educação do campo, culturas e línguas. 

Ana Cláudia Hebling Meira, Universidade Federal do Espírito Santo - UFES

Possui graduação em Ciências Sociais pela Universidade Estadual de Campinas (1994), mestrado em Sociologia pela Universidade Estadual de Campinas (2001) e doutorado em Desenvolvimento Rural pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (2017). Atualmente é professora Associado II da Universidade Federal do Espírito Santo e pesquisadora no Programa de Pós-graduação em em Ensino, Educação Básica e Formação de Professores (PPGEEDUC), da UFES. Orienta pesquisas com foco na educação do campo e na educação em Agroecologia. Aborda temáticas da formação inicial e continuada de professores e da produção intercultural do conhecimento, com foco na educação do campo, na produção do conhecimento agroecológico, na educação em agroecologia e na educação ambiental. Tem experiência na área de Educação, com ênfase em Sociologia da Educação. Na área do Desenvolvimento Rural, desenvolve projetos de pesquisa participativa e construção coletiva de conhecimentos agroecológicos com cafeicultores da região do Caparaó Capixaba com foco na sustentabilidade de cafeeiros cultivados em sistemas agroflorestais (café sombreado).

Literaturhinweise

Arroyo, M. G. (2006). Educação rural e pedagogias da alternância. In R. S. Caldart, I. A. Pereira & M. G. Arroyo (Orgs.). Escola rural, território camponês e educação do campo. Ministério do Desenvolvimento Agrário.

Arroyo, M. G. (Org.). (2009). Por uma educação do campo (4ª ed.). Vozes.

Arroyo, M. G. (2025). Tempos de desmonte do estado de direitos humanos. Tempos de desmonte do direito à educação. Educação em Revista, 41, e52415 DOI: http://dx.doi.org/10.1590/0102-469852415.

Caldart, R. S. (2004). Pedagogia do Movimento Sem Terra (p. 71). Expressão Popular.

Caldart, R. S. (2008). Sobre a educação do campo. In C. A. Santos (Org.). Por uma educação do campo: Campo – políticas públicas – educação (pp. 67–86). INCRA; MDA.

Caldart, R. S. (2020, março 9). Função social das escolas do campo e desafios educacionais do nosso tempo [Texto preparado para aula inaugural do curso de Licenciatura em Educação do Campo, Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Campus Litoral]. https://olhoscriticos.files.wordpress.com/2020/03/artigo-func3a7c3a3o-social-das-esc.-do-campo-e-desafios-educac.-do-nosso-tempo-roseli-s.-caldart.pdf.

Caldart, R. S. (2024). Educação do Campo 25 anos: legado político-pedagógico: Rural Education 25 years: political-pedagogical legacy. Revista Cocar, (33). Recuperado de https://periodicos.uepa.br/index.php/cocar/article/view/9788.

Freire, P. (1987). Pedagogia do oprimido. Rio de Janeiro, RJ: [Paz e Terra].

Freire, P. (1996). Pedagogia da autonomia: Saberes necessários à prática educativa (Coleção Leitura). Paz e Terra.

Lüdke, M., & André, M. E. D. (1986). Pesquisa em educação: abordagens qualitativas. EPU.

Mészáros, I. (2008). A educação para além do capital. Boitempo.

Marx, K. (1987). Para a crítica da economia política (J. A. Giannotti & E. Malagodi, Trads.). In K. Marx, Manuscritos econômico-filosóficos e outros textos escolhidos (pp. 3–25). São Paulo: Nova Cultural.

Marx, K., & Engels, F. (1993). A ideologia alemã: I – Feuerbach (J. C. Bruni & M. A. Nogueira, Trads.). São Paulo: Hucitec.

Molina, M. C. (2009). Residência agrária – Concepções e estratégias. In M. C. Molina, G. G. S. L. Esmeraldo, P. S. Neumann, & S. M. P. P. Bergasmaco (Orgs.). Educação do campo e formação profissional: A experiência do Programa Residência Agrária (pp. 17–28). MDA. https://repositorio.iica.int/bitstream/handle/11324/19812/CDBR17069061p.pdf?sequence=1&isAllowed=y

Veröffentlicht

2025-12-22

Zitationsvorschlag

Dalvi, J. M., Curty de Oliveira, J., & Hebling Meira, A. C. (2025). Contradictions of the closure of rural schools: the social relevance of schools for the community. Brazilian Journal of Rural Education, 10, e19733. https://doi.org/10.70860/ufnt.rbec.e19733

Ausgabe

Rubrik

Dossiê: Educação do Campo - Culturas e Territórios