Approximations and Distances between Rural Education and Scientific Literacy: A Theoretical and Pedagogical Comparison

Autor/innen

DOI:

https://doi.org/10.70860/ufnt.rbec.e19765

Abstract

ABSTRACT. This study aimed to analyze the approaches and divergences between discussions on Rural Education and Scientific Literacy, investigating how these perspectives can be articulated to strengthen science teaching in rural education contexts. To this end, a qualitative bibliographic research was conducted, involving the selection and analysis of articles published in the last ten years on the CAPES journal platform. The results indicate that the integration between Rural Education and Scientific Literacy occurs when science teaching values traditional knowledge and students lived realities, promoting contextualized and critical learning. Strategies such as the Pedagogy of Alternation and inquiry-based teaching proved effective, although challenges such as insufficient teacher training and the scarcity of contextualized teaching materials still persist. It was possible to understand that Scientific Literacy can significantly contribute to a more emancipatory and critical education in rural contexts, provided that public policies and diversified pedagogical practices are implemented to strengthen this integration.

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Autor/innen-Biografien

Anniquele Souza das Neves, Universidade Estadual de Santa Cruz - UESC

Mestranda do Programa de Pós-Graduação em Educação em Ciências e Matemática PPGECM-UESC. Graduada em Pedagogia pela Universidade Estadual de Santa Cruz. Membro do Grupo de Estudos e Pesquisas em Práticas Pedagógicas e a Docência (GEPED) da UESC . Pesquisa Educação do Campo, Ensino de Ciências por Investigação e Sequência de Ensino por investigativo.

Luciana Sedano de Souza, Universidade Estadual de Santa Cruz

Possui graduação em Pedagogia pela Universidade de São Paulo (USP), mestrado e doutorado em Educação pela Universidade de São Paulo (USP). Possui experiência na docência da Educação Infantil e anos iniciais do Ensino Fundamental. Possui experiência também na docência em Educação de Jovens e Adultos e em Coordenação Pedagógica do Ensino Fundamental e Médio. Atua em diferentes projetos de formação de professores. Professora de cursos de especialização em ensino de ciências, educação infantil e anos iniciais do Ensino Fundamental. Foi membro do Conselho Editorial da Editus - Editora da UESC. Pesquisadora Associada à Associação Brasileira de Pesquisa em Educação em Ciências (ABRAPEC) e à Associação Nacional de Pós-Graduação e Pesquisa em Educação (ANPED). Atualmente é Professora Titular do Departamento de Ciências da Educação da Universidade Estadual de Santa Cruz (UESC/BA), Docente Permanente do Programa de Mestrado Profissional em Educação: Formação de Professores da Educação Básica (PPGE), onde cumpriu a vice coordenação do Colegiado do Programa; e do Programa de Mestrado Acadêmico em Educação em Ciências e Matemática (PPGECM). Pesquisa principalmente nas seguintes áreas temáticas: didática; organização da prática pedagógica, ensino de Ciências, ensino por investigação e formação de professores.

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Veröffentlicht

2025-12-22

Zitationsvorschlag

Souza das Neves, A., & Sedano de Souza, L. (2025). Approximations and Distances between Rural Education and Scientific Literacy: A Theoretical and Pedagogical Comparison. Brazilian Journal of Rural Education, 10, e19765. https://doi.org/10.70860/ufnt.rbec.e19765

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Rubrik

Dossiê: Educação do Campo - Culturas e Territórios