Approximations and Distances between Rural Education and Scientific Literacy: A Theoretical and Pedagogical Comparison
DOI:
https://doi.org/10.70860/ufnt.rbec.e19765Abstract
ABSTRACT. This study aimed to analyze the approaches and divergences between discussions on Rural Education and Scientific Literacy, investigating how these perspectives can be articulated to strengthen science teaching in rural education contexts. To this end, a qualitative bibliographic research was conducted, involving the selection and analysis of articles published in the last ten years on the CAPES journal platform. The results indicate that the integration between Rural Education and Scientific Literacy occurs when science teaching values traditional knowledge and students lived realities, promoting contextualized and critical learning. Strategies such as the Pedagogy of Alternation and inquiry-based teaching proved effective, although challenges such as insufficient teacher training and the scarcity of contextualized teaching materials still persist. It was possible to understand that Scientific Literacy can significantly contribute to a more emancipatory and critical education in rural contexts, provided that public policies and diversified pedagogical practices are implemented to strengthen this integration.
Downloads
References
Arroyo, M. G. (2007). Políticas de formação de educadores (as) do campo. Cadernos Cedes, 27, 157-176.
Bertoldi, A. (2020). Alfabetização científica versus letramento científico: um problema de denominação ou uma diferença conceitual?. Revista Brasileira de Educação, 25, e250036.
Cerioli, P. R., & Caldart, R. S. (2002). (org.) Educação do Campo: identidade e políticas públicas.
Chassot, A. (2003). Alfabetização científica: uma possibilidade para a inclusão social. Revista brasileira de educação, 89-100.
Reis Silva, M. J. A., & Bizerril, M. X. A. (2020). Educação do Campo e abordagem Ciência, Tecnologia e Sociedade: um diálogo possível. Linha Mestra, 14(42), 82-91.
Caldart. R. S., Pereira., & Frigotto. (Org). Dicionário da Educação do Campo. Guhur. D.M.P., & Toná. N (2012). Agroecologia. 2ª ed., reimpr. São Paulo: Escola Politécnica de Saúde Joaquim Venâncio/Fiocruz, Expressão Popular.
Lei n. 9.394, de 20 de dezembro de 1996. (1996, 23 de dezembro). Estabelece as Diretrizes e Bases da Educação Nacional. Diário Oficial da União, seção 1.
Lomeu, G. C., & Iocca, F. A. D. S. (2016). Alfabetização científica na educação infantil em uma escola do campo. Eventos Pedagógicos, 7(3), 1402-1414.
Oliveira, E. (2020). Outubro Rosa e Ensino de Ciências na Educação do Campo. Revista Insignare Scientia-RIS, 3(4), 460-476.
Pavini, G. C., Ribeiro, M. L., Whitaker, D. C. A., & Ferrante, V. L. S. B. (2020). Educação do campo: perspectiva concreta ou promessa frustrada de política pública?. Retratos de assentamentos, 23(1), 230-241.
Resolução n.1 de 03 de abril de 2002. (2002, 09 de abril). Estabelece Diretrizes para a Educação Básica nas escolas do campo. Diário Oficial da União.
Sasseron, L. H., & de Carvalho, A. M. P. (2008). Almejando a alfabetização científica no ensino fundamental: a proposição e a procura de indicadores do processo. Investigações em ensino de ciências, 13(3), 333-352.
Santos, A.R.D.; Silva, G.D.J.; Oliveira, J.M.D.S., & Coelho, L.A. (Org). (2020). Educação do campo: políticas e práticas. In Schneider, M.B.D. (Org.). A prática educativa emancipadora nas escolas do campo (pp. 69-80). Ilhéus: Editus.
Silva, M. B., & Sasseron, L. H. (2021). Alfabetização científica e domínios do conhecimento científico: proposições para uma perspectiva formativa comprometida com a transformação social. Ensaio Pesquisa em Educação em Ciências (Belo Horizonte), 23, e34674.
Souza, J. D., Ostermann, F., & Rezende, F. (2020). Educação do campo na voz da pesquisa em educação em ciências. Ensaio Pesquisa em Educação em Ciências (Belo Horizonte), 22, e12275.
Souza, M. A. D. (2020). Pesquisa educacional sobre MST e Educação do Campo no Brasil. Educação em Revista, 36, e208881.
Teixeira, F. M. (2013). Alfabetização científica: questões para reflexão. Ciência & Educação (Bauru), 19, 795-809.
Teixeira, L. B. (2020). Educação do campo: alfabetização científica e a pedagogia da alternância em uma escola família agrícola.
Whitaker, D. C. A. (2008). Educação Rural: da razão dualista, à razão dialética. Retratos de Assentamentos, 11(1), 295-304.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Anniquele Souza das Neves, Luciana Sedano de Souza

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Proposal for Copyright Notice Creative Commons
1. Policy Proposal to Open Access Journals
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
A. Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution License that allows sharing the work with recognition of its initial publication in this journal.
B. Authors are able to take on additional contracts separately, non-exclusive distribution of the version of the paper published in this journal (ex .: publish in institutional repository or as a book), with an acknowledgment of its initial publication in this journal.
C. Authors are permitted and encouraged to post their work online (eg .: in institutional repositories or on their website) at any point before or during the editorial process, as it can lead to productive exchanges, as well as increase the impact and the citation of published work (See the Effect of Open Access).




