Women, leadership, struggles, and resistance in the brazilian context: perspectives on the Amazon
DOI:
https://doi.org/10.70860/ufnt.rbec.e19766Abstract
ABSTRACT. This study analyzed the perspectives of women from the Vila Amazônia Settlement regarding work, family, education, and their struggles against gender asymmetry. A decolonial conception of research was adopted using the studies of Arroyo (2012), Bortolini (2021), Lerner (2019), and Saviani (2007). Feminism in the region was presented as a popular, Afro-Latin American construction, based on a decolonial approach. The interviews, conducted with a stipulated script and analyzed through a constructive-interpretative methodology, revealed the centrality of women in cultural, social, and political spheres. The narratives of the participants highlighted an identity construction that integrates elements of popular feminism. The decolonial approach allowed for a broader understanding of power dynamics and resistance, evidencing the subjectivation of women as protagonists in the struggle for rights and justice in the Amazon.
Downloads
Literaturhinweise
Alves, F. E. (2006). Mulheres Trabalhadoras, sim. Alunas por que não? Estudo sobre gênero, trabalho e educação na Bahia (Dissertação de Mestrado). Universidade Católica de Brasília, Brasília.
Araujo, M. I. S. (2010). Mulheres do campo e suas formas de organização: um estudo sobre o protagonismo feminino no meio rural (Tese de Doutorado). Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre.
Arroyo, M. G. (2012). Outros Sujeitos, Outras Pedagogias. Petrópolis, RJ: Vozes.
Belei, R. A., et al. (2008). O uso de entrevista, observação e videogravação em pesquisa qualitativa. Cadernos de Educação, 30, 187-199.
Bicalho, R., Macedo, P. C. S., & Rodrigues, G. G. (2021). Em defesa da educação do campo: enfrentando o desmonte das políticas públicas. Periferia, 13(1), 39-59.
Bortolini, A. (2021). Militarização das escolas e avanço reacionário: uma perspectiva de gênero. Revista Diversidade e Educação, 9(2), 92-119.
Bourdieu, P. A. (1999). A dominação masculina. Rio de Janeiro: Bertrand Brasil.
Bourdieu, P. A. (1999). Escola Conservadora: as desigualdades frente à escola e à cultura (2. ed.). Petrópolis: Vozes.
Bourdieu, P.A, & Passeron, J.-C. (1992). A reprodução: Elementos para uma teoria do sistema de ensino (2ª ed.). Petrópolis: Vozes.
Brasil. Lei nº 8.069, de 13 de julho de 1990. Dispõe sobre o Estatuto da Criança e do Adolescente e dá outras providências. Diário Oficial da União: seção 1, Brasília, DF, ano 128, n. 134, p. 13563-13576, 16 jul. 1990. Recuperado de: https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/l8069.htm. Acesso em: 17 out. 2025.
Carneiro, S. (2023). Enegrecer o feminismo: A situação da mulher negra na América Latina a partir de uma perspectiva de gênero. In T. Pires, & M. Lima (Orgs.). Escritos de uma vida (pp. 115–130). Jandaíra. (Texto originalmente apresentado em 2003).
Castro, A. M., & Machado, R. de C. F. (Eds.). (2016). Estudos Feministas, Mulheres e Educação Popular. Curitiba: CRV.
Collins, P. H. (2019). Pensamento feminista negro: Conhecimento, consciência e a política do empoderamento (A. Martins, Trad.). Boitempo.
Costa, A. D. da C., & Silva, T. de O. (2011). Gravidez na adolescência no meio rural: um estudo socioeconômico com adolescentes grávidas. Anais do III Seminário Nacional Gênero e Práticas Culturais: Olhares diversos sobre a Diferença. João Pessoa, PB.
Davis, A. (1982). Mulheres, Raça e Classe (H. R. Candiani, Trad.). São Paulo: Boitempo.
Fernandes, T., & Mota, D. M. da. (2014). “É sempre bom ter o nosso dinheirinho”: sobre a autonomia da mulher no extrativismo da mangaba no Pará. RESR, 52(1), 009-024.
Lerner, G. (2019). A Criação do Patriarcado: História da opressão das mulheres pelos homens (L. Sellera, Trad.). São Paulo: Cultrix.
Mezadri, A. M., et al. (Eds.). (2020). Feminismo Camponês popular: reflexões a partir de experiências no movimento de mulheres camponesas (1. ed.). São Paulo: Outras Expressões.
Saviani, D. (2007). Trabalho e educação: fundamentos ontológicos e históricos. Revista Brasileira de Educação, 12(34), 5-22.
Scavone, L. (2008). Religiões, Gênero e Feminismo. Rever, 8, 1-8.
Downloads
Veröffentlicht
Zitationsvorschlag
Ausgabe
Rubrik
Lizenz
Copyright (c) 2025 Dalvina Teixeira Rolim, Iolete Ribeiro da Silva; Orleans dos Santos Brito

Dieses Werk steht unter der Lizenz Creative Commons Namensnennung 4.0 International.
Creative Commons Attribution License
Creative Commons Attribution License
Proposal for Copyright Notice Creative Commons
1. Policy Proposal to Open Access Journals
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
A. Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution License that allows sharing the work with recognition of its initial publication in this journal.
B. Authors are able to take on additional contracts separately, non-exclusive distribution of the version of the paper published in this journal (ex .: publish in institutional repository or as a book), with an acknowledgment of its initial publication in this journal.
C. Authors are permitted and encouraged to post their work online (eg .: in institutional repositories or on their website) at any point before or during the editorial process, as it can lead to productive exchanges, as well as increase the impact and the citation of published work (See the Effect of Open Access).




