The school as a showcase for sustainable agriculture: experiences and challenges of a Family Agricultural School in a Pomeranian community

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DOI:

https://doi.org/10.70860/ufnt.rbec.e19808

Abstract

ABSTRACT. The São João do Garrafão Family Agricultural School (EFASJG, in portuguese) is located in the municipality of Santa Maria de Jetibá, Espírito Santo, a region historically settled by Pomeranian immigrants, where family farming constitutes a central component of the local economy. Currently, at least two agricultural models compete for space and narratives within the community: conventional agriculture, characterized by intensive use of agrochemicals, and organic agriculture, supported by a movement with over 30 years of history and two established Associations. This article aims to elucidate EFASJG's participation in strengthening sustainable agriculture – especially organic/agroecological agriculture – in the municipality, encompassing historical aspects, school practices, and the perspectives of members of the school community, through participant observation, document analysis, and interviews. EFASJG has contributed to the advancement of organic/agroecological farming, as it has been committed to promoting sustainable agricultural processes since its founding. These efforts are evident in its official documents, educational practices, and in the discourse of its community members. For them, one of the school's most important roles is to ensure that sustainable farming “succeeds” in the surrounding areas, thereby becoming a “showcase” of possibilities for Pomeranian farmers.

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Autor/innen-Biografien

Mariana Petri, Instituto Federal do Espírito Santo – IFES

Doutora em Educação em Ciências e Saúde (Nutes/UFRJ), Mestra em Biologia Animal (UFES) e Licenciada em Ciências Biológicas (UFES). Professora da Rede Federal de Educação,com atuação no Instituto Federal do Rio de Janeiro (2011 - 2015) e no Instituto Federal do Espírito Santo (2015 - atual). Interesse nas áreas: Educação em Ciências; Agroecologia; Educação Ambiental; Educação do Campo; Novas ruralidades.

Alexandre Brasil Carvalho da Fonseca, Universidade Federal do Rio de Janeiro – UFRJ,Universidade Federal do Rio de Janeiro – UFRJ

Possui graduação em Ciências Sociais pela Universidade Federal do Rio de Janeiro (1994), mestrado em Sociologia e Antropologia pela Universidade Federal do Rio de Janeiro (1997), doutorado em Sociologia pela Universidade de São Paulo (2002) e pós-doutorado pela Universidade de Barcelona (2009). Atuou como assessor na Presidência da República (2012-2017) nas áreas de participação social e direitos humanos. É professor titular da Universidade Federal do Rio de Janeiro, foi diretor do Instituto Nutes de Educação em Ciências e Saúde (2010-2012; 2019-2021). Pró-Reitor de Pessoal da UFRJ (2021-2023), Diretor de Políticas e Programas de Educação Superior na SESu/MEC (2023-2024). Secretário de Educação Superior no MEC (2024-2025). Atualmente é diretor na Secretaria Executiva do MEC. Tem experiência nas áreas de Sociologia e Educação, atuando principalmente nos seguintes temas: alimentação e cultura, educação em saúde, desigualdades, diversidade religiosa, mídia e desinformação.

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Veröffentlicht

2025-12-22

Zitationsvorschlag

Petri, M., & Brasil Carvalho da Fonseca, A. (2025). The school as a showcase for sustainable agriculture: experiences and challenges of a Family Agricultural School in a Pomeranian community. Brazilian Journal of Rural Education, 10, e19808. https://doi.org/10.70860/ufnt.rbec.e19808

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Rubrik

Dossiê: Educação do Campo - Culturas e Territórios