The curricular component Teaching Practice in Alternating Pedagogy as praxis of Popular Education in the training of rural teachers

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DOI :

https://doi.org/10.70860/ufnt.rbec.e19942

Résumé

ABSTRACT. This theoretical essay offers a critical reflection on the dimensions of popular education present in the Degree in Rural Education (Ledoc) at the Centro Universitário Norte do Espírito Santo (CEUNES/UFES), focusing on the experience of the Teaching Practices in Alternance Pedagogy (PEPA) curricular component. Drawing on Freirean pedagogy and critical education theorists, we argue that PEPA constitutes a formative praxis rooted in student organicity, integrating work, culture, mystique, and collective coexistence as foundations for a teaching education committed to social transformation, thus embodying the principles of popular education within the Ledoc program at São Mateus. Furthermore, we discuss how this experience challenges the hegemonic logic of higher education by asserting the university as a space of struggle and emancipation. The essay adopts a theoretical-political perspective, emphasizing the articulation of lived experience, critical thinking, and popular educational projects.

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Dalana Campos Muscardi, Universidade Federal do Espírito Santo

Sou Bacharel e licenciada em Ciências Biológicas pela Universidade Federal de Viçosa - UFV (2005). Mestre em Solos e Nutrição de Plantas (2008) e Doutora em Entomologia (2013) pela mesma universidade. Tenho experiência em ensino na educação básica e em curso de graduação e pós-graduação em meio ambiente. Integro o corpo docente do Curso de Licenciatura em Educação do Campo e do Programa de Pós-Graduação Mestrado Profissional em Ensino de Biologia, da Universidade Federal do Espírito Santo/Campus São Mateus. Atualmente, minha linha de pesquisa é em Ensino de Ciências e Biologia em diálogo com a Educação do Campo, abarcando temas como ensino aprendizagem, abordagem temática, Educação do Campo, Ensino de Biologia e Pedagogia da Alternância.

Adelar João Pizetta, Universidade Federal do Espírito Santo

Possui graduação em Pedagogia pela Fundação de Ensino do Desenvolvimento do Oeste, Chapecó/SC (1982), Mestrado em Educação pela Universidade Federal do Espírito Santo (1999) e Doutorado em Educação pela Universidade Federal do Espírito Santo (2014). Atualmente é Professor na Universidade Federal do Espírito Santo - UFES/CEUNES, em São Mateus, no Departamento de Educação e Ciências Humanas (DECH) e Colaborador/Educador da Escola Nacional Florestan Fernandes (ENFF), atuando principalmente nos seguintes temas: Cultura, Filosofia, Filosofia da Educação, Sociologia, Sociologia da Educação, Educação Popular, Educação e Movimentos Sociais, Currículo, Formação de Professores, Política e Planejamento Educacional, Questão Agrária, Educação do Campo e Teoria da Organização.

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Publié-e

2025-12-24

Comment citer

Campos Muscardi, D., & João Pizetta, A. (2025). The curricular component Teaching Practice in Alternating Pedagogy as praxis of Popular Education in the training of rural teachers. Brazilian Journal of Rural Education, 10, e19942. https://doi.org/10.70860/ufnt.rbec.e19942

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Rubrique

Dossiê: Caminhos e lutas na formação de professores do Campo no Brasil