Rural Education and public policies in Abaetetuba-Pará

Autor/innen

DOI:

https://doi.org/10.20873/uft.2525-4863.2017v2n1p364

Abstract

ABSTRACT. The present text addresses the public policies of Rural Education, developed in Brazil, considering the specificities and peculiarities of the Abaetetuba city, located in the State of Pará. It is the result of a bibliographical, documentary and field research process, with the subjects that Participate in municipal management and the local social movement of rural Education. It concludes with the study that the city in focus is in an initial phase of discussion and implementation of policies aimed at the care of the rural people, with local social movements and higher education institutions assuming a privileged position as protagonists in this process, as promoters of affirmation and implementation of policies and practices Linked to the demands and local socio-cultural and territorial diversity.

Keywords: Rural Education, Education Policy, Social Movements.

Downloads

Keine Nutzungsdaten vorhanden.

Autor/innen-Biografie

Rosenildo da Costa Pereira, Universidade do Estado do Pará - UEPA / Secretaria Municipal de Educação de Abaetetuba - SEMEC

Mestre em educação UEPA, especialista em educação do campo ufpa. graduado em pedagogia ufpa

Literaturhinweise

Arroyo, M. G., Caldart, R. S., & Molina, C. M. (2004). Apresentação. In Arroyo, M. G., Caldart, R. S., &, Molina, M. C. (Orgs). Por uma educação do campo. Petrópolis, RJ: Vozes.

Bagno, M. (2007). Nada na Língua é por Acaso: Por uma pedagogia da variação linguística. São Paulo: Parábola Editorial.

Barros, F. B. (2009). Sociabilidade, cultura e biodiversidade na Beira de Abaetetuba no Pará. Revista Ciências Sociais Unisinos, 152-161.

Brasil. (1988). Senado Federal. Constituição da República Federativa do Brasil. Brasília, Centro Gráfico.

________. (2002). Diretrizes Operacionais para a Educação Básica nas Escolas do Campo. Resolução nº 1, de 3 de Abril de 2002.

________. (2008). Diretrizes complementares, normas e princípios para o desenvolvimento de políticas públicas de atendimento da Educação Básica do Campo. Resolução nº 2, de 28 de abril de 2008.

________ (2008). Lei n° 11.692, de 10 de junho de 2008.

________. (2010). Dispõe sobre a política de educação do campo e o Programa Nacional de Educação na Reforma Agrária - PRONERA. Decreto nº 7. 352, de 4 de novembro de 2010.

________. (2010). Instituto Brasileiro de Geografia e Estatística (IBGE).

________. (2010). Projeto Político Pedagógico: Programa Nacional de Educação de Jovens e Adultos Integrada com qualificação Social e Profissional para Agricultores (as) familiares. Brasília.

________. (2011). Secretaria Municipal de Educação de Abaetetuba (SEMEC) Regimento da Conferência Municipal de Educação para a Aprovação do Plano Municipal de Educação de Abaetetuba.

________. (2012). Secretaria Municipal de Educação de Abaetetuba (SEMEC) Relatório de dados.

Brito, D. M. (2005). A Educação rural no município de Abaetetuba- PA: As especificidades das turmas multisseriadas. In XVII EPENN - Encontro de Pesquisa Educacional Norte e Nordeste, Belém - PA. Educação, Ciência e Desenvolvimento Social.

Caldart, R. S. (2004). A escola do campo em movimento. In Arroyo, M. G., Caldart, R. S., & Molina, M. C. (Orgs). Por uma educação do campo. Petrópolis, RJ: Vozes.

Caldart, R. S. (2004). Elementos para a Construção do Projeto Político Pedagógico da Educação do Campo. In Contribuições para a Construção de um Projeto de Educação do Campo. Brasília-DF: Articulação Nacional por uma Educação do Campo.

Canali, H. H. B. (2007). Educação do Campo: Construindo novas referências. In Silva, G. P. et al. (Orgs). Educação do Campo na Amazônia: uma experiência. Belém: EDUFPA.

Ferreira, M. J. F. et al. (2010). Sociedade, Estado e Educação: ênfase nos governos municipais e educação do campo. In II Encontro de Pesquisa em Educação do Campo do Estado do Pará: Os Usos Políticos, sociais e acadêmicos dos Conhecimentos, suas tensões e contribuições para a participação e controle social. Belém.

Freire, P. (1996). Pedagogia da Autonomia: saberes necessários à prática educativa. São Paulo, Paz e Terra.

Gomes, M. S., Silva, G. P., & Wanzeler, J. P. (2007). Um Olhar sobre a Educação do Campo a partir do Projeto Magistério da Terra Pólo Tucuruí. In Silva, G. P. et al. (Orgs). Educação do Campo na Amazônia: uma experiência. Belém: EDUFPA.

Gorgen, F. S. A. (2012). Agrocombustíveis. In Dicionário da Educação do Campo. Organizado por Roseli Salete Caldart, Isabel Brasil Pereira, Paulo Alentejano e Gaudêncio Frigotto. Rio de Janeiro, São Paulo: Escola Politécnica de Saúde Joaquim Venâncio, Expressão Popular.

Hage, S. M. (2005). A importância da articulação na construção da identidade e pela luta da educação do campo. Texto apresentado no I Encontro de Formação de Educadores do Campo do Nordeste Paraense.

__________. (2005). GEPERUAZ: Aspectos significativos de sua criação, identidade e abrangência. In Hage, S. M. Educação do campo na Amazônia: retratos de realidade das escolas multisseriadas no Pará. Belém, Gráfica e Editora Gutemberg Ltda.

Leite, S. C. (1999). Escola Rural: urbanização e políticas educacionais. São Paulo, Cortez.

Machado, J. (2008). História de Abaetetuba: com referenciais na história social e econômica da Amazônia. Abaetetuba, Edições Alquimia.

Marques, M. O. (1992). A Formação do Profissional da Educação. Ijui, Ed. Unijui.

Molina, M. C., & Freitas, H. C. A. (2011). Avanços e desafios na construção da Educação do Campo. Em Aberto, 24(85), 17-31.

Olinto, A. (2001). Minidicionário da Língua Portuguesa. São Paulo: Moderna.

Oliveira, D. A. (2011). Das Políticas de Governo a Política de Estado: reflexões sobre a atual agenda educacional brasileira. In Educ. Soc., 32(115), 323-337. Disponível em < http://www.cedes.unicamp.br/>

Pereira, J. R., & Pereira, R. C. (2010). Políticas Públicas na Educação do Campo do Município de Abaetetuba-PA: Possibilitando o Diálogo com os Movimentos Sociais. (Trabalho de Conclusão de Curso). Universidade Federal do Pará, Abaetetuba.

Soares, M. (2002). Linguagem e Escola: uma perspectiva social. São Paulo: Ática.

Silva, R. V. M. (2004). O português são dois: novas fronteiras, velhos problemas. São Paulo: Parábola Editorial.

Teixeira, E. (1998). Políticas públicas no município – dificuldades e possibilidades da municipalização. CONTAG.

Veröffentlicht

2017-06-29

Zitationsvorschlag

Pereira, R. da C., Pureza, A. M. S., & Mufarrej Hage, S. A. (2017). Rural Education and public policies in Abaetetuba-Pará. Brazilian Journal of Rural Education, 2(1), 364–388. https://doi.org/10.20873/uft.2525-4863.2017v2n1p364

Ausgabe

Rubrik

Paper