Course Degree in Rural Education – Area Agricultural Sciences in the IFSULDEMINAS/Campus Inconfidentes
DOI:
https://doi.org/10.20873/uft.2525-4863.2018v3n2p649Abstract
ABSTRACT. The present article aims to present a first effort to systematize and analyze the experience of collective and interinstitutional construction and the beginning of the implementation of the Licentiate Course in Rural Education - Agricultural Sciences area (LECCA), organized in alternation and agroecological approach, at the Federal Institute of Education, Science and Technology of the South of Minas Gerais (IFSULDEMINAS). The Pedagogical Course Project, as well as the documents generated for the construction of this and for the implementation of the course and the observations about the initial pedagogical practices were the main sources of data collection for the elaboration and analysis of this work. The present systematization constitutes an important strategy of visibility and reflection on the peasant reality and the politico-pedagogical practices of LECCA. This experience inspired by the paradigms of Rural Education and Pedagogy of Alternation evidences an ambivalent field of challenges and tensions in academic institutions, but it also brings to reflection the potential of the public institution of higher education as a place of innovation and experimentation of the new paradigms of construction of the scientific knowledge, committed to a new project of school, rural and society.
Downloads
Literaturhinweise
Antunes-Rocha, M. I., Diniz, L. S., & Oliveira, A. M. (2011). Percurso formativo da Turma Dom José Mauro: segunda turma do curso de Licenciatura em Educação do Campo da FAE-UFMG. In Molina, M. C., & Sá, L. M. (Orgs.). Licenciaturas em Educação do Campo: Registros e Reflexões a partir das Experiências Piloto (UFMG, UnB, UFBA e UFS) (pp.19-34). Belo Horizonte, MG: Autêntica Editora, (Coleção Caminhos da Educação do Campo 5).
Brasil (2006). Ministério da Educação/ Secretaria de Educação Continuada, Alfabetização e Diversidade – SECAD/MEC. Parecer n° 01/2006 da CEB/CNE/MEC. Publicado no DOU de 15/03/2006. Recuperado de: http://portal.mec.gov.br/cne/arquivos/pdf/pceb001_06.pdf
Caldart, R. S. (2009). Educação do campo: notas para uma análise de percurso. Trabalho, Educação & Saúde, 7(1), 35-64. DOI: http://dx.doi.org/10.1590/S1981-77462009000100003.
Caldart, R. S. (2017). Desafios de consolidação da Licenciatura em Educação do Campo. In Seminário 10 anos da Licenciatura em Educação do Campo. Planaltina, UnB, 23 a 27 de Outubro, (mimeo).
Caporal, F. R., Costabeber, J. A., & Paulus, G. (2011). Agroecologia: matriz disciplinar ou novo paradigma para o desenvolvimento rural sustentável. In Caporal, F. R., & Azevedo, E. Princípios e perspectivas da Agroecologia (pp. 45-80). Curitiba, PR: Instituto Federal do Paraná.
Cedefes. (1999). Por uma educação básica do campo. In Caderno de Textos do I encontro estadual Minas Gerais, 05 a 07/06/98. AMEFA/CEDEFES/CPT/FETAEMG/MST. Contagem, MG.
Fernandes, B. M. (2008). Educação do Campo e Território Camponês. In Santos, C. A. (Org.). Campo – Políticas Públicas – Educação (pp. 39-66). Brasília, DF: INCRA/MDA.
Freire, P. (1982). Extensão ou Comunicação? Rio de Janeiro, RJ: Paz e Terra.
Freire, P. (1983). Pedagogia do oprimido. Rio de Janeiro, RJ: Paz e Terra.
Gimonet, J. C. (2007). Praticar e Compreender a Pedagogia da Alternância dos CEFFAs. Tradução de Thierry De Burghgrave. Petrópolis, RJ: Vozes, Paris: AIMFR – Associação Internacional dos Movimentos Familiares de Formação Rural, Coleção AIDEFA.
Hirata, A. R. (2016). A constituição do Sistema Participativo de Garantia sul de Minas e sua contribuição para a Agroecologia na região. (Dissertação de Mestrado Profissional). Universidade Federal de Lavras, Minas Gerais.
Hollidey, O. J. (2006). Para sistematizar experiências. Brasília, DF: MMA.
Jesus, J. G. (2011). Formação de Professores na Pedagogia da Alternância. Vitória, ES: GM.
Leal, A. A. A., & Teixeira, I. A. C. (2010). Ritmo de trabalho. In Oliveira, D. A., Duarte, A. M. C., & Vieira, L. M. F. (Orgs.). Dicionário: trabalho, profissão e condição docente. Belo Horizonte, MG: UFMG/Faculdade de Educação, CDROM.
Nosella, P. (2012). Origens da Pedagogia da Alternância no Brasil. Vitória, ES: EDUFES.
Pina, T. P. (2017). A influência da pedagogia da alternância na formação de jovens sucessores da agricultura familiar: a Escola Técnica Estadual (Etec) de Andradina como promotora de valorização do modo de vida rural. (Tese de Doutorado). Universidade Estadual Paulista “Júlio de Mesquita Filho”, São Paulo.
Pistrak, M. (2000). Fundamentos da Escola do Trabalho. São Paulo, SP: Expressão Popular.
Sá, L. M., & Molina, M. C. (2014). Educação Superior do Campo: contribuições para a formação crítica dos profissionais das Ciências Agrárias. In Molina, M. C., Santos, C. A., Michelotti, F., & Sousa, R. P. (Orgs.). Práticas contra-hegemônicas na formação dos profissionais das Ciências Agrárias: reflexões sobre a Agroecologia e Educação do Campo nos cursos do Pronera (pp. 90-116). Brasília, DF: MDA.
Sánchez Vásquez, A. (2007) Filosofia da práxis. São Paulo, SP: Expressão Popular.
Veröffentlicht
Zitationsvorschlag
Ausgabe
Rubrik
Lizenz
Creative Commons Attribution License
Creative Commons Attribution License
Proposal for Copyright Notice Creative Commons
1. Policy Proposal to Open Access Journals
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
A. Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution License that allows sharing the work with recognition of its initial publication in this journal.
B. Authors are able to take on additional contracts separately, non-exclusive distribution of the version of the paper published in this journal (ex .: publish in institutional repository or as a book), with an acknowledgment of its initial publication in this journal.
C. Authors are permitted and encouraged to post their work online (eg .: in institutional repositories or on their website) at any point before or during the editorial process, as it can lead to productive exchanges, as well as increase the impact and the citation of published work (See the Effect of Open Access).