The social function of the rural school and the philosophical principles of education for the MLW: a look at the School José Maria
DOI:
https://doi.org/10.20873/uft.2525-4863.2018v3n3p784Abstract
ABSTRACT. The present article proposes to present a research that deals with Rural Education and has the scope to problematize the social function of the rural school in settlements of agrarian reform, with the contribution of the philosophical principles of education to the Movement of Landless Workers (MLW). The school is located in the Jose Maria settlement, in Abelardo Luz, Santa Catarina, Brazil. The methodological option was a historical-organizational case study, through documentary research. The data were organized and presented in three time periods: from the beginning of the camp to the foundation of the school (1996-1998), the first period of operation, marked by a process of stagnation (1999 to 2005) and the resumption of the school approach with the MLW (2006-2016).
Keywords: School of the Countryside, Social Role, Philosophical Principles, MLW.
Keywords: School of the Field. Social role. Philosophical Principles. MST.
Downloads
Literaturhinweise
Arroyo, M. G. (2012). Formação de Educadores do Campo. In Caldart, R., Pereira, I. B., Alentejano, P., & Frigotto, G. (Orgs.). Dicionário da educação do campo (361-367) Rio de Janeiro, RJ: Fiocruz; São Paulo, SP: Expressão Popular.
Caldart, R. S. (2004). Pedagogia do movimento sem terra. São Paulo, SP: Expressão Popular.
Caldart, R. S et al. (2012). Dicionário de educação do Campo. Rio de Janeiro, RJ:
Fiocruz; São Paulo, SP: Expressão Popular.
Caldart, R. S., Stedille, M. E., & Daros, D. (2015). Caminhos para a transformação da escola: agricultura camponesa, educação politécnica e escolas do campo. São Paulo, SP: Expressão Popular.
D’Agostini, A. (2009). A educação do MST no contexto educacional brasileiro. (Tese de Doutorado). Universidade Federal da Bahia, Bahia.
Escola Básica Municipal José Maria. (1998). Processo de criação do Ensino Fundamental. Abelardo Luz, SC: Escola Básica Municipal José Maria.
Escola Básica Municipal José Maria. (2000). PPP – Projeto Político Pedagógico. Abelardo Luz, SC: Escola Básica Municipal José Maria.
Escola Básica Municipal José Maria. (2010). PPP – Projeto Político Pedagógico. Abelardo Luz, SC: Escola Básica Municipal José Maria.
Freire, P. (2005). Pedagogia do Oprimido. Rio de Janeiro, RJ: Paz e Terra.
Freitas, L. C. (2014). Os reformadores empresariais da educação e a disputa pelo controle do processo pedagógico na escola. Educação & Sociedade, 35(129), 1085-1114. DOI: http://dx.doi.org/10.1590/ES0101-73302014143817
Frigotto, G. (2012). Educação omnilateral. In Caldart, R. et al. (Org.). Dicionário da Educação do Campo (267-274). Rio de Janeiro, RJ: Fiocruz; São Paulo, SP: Expressão Popular.
MST – Movimentos dos Trabalhadores Rurais Sem Terra. (1994). Boletim de Educação n. 4: Escola, trabalho e cooperação. São Paulo, SP: Setor de educação.
MST – Movimentos dos Trabalhadores Rurais Sem Terra. (1992). Caderno de Educação n. 1: Como fazer a escola que queremos. São Paulo, SP: Setor de Educação.
MST – Movimentos dos Trabalhadores Rurais Sem Terra. (1999). Caderno de Educação n. 9: Como fazemos a escola de educação fundamental. São Paulo, SP: Setor de Educação.
MST – Movimentos dos Trabalhadores Rurais Sem Terra. (2005). Caderno de Educação n. 13: Dossiê MST escola: documentos e estudos 1990-2001. São Paulo, SP: Setor de Educação.
Libâneo, J. C. (2004). Gestão e organização da escola: teoria e prática.Goiânia, GO: Alternativa.
Mészáros, I. (2005). A educação para além do capital. São Paulo, SP: Boitempo.
Saint-George, P. (2005). Pesquisa e crítica das fontes de documentação nos domínios econômico, social e político. In Albarello, L., Digneffe, F., Hiernaux, J. P., Maroy, C., Ruquoy, D., & Saint-Georges, P. (Orgs.). Práticas e métodos de investigação em ciências sociais (15-47) Lisboa: Gradativa.
Veiga, C. G. (2007). História da educação. São Paulo, SP: Ática.
Veröffentlicht
Zitationsvorschlag
Ausgabe
Rubrik
Lizenz
Creative Commons Attribution License
Creative Commons Attribution License
Proposal for Copyright Notice Creative Commons
1. Policy Proposal to Open Access Journals
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
A. Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution License that allows sharing the work with recognition of its initial publication in this journal.
B. Authors are able to take on additional contracts separately, non-exclusive distribution of the version of the paper published in this journal (ex .: publish in institutional repository or as a book), with an acknowledgment of its initial publication in this journal.
C. Authors are permitted and encouraged to post their work online (eg .: in institutional repositories or on their website) at any point before or during the editorial process, as it can lead to productive exchanges, as well as increase the impact and the citation of published work (See the Effect of Open Access).