The social function of the rural school and the philosophical principles of education for the MLW: a look at the School José Maria

Autor/innen

DOI:

https://doi.org/10.20873/uft.2525-4863.2018v3n3p784

Abstract

ABSTRACT. The present article proposes to present a research that deals with Rural Education and has the scope to problematize the social function of the rural school in settlements of agrarian reform, with the contribution of the philosophical principles of education to the Movement of Landless Workers (MLW). The school is located in the Jose Maria settlement, in Abelardo Luz, Santa Catarina, Brazil. The methodological option was a historical-organizational case study, through documentary research. The data were organized and presented in three time periods: from the beginning of the camp to the foundation of the school (1996-1998), the first period of operation, marked by a process of stagnation (1999 to 2005) and the resumption of the school approach with the MLW (2006-2016).  

Keywords: School of the Countryside, Social Role, Philosophical Principles, MLW.

Keywords: School of the Field. Social role. Philosophical Principles. MST.

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Autor/innen-Biografien

Francieli Fabris, Universidade Comunitária da Região de Chapecó - UNOCHAPECÓ

Mestre em Educação pela Universidade Comunitária da Região de Chapecó (Unochapecó), Chapecó, SC. Professora da Rede de Ensino Municipal de Abelardo Luz, SC, Brasil.

Luci Teresinha Marchiori dos Santos Bernardi, Universidade Comunitária da Região de Chapecó - UNOCHAPECÓ

Possui Doutorado em Educação Científica e Tecnológica pela Universidade Federal de Santa Catarina (2011), Mestrado em Educação pela Universidade Federal de Santa Catarina (2000) e Graduação em Matemática pela Universidade de Passo Fundo (1984). Atualmente é professora permanente do Programa de Pós-Graduação stricto sensu em Educação da Universidade Regional Integrada do Alto Uruguai e das Missões - URI, Campus de Frederico Westphalen, e do Programa de Pós-Graduação stricto sensu em Educação da Universidade Comunitária da Região de Chapecó - Unochapecó. Tem experiência na área de Educação, com ênfase em Educação Matemática, atuando principalmente nos seguintes temas: Formação do Professor, Educação Matemática, Etnoconhecimento e Processos Educativos, Educação Indígena e do Campo.

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Veröffentlicht

2018-09-12

Zitationsvorschlag

Fabris, F., & Bernardi, L. T. M. dos S. (2018). The social function of the rural school and the philosophical principles of education for the MLW: a look at the School José Maria. Brazilian Journal of Rural Education, 3(3), 784–809. https://doi.org/10.20873/uft.2525-4863.2018v3n3p784

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