Educational experiences and empowerment of Kaingang indigenous women: teacher training in rural education

Autor/innen

DOI:

https://doi.org/10.20873/uft.2525-4863.2018v3n4p1268

Abstract

ABSTRACT. This work aims to understand the context of Kaingang indigenous women in the Interdisciplinary Course in Rural Education: Natural Sciences - Licentiate of Federal University of Southern Border (UFFS), Campus Erechim, discussing aspects such as the educational experiences of female participation in construction of scientific knowledge and the empowerment of indigenous women with their inclusion in higher education. The methodology used has a qualitative approach of an interpretive nature and the research, in relation to the technical procedures, is bibliographical and documentary. The data were constructed using the Pedagogical Proposal of the Course (PPC), the observation of the experiences and the UFFS Academic Registry. The main results show that the Kaingangs indigenous women have a high degree of representation in the course in Rural Education in the training of teachers in the area of ​​Natural Sciences, thus realizing that the insertion of Kaingang women in higher education contributes to the construction of autonomy, empowerment and resistance of indigenous peoples. These results point to the importance of indigenous female participation in the construction of scientific knowledge and its re-signification, taking into account the social and cultural dynamics of the peoples of the countryside.

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Autor/innen-Biografien

Moises Marques Prsybyciem, Universidade Federal da Fronteira Sul - UFFS

Licenciado em Química (UEPG), mestrado em Ensino de Ciência e Tecnologia (UTFPR) e Doutorando do Programa de Pós - Graduação em Ensino de Ciência e Tecnologia (UTFPR). Professor e Coordenador Adjunto do Curso Interdisciplinar em Educação do Campo: Ciências da Natureza – Licenciatura da Universidade Federal da Fronteira Sul.

Almir Paulo dos Santos, Universidade Federal da Fronteira Sul - UFFS

Licenciado em Filosofia e habilitação em História e Psicologia, mestrado em Educação (UPF) e Doutorado em Educação (UNISINOS). Professor do Curso Interdisciplinar em Educação do Campo: Ciências da Natureza  – Licenciatura e Pedagogia Licenciatura da Universidade Federal da Fronteira Sul. 

Rejane Fernandes da Silva Vier, Universidade Tecnológica Federal do Paraná - UTFPR

Licenciada em Pedagogia (UEPG). Bacharel em Psicologia pelo Instituto de Ensino Superior Sant’Ana. Mestre em Ensino de Ciência e Tecnologia (UTFPR) e Doutoranda do Programa de Pós – Graduação em Ensino de Ciência e Tecnologia (UTFPR). Atua na rede estadual de ensino do Paraná, nos anos finais do Ensino Fundamental e no Ensino Médio na Modalidade Educação Especial e como Psicóloga Clínica

Rosemari Monteiro Castilho Foggiatto Silveira, Universidade Tecnológica Federal do Paraná - UTFPR

Bacharel em Farmácia e Bioquímica pela Universidade Estadual de Ponta Grossa (1985), Licenciada em Educação Física pela Universidade Estadual de Ponta Grossa (1986), mestrado em Tecnologia pela Universidade Tecnológica Federal do Paraná (1999), doutora em Educação Científica e Tecnológica (2007) pela UFSC. Professora aposentada da Universidade Tecnológica Federal do Paraná (UTFPR), Campus de Ponta Grossa. Atualmente é professora permanente do mestrado e doutorado no Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciência e Tecnologia - PPGECT. Editora da Revista Brasileira de Ensino de Ciência e Tecnologia. Tem experiência na área de Educação Tecnológica e Ensino, atuando principalmente nos seguintes temas: educação tecnológica, Ciência, Tecnologia e Sociedade -CTS, ensino de ciências, formação continuada de professores e empreendedorismo. Exerceu cargo de coordenadora do Programa de Empreendedorismo e Inovação da Incubadora de Empresas de Base Tecnológica e do Hotel Tecnológico (PROEM) e também como Assessora da DIREC do campus de Ponta Grossa da UTFPR de 2008 à 2013. Foi Coordenadora do Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciência e Tecnologia da UTFPR Câmpus Ponta Grossa (2013-2015). Bolsista de Produtividade em Pesquisa 2.

Veröffentlicht

2018-12-23

Zitationsvorschlag

Prsybyciem, M. M., Santos, A. P. dos, Vier, R. F. da S., & Silveira, R. M. C. F. (2018). Educational experiences and empowerment of Kaingang indigenous women: teacher training in rural education. Brazilian Journal of Rural Education, 3(4), 1268–1293. https://doi.org/10.20873/uft.2525-4863.2018v3n4p1268