Pictures of Rural Education: images about the paths that lead to schools in Paraense Amazon

Autor/innen

  • Joana Darc de Neves Universidade Federal do Pará - UFPA https://orcid.org/0000-0002-3110-3649
  • Antonio Pinheiro Universidade Federal do Oeste do Pará - UFOPA
  • Alessandra Sampaio Cunha Instituto Federal do Pará - IFPA
  • Tania Suely Azevedo Brasileiro Universidade Federal do Oeste do Pará - UFOPA

DOI:

https://doi.org/10.20873/uft.rbec.e9752

Schlagworte:

Rural Education, Childhood and School, Amazon reality, Rural Education, Childhood and School, Amazon reality

Abstract

ABSTRACT: This article brings forward the discussions about the images about the paths that lead to Rural Schools in the Paraense Amazon. For such, the meanings constructed by children in early childhood education about the paths that are taken to school were analyzed. The theoretical foundation is based especially in Caldart (2004), Molina and Sá (2011) and Hage (2005). Methodologically, it presents a qualitative approach in the psychosocial field, in a dialectical movement that involves the objective and subjective world, as a constituent process of images and constructed meanings. For the analysis, the contexts surrounding the reality of Rural Education Education experienced by children from a municipality in the Amazon region of Pará were considered, as were the meanings that the children studied attribute to this path based on their drawings and the arguments that justifythe images of the paths that lead to school. The revealed results the intersubjective dialectical movement, constituent and constructor of the reality of values that imprint a rupture of the dynamics between nature and the school's artificial world in the reality of the Paraense Amazon, highlighting the importance of considering the subjectivity of the rural subjects as a political act to propose their training and educational policies.

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Autor/innen-Biografien

Joana Darc de Neves, Universidade Federal do Pará - UFPA

Doutora e Mestre em Educação pela Universidade Federal do Pará (UFPA). Professora Universidade Federal do Pará, Campus Universitário de Bragança, Programa de Pós-Graduação em Linguagens e Saberes na Amazônia (PPLSA), Linha de Pesquisa: Educação, Cultura e Sociedade. Pesquisadora do Grupo de Estudos e Pesquisa Educação de jovens e Adultos e Diversidade Amazônica (GUEAJA/UFPA) e da Cátedra Paulo Freire da Amazônia.

Antonio Pinheiro, Universidade Federal do Oeste do Pará - UFOPA

Bacharel em Direito UFPA, 2001. Doutor em Biotecnologia/Biodiversidade. (Bionorte MPEG/UFPA, 2016). Atualmente estou Professor Adjunto na Universidade Federal do Oeste do Pará, Instituto de Ciências e Tecnologias das Águas, no Programa de Pós-graduação em Propriedade Intelectual e Transferência de Tecnologia para a Inovação - PROFNIT/UFOPA,

Alessandra Sampaio Cunha, Instituto Federal do Pará - IFPA

Doutora em Ciências da Educação pela Universidade de Trás-os-Montes e Alto Douro, em Portugal (2018). Mestre em Gestão de Recursos Naturais e Desenvolvimento Local na Amazônia pela Universidade Federal do Pará / NUMA (2011). Técnica em Assuntos Educacionais (TAE) do Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Pará / Campus Bragança. Atua como docente no Programa de Formação de Professores (PARFOR). Pesquisadora do Grupo ETTHOS/ IFPA, da Cátedra Paulo Freire da Amazônia e GUEAJA (UFPA).

Tania Suely Azevedo Brasileiro , Universidade Federal do Oeste do Pará - UFOPA

Pós-doutora em Psicologia pelo Instituto de Psicologia da Universidade de São Paulo (USP, 2008/2009). Doutorado em Educação – Universidad Rovira/ Virgili/Espanha (2002) – revalidado pela USP. Professora Titular da UFOPA, Instituto de Ciências da Educação. Atua como docente do Programa de doutorado Sociedade, Ambiente Natureza e Desenvolvimento (PPGSND) e Mestrado Sociedade, Ambiente e Qualidade de Vida (PPGSAQ) UFOPA. Docente do Doutorado em Rede EDUCANORTE.

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Veröffentlicht

2020-11-26

Zitationsvorschlag

Neves, J. D. de, Pinheiro, A. ., Cunha, A. S. ., & Brasileiro , T. S. A. . (2020). Pictures of Rural Education: images about the paths that lead to schools in Paraense Amazon. Brazilian Journal of Rural Education, 5, e9752. https://doi.org/10.20873/uft.rbec.e9752