Pictures of Rural Education: images about the paths that lead to schools in Paraense Amazon

Auteurs-es

  • Joana Darc de Neves Universidade Federal do Pará - UFPA https://orcid.org/0000-0002-3110-3649
  • Antonio Pinheiro Universidade Federal do Oeste do Pará - UFOPA
  • Alessandra Sampaio Cunha Instituto Federal do Pará - IFPA
  • Tania Suely Azevedo Brasileiro Universidade Federal do Oeste do Pará - UFOPA

DOI :

https://doi.org/10.20873/uft.rbec.e9752

Mots-clés :

Rural Education, Childhood and School, Amazon reality, Rural Education, Childhood and School, Amazon reality

Résumé

ABSTRACT: This article brings forward the discussions about the images about the paths that lead to Rural Schools in the Paraense Amazon. For such, the meanings constructed by children in early childhood education about the paths that are taken to school were analyzed. The theoretical foundation is based especially in Caldart (2004), Molina and Sá (2011) and Hage (2005). Methodologically, it presents a qualitative approach in the psychosocial field, in a dialectical movement that involves the objective and subjective world, as a constituent process of images and constructed meanings. For the analysis, the contexts surrounding the reality of Rural Education Education experienced by children from a municipality in the Amazon region of Pará were considered, as were the meanings that the children studied attribute to this path based on their drawings and the arguments that justifythe images of the paths that lead to school. The revealed results the intersubjective dialectical movement, constituent and constructor of the reality of values that imprint a rupture of the dynamics between nature and the school's artificial world in the reality of the Paraense Amazon, highlighting the importance of considering the subjectivity of the rural subjects as a political act to propose their training and educational policies.

Téléchargements

Les données relatives au téléchargement ne sont pas encore disponibles.

Bibliographies de l'auteur-e

Joana Darc de Neves, Universidade Federal do Pará - UFPA

Doutora e Mestre em Educação pela Universidade Federal do Pará (UFPA). Professora Universidade Federal do Pará, Campus Universitário de Bragança, Programa de Pós-Graduação em Linguagens e Saberes na Amazônia (PPLSA), Linha de Pesquisa: Educação, Cultura e Sociedade. Pesquisadora do Grupo de Estudos e Pesquisa Educação de jovens e Adultos e Diversidade Amazônica (GUEAJA/UFPA) e da Cátedra Paulo Freire da Amazônia.

Antonio Pinheiro, Universidade Federal do Oeste do Pará - UFOPA

Bacharel em Direito UFPA, 2001. Doutor em Biotecnologia/Biodiversidade. (Bionorte MPEG/UFPA, 2016). Atualmente estou Professor Adjunto na Universidade Federal do Oeste do Pará, Instituto de Ciências e Tecnologias das Águas, no Programa de Pós-graduação em Propriedade Intelectual e Transferência de Tecnologia para a Inovação - PROFNIT/UFOPA,

Alessandra Sampaio Cunha, Instituto Federal do Pará - IFPA

Doutora em Ciências da Educação pela Universidade de Trás-os-Montes e Alto Douro, em Portugal (2018). Mestre em Gestão de Recursos Naturais e Desenvolvimento Local na Amazônia pela Universidade Federal do Pará / NUMA (2011). Técnica em Assuntos Educacionais (TAE) do Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Pará / Campus Bragança. Atua como docente no Programa de Formação de Professores (PARFOR). Pesquisadora do Grupo ETTHOS/ IFPA, da Cátedra Paulo Freire da Amazônia e GUEAJA (UFPA).

Tania Suely Azevedo Brasileiro , Universidade Federal do Oeste do Pará - UFOPA

Pós-doutora em Psicologia pelo Instituto de Psicologia da Universidade de São Paulo (USP, 2008/2009). Doutorado em Educação – Universidad Rovira/ Virgili/Espanha (2002) – revalidado pela USP. Professora Titular da UFOPA, Instituto de Ciências da Educação. Atua como docente do Programa de doutorado Sociedade, Ambiente Natureza e Desenvolvimento (PPGSND) e Mestrado Sociedade, Ambiente e Qualidade de Vida (PPGSAQ) UFOPA. Docente do Doutorado em Rede EDUCANORTE.

Références

Bonacelli, E. (2011). Carta a um menino que viverá 100 anos. São Paulo, SP: Editora Guarda-chuva.

Caldart, R. S. (2004). Elementos para construção do projeto político e pedagógico da educação do campo: a construção da identidade da educação do campo. Curitiba, PR: Secretaria de Estado da Educação do Paraná.

Carvalho, E. A. de. (2004). A história da educação em Capitão Poço 1950 – 1990. Belém, PA: Grafam gráfica e editora limitada.

Constituição da República Federativa do Brasil. (1988, 05 de outubro). Recuperado de: http://www.senado.gov.br/sf/legislacao/const/

Curry-Lindahl, K. (1972). Ecologia: conservar para sobreviver. São Paulo, SP: Cultrix.

Decreto nº 7.352. (2010, 4 de novembro. Dispõe sobre a política de educação do campo e Programa Nacional de Educação na Reforma Agrária - PRONERA. Recuperado de: http://www2.camara.leg.br/legin/fed/decret/2010/decreto-7352-4-novembro-2010-609343- publicacaooriginal-130614-pe.html

Flusser, V. (1998). Ficções filosóficas. São Paulo, SP: Editora da Universidade de São Paulo.

Freire, P. (1983). Extensão ou comunicação? (7a ed.). Rio de Janeiro, RJ: Paz e Terra.

Hage, S. M. (2005). Educação do campo na Amazônia: retratos de realidade das escolas multisseriadas no Pará. Belém, PA: Gráfica e Editora Gutemberg Ltda.

Hage, S., & Cruz, C. R. (2017). Protagonismo. Precarização e Regulação como referências para análise das Políticas e Práticas em Educação do Campo. RAF, 11(1), 173-186.

Instituto Brasileiro de Geografia e Estatística (IBGE). (2010). Censo demográfico. Rio de Janeiro, RJ: IBGE.

Jodelet, D. (2001). As representações sociais. Rio de Janeiro, RJ: Verj.

Jovchelovitch, S. (1994). Vivendo a vida com os outros: intersubjetividade, espaço público e representações sociais. In Jovchelovitch, S., & Guareschi, P. (Eds.). Textos em representações sociais (pp. 63-85). Petrópolis, RJ: Vozes.

Lei n. 9.394, de 20 de dezembro de 1996. (1996, 23 de dezembro). Estabelece as Diretrizes e Bases da Educação Nacional. Recuperado de: http://www.senado.gov.br/sf/legislacao

Lenartovicz, L. E. (2017). Políticas Públicas da Educação do Campo: contribuições e dilemas. Recuperado de: https://educere.bruc.com.br

Lira Filho, R. (1982). O que é Direito? (11a ed). São Paulo, SP: Editora Brasiliense.

Marková, I. (2003). Dialogicidade e representações sociais e as dinâmicas da mente. Petrópolis: Vozes.

Molina, M. C., & Sá, L. M. (2011). Escola do Campo. In CALDART, Roseli Salete et al (org.). Dicionário da educação do campo (pp. 259-267). Rio de Janeiro, RJ: IESJV; Fiocruz; Expressão Popular.

Moscovici, S. (1978). A representação social da psicanálise. Rio de Janeiro: Zahar.

Pará. Estatística Municipal – Capitão Poço, 2011. Recuperado de: http://iah.iec.pa.gov.br/iah/fulltext/georeferenciamento/capitpoco.pdf

Pinheiro, M. do S. D. (2018). A concepção de educação do campo no cenário das políticas públicas da sociedade brasileira. Recuperado de: https://www.monografias.com/pt/trabalhos915/educacao-campo-politicas/educacao-campo-politicas.shtml

QEdu.org.br. (2017). Censo escolares. Dados do Ideb/Inep. Recuperado de: https://www.qedu.org.br/

Souza, M. A. de, & Santos, F. H. (2007). Educação do Campo: Prática do Professor em Classe Multisseriada. Diálogo Educ., 7(22), 211-227. Recuperado de: http://www2.pucpr.br/reol/index.php/DIALOGO?dd1=1584&dd99=view

Publié-e

2020-11-26

Comment citer

Neves, J. D. de, Pinheiro, A. ., Cunha, A. S. ., & Brasileiro , T. S. A. . (2020). Pictures of Rural Education: images about the paths that lead to schools in Paraense Amazon. Brazilian Journal of Rural Education, 5, e9752. https://doi.org/10.20873/uft.rbec.e9752