Rural Education and Science Teaching: Experiences in a riverside school in the Southwest Amazonas

Autor/innen

DOI:

https://doi.org/10.20873/uft.rbec.e9760

Abstract

ABSTRACT. This work is the result of a research developed in the academic master's degree in Science and Humanities Teaching at the Federal University of Amazonas - Campus Vale do Rio Madeira. It aimed to discuss the extent to which the integration of traditional/popular knowledge about plants contributes to the development of scientific education for students at a riverside school in the Southern Amazonas state. It is a qualitative and descriptive field research, which was developed with 15 students of the 7th, 8th and 9th grades of a riverside school located in a traditional community in a municipality of the Amazonas state. The investigation was based on participatory activities, such as: questions, practical classes and drawings. Based on the development of activities, we have found out that there is a lot of knowledge about plants in the life of these students, in addition to the importance of articulating their knowledge with scientific concepts in the teaching of Natural Sciences. In general, we highlight how important it is to discuss the integration of knowledge in rural education, with methodologies that prioritize multidimensional methods, considering social, cultural and environmental knowledge.

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Autor/innen-Biografien

Paula Regina Humbelino de Melo, Universidade Federal do Amazonas - UFAM

Graduada em Ciências Biologia e Química pela Universidade Federal do Amazonas – UFAM, Mestre em Ensino de Ciências e Humanidades pela UFAM e Doutoranda da Universidade Federal do Rio Grande do Sul – UFRGS. Professora no Instituto de Educação, Agricultura e Ambiente – IEAA da Universidade Federal do Amazonas.

Eliane Regina Martins Batista, Universidade Federal do Amazonas - UFAM

Graduada em Pedagogia pela Universidade Federal do Amazonas – UFAM, Mestre em Educação pela Universidade Federal do Amazonas, Doutora em Educação em Ciências e Matemática na Universidade Federal do Mato Grosso – UFMT. Professora adjunta no Instituto de Educação, Agricultura e Ambiente- IEAA da Universidade Federal do Amazonas.

Tatiana de Souza Camargo, Universidade Federal do Rio Grande do Sul – UFRGS

Graduada em Ciências Biológicas pela Universidade Estadual de Campinas, Mestre em Educação em Ciências pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul – UFRGS. Doutora em Educação na UFRGS, Pós-doutoramento em Educação em Ciências e Matemática na Universidade Católica do Rio grande do Sul. Professora adjunta da faculdade de Educação da UFRGS.

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Veröffentlicht

2021-06-30

Zitationsvorschlag

Melo, P. R. H. de, Martins Batista, E. R., & de Souza Camargo, T. . . (2021). Rural Education and Science Teaching: Experiences in a riverside school in the Southwest Amazonas. Brazilian Journal of Rural Education, 6, e9760. https://doi.org/10.20873/uft.rbec.e9760