Rural Education and Science Teaching: Experiences in a riverside school in the Southwest Amazonas
DOI :
https://doi.org/10.20873/uft.rbec.e9760Résumé
ABSTRACT. This work is the result of a research developed in the academic master's degree in Science and Humanities Teaching at the Federal University of Amazonas - Campus Vale do Rio Madeira. It aimed to discuss the extent to which the integration of traditional/popular knowledge about plants contributes to the development of scientific education for students at a riverside school in the Southern Amazonas state. It is a qualitative and descriptive field research, which was developed with 15 students of the 7th, 8th and 9th grades of a riverside school located in a traditional community in a municipality of the Amazonas state. The investigation was based on participatory activities, such as: questions, practical classes and drawings. Based on the development of activities, we have found out that there is a lot of knowledge about plants in the life of these students, in addition to the importance of articulating their knowledge with scientific concepts in the teaching of Natural Sciences. In general, we highlight how important it is to discuss the integration of knowledge in rural education, with methodologies that prioritize multidimensional methods, considering social, cultural and environmental knowledge.
Téléchargements
Références
Arroyo, M. G., & Fernandes, B. M. (1999). A Educação básica e o movimento social do campo. Brasília, DF: Articulação Nacional por uma Educação Básica do Campo.
Alves Silva, J. (2016). Etnobotânica: uso de plantas medicinais no auxílio do ensino de botânica (Trabalho de conclusão de curso). Universidade Estadual da Paraíba, Paraíba.
Carvalho, A. P., Azevedo, M. C. P. S., Nascimento, V. B., Cappechi, M. C. M., Vannucchi, A. I., Castro, R. S., Pietrocola, M., Vianna, D. M., & Araújo, R. S. (2013). Ensino de Ciências: Unindo a pesquisa e a prática. São Paulo: Thomson Pioneira.
Caldart, R. S. (2002). Coleção por uma educação do campo. In Kolling, E. J., Cerioliosfs, P. R., & Caldart, R. S. (Orgs.). Articulação Nacional por uma educação do campo (pp. 31-40). Petrópolis, RJ: Vozes.
Chassot, A. (2002). Alfabetização científica: uma possibilidade para a inclusão social. Revista Brasileira de Educação, 22(1), 89-100. https://doi.org/10.1590/S1413-24782003000100009
Enisweler, K. C., Kliemann, C. R. M., & Strieder, D. M. (2015). O ensino de ciências na educação do campo: uma pesquisa em dissertações e teses. In: Seminário nacional interdisciplinar em experiência educativas: Retlee experiências educativas (pp. 763-774). Paraná, PR.
Freire, P. (1996). Pedagogia da autonomia: Saberes necessários à prática educativa. São Paulo: Paz e Terra.
Freire. P. (1994). Pedagogia do oprimido. Rio de Janeiro: Paz e Terra.
Gaspar, L. (2002). A educação formal e a educação informal em ciências. In Massarani, L., Moreira, I. C., & Brito, F. (Orgs.). Ciência e público (pp. 171-183). Rio de Janeiro, RJ: UFRJ.
Hage, S. M. (2005). Educação do campo na Amazônia: retratos de realidade das escolas multisseriadas no Pará. Belém: Gráfica e Editora Gutemberg Ltda.
Henrique, R., Marangon, A., Delamora, M., & Chamusca, A. (2007). Educação do Campo: diferenças mudando paradigmas. Brasília, DF: Secretária de Educação Continuada, Alfabetização e Diversidade, Secad/MEC.
Hofstein, A., & Lunetta,V. N. (1982). The role of the laboratory in science teaching: neglected aspects of research. Review: of Educational Research, 1(52), 201-217. https://doi.org/10.3102/00346543052002201
Krasilchik, M. (2011). Prática de ensino de Biologia. São Paulo, SP: Editora da Universidade Federal de São Paulo.
Krasilchik, M., & Marandino, M. (2007). Ensino de Ciências e Cidadania. São Paulo: Moderna.
Kovalski, M. L., Figueiredo, M. C. F., & Dalzotto, E. (2010). Plantas medicinais: o diálogo dos saberes popular e científico numa situação de estudo no ensino de jovens e adultos. In Anpedsul - Encontro de pesquisa em educação da Região Sul (pp. 911-927). Londrina, PR: Abrapec.
Lei n. 9.394, de 20 de dezembro de 1996. (1996, 23 de dezembro). Estabelece as Diretrizes e Bases da Educação Nacional. Recuperado de: http://www.senado.gov.br/sf/legislacao.
Luckesi, C. C. (2008). Filosofia da Educação. São Paulo,SP: Cortez.
Meotti. P. R. M. (2018). Saberes tradicionais, Ensino de Ciências Naturais e Etnobotânica: Possibilidades e Desafios para educação científica (Dissertação de mestrado). Universidade Federal do Amazonas, Humaitá.
Minayo, M. C. S. (2001). Pesquisa Social: teoria, método, criatividade. Petrópolis Rio de Janeiro: Vozes.
Moura, N. A., & Silva, J. B. (2015). Ensino De Biologia através da Ilustração Científica em uma Escola do Pantanal de Mato Grosso. Revista: Conexão UEPG, 11(3), 324-331.
Moura, S. E. C., Silva, J. B., & Ales, J. V. (2014). Catálogo da fauna e flora ilustrativa: uma experiência didática com professores e alunos do ensino fundamental, médio e superior. Mato Grosso: Editora Sanches Ltda.
Morin, E. (2000). Os sete saberes necessários à educação do futuro. São Paulo, SP: Cortez.
Molina, M. C., & Azevedo J. S. M. S. (2004). (Orgs). Contribuições para a construção de um projeto de Educação do Campo. In Articulação Nacional Por uma Educação do Campo (pp. 14-16). Petrópolis, RJ: Vozes.
Pinto, F. F., Victória, C. G. (2015). Educação indígena e educação ribeirinha: singularidades e diferenças, desafios e aprendizagens no contexto amazônico. In XII Congresso Nacional de Educação (pp. 24214-24224). São Paulo, SP.
Resolução CNE/CEB/1 de 2002 (2002, 03 abril). Estabelece as Diretrizes Curriculares para a educação do campo. Recuperado de: http://portal.mec.gov.br/index.php?option=com_docman&view=download&alias=13800-rceb001-02-pdf&category_slug=agosto-2013-pdf&Itemid=30192.
Silva, P. P. G., & Cavassan, O. (2006). Avaliação das aulas práticas de botânica em ecossistemas naturais considerando-se os desenhos dos alunos e os aspectos morfológicos e cognitivos envolvidos. Revista: Mimesis, 27(2), 33-46.
Unesco. (2005). Ensino de Ciências: o futuro em risco. Série Debates VI. Edições UNESCO.
Téléchargements
Publié-e
Comment citer
Numéro
Rubrique
Licence
Proposal for Copyright Notice Creative Commons
1. Policy Proposal to Open Access Journals
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
A. Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution License that allows sharing the work with recognition of its initial publication in this journal.
B. Authors are able to take on additional contracts separately, non-exclusive distribution of the version of the paper published in this journal (ex .: publish in institutional repository or as a book), with an acknowledgment of its initial publication in this journal.
C. Authors are permitted and encouraged to post their work online (eg .: in institutional repositories or on their website) at any point before or during the editorial process, as it can lead to productive exchanges, as well as increase the impact and the citation of published work (See the Effect of Open Access).