Implications of the neoliberalism expansion process in the initial teaching formation: an analysis from UNESCO documents

Authors

  • Lucas de Paula Rodrigues Universidade Estadual de Maringá - UEM
  • Vânia de Fátima Matias de Souza Universidade Estadual de Maringá - UEM https://orcid.org/0000-0003-4631-1245

DOI:

https://doi.org/10.20873/uft.rbec.e10478

Abstract

ABSTRACT. The aim of the present study was to investigate the implications of the expansion of neoliberalism in the reform of the state apparatus and its relationship with the Initial Teacher education. It was supported by bibliographic research with documentary analysis. For the lessons in the field of initial teacher training, Dakar and Incheon conferences were rescued. The analyzes indicate that the reform of the state, fostered by international organizations, influences the dynamics of educational institutions and teacher training through the establishment of the pillars of managerial administration in the educational field, given that it is observed in world education conferences, a consensus on teacher training and the assumptions chosen as structural and cyclical objectives for society itself. The implicit indications in these documents show the need for internal and external evaluation processes based on the concepts of efficiency, competitiveness and productivity, establishing a relationship between inspection, control and regulation of the current educational scenario.

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Author Biographies

Lucas de Paula Rodrigues, Universidade Estadual de Maringá - UEM

Formado em Educação Física Licenciatura pela Universidade Estadual de Maringá. Graduado em Educação Física Bacharelado pela Unicesumar. Mestrando em Educação no Programa de Pós-graduação em Educação (PPE), da Universidade Estadual de Maringá, na área de Políticas Públicas e Gestão da Educação. Possui experiência na área de Educação Física, com ênfase em Educação Física Escolar e formação de professores.

Vânia de Fátima Matias de Souza, Universidade Estadual de Maringá - UEM

Doutora em Educação pela Universidade Estadual de Maringá. Professora Adjunta do Departamento de Educação Física da Universidade Estadual de Maringá. Professora do Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Estadual de Maringá. Professora do Mestrado Profissional em Educação Física associado entre Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho e Universidade Estadual de Maringá.

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Published

2022-02-13

How to Cite

Rodrigues, L. de P. ., & Souza, V. de F. M. de . (2022). Implications of the neoliberalism expansion process in the initial teaching formation: an analysis from UNESCO documents. Brazilian Journal of Rural Education, 7, e10478. https://doi.org/10.20873/uft.rbec.e10478