Issues about the delimitation between rural and urban and its implications for education

Authors

  • Línlya Sachs Universidade Tecnológica Federal do Paraná - UFTPR https://orcid.org/0000-0001-7826-686X
  • Tha´ís Maiara Bailão Universidade Tecnológica Federal do Paraná - UFTPR
  • Diego Fogaça Carvalho Universidade Pitágoras Unopar; Universidade Anhanguera - Uniderp https://orcid.org/0000-0002-4984-6344

DOI:

https://doi.org/10.20873/uft.rbec.e10709

Abstract

ABSTRACT. There is a long discussion in the literature, which involves several areas of knowledge, regarding the possibilities of delimitation between rural and urban territories; in fact, different countries use different rules for such delimitation. The aim of this article is to discuss some implications of this delimitation in the educational sphere. For this, we present the methodological procedures adopted, based on speculative research; we review the literature, presenting different ways of defining urban and rural territories and, with regard to education, we revise the specific legislation in force for rural education; we continue to present some specific cases of schools and municipalities in order to discuss the implications of these decisions in public policies and pedagogical actions. We conclude by indicating the need to rethink dichotomous and arbitrary strategies for delimiting urban and rural areas and the importance of proposing public policies that take the context into account more broadly.

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Author Biographies

Línlya Sachs, Universidade Tecnológica Federal do Paraná - UFTPR

Línlya Sachs é graduada em licenciatura e bacharelado em Matemática pela Universidade de São Paulo (USP), mestra em Ensino de Ciências e Educação Matemática pela Universidade Estadual de Londrina (UEL) e doutora em Educação Matemática pela Universidade Estadual Paulista “Júlio de Mesquita Filho” (Unesp).

Tha´ís Maiara Bailão, Universidade Tecnológica Federal do Paraná - UFTPR

Thaís Maiara Bailão é graduada em licenciatura em Matemática pela Universidade Federal do Pará (UFPA) e mestra em Ensino de Matemática pela Universidade Tecnológica Federal do Paraná (UTFPR).

Diego Fogaça Carvalho, Universidade Pitágoras Unopar; Universidade Anhanguera - Uniderp

Diego Fogaça Carvalho possui graduação em Matemática pela Faculdade Estadual de Ciências e Letras de Campo Mourão (2008), mestrado (2012) e doutorado (2016) em Ensino de Ciências e Educação Matemática pela Universidade Estadual de Londrina. Também realizou seu estágio pós-doutoral na mesma universidade que concluiu o doutorado (2017).

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Published

2021-04-28

How to Cite

Sachs, L., Bailão, T. M., & Fogaça Carvalho, D. (2021). Issues about the delimitation between rural and urban and its implications for education. Brazilian Journal of Rural Education, 6, e10709. https://doi.org/10.20873/uft.rbec.e10709