Education territories in Dual Education: school – family – community

Authors

  • João Batista Begnami Associação Mineira das Escolas Família Agrícola - AMEFA https://orcid.org/0000-0002-3273-3028
  • Antônio Cláudio Moreira Costa Universidade Federal de Uberlândia - UFU
  • Erica Fernanda Justino Secretaria de Educação do Estado de Minas Gerais

DOI:

https://doi.org/10.20873/uft.rbec.e12193

Abstract

ABSTRACT. This article aims to discuss Dual Education and compare it to Non-School Education. It is based on bibliographic and documentary research, particularly considering the literature on Non-School Education and Dual Education (Formation en Alternance). It argues that the Popular Education movement points to learning possibilities by expanding the education territories, with school being just one of them. Dual Education as practiced in Agricultural Family Schools is instilled with a notion of school that goes beyond its walls. The Dual Education processes in those establishments break the hegemonic ideologies that confine education territoriality to formal school by allowing the engagement and interaction of different education actors, times, and territories. By proposing new methodologies for developing pedagogical praxis based on school–community interaction, Dual Education recognizes the plurality of training and learning processes developed in different times and spaces. The training and learning processes that involve families and partners, as well as those involving the students themselves, transcend the school territory by expanding school to the community, social movements, unions, social organizations, among others. As a result, the school is forced to re-elaborate its own representations of locus of knowledge production and to embrace other educational loci, i.e., to expand how it sees and conceives of itself.

 

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Author Biographies

João Batista Begnami, Associação Mineira das Escolas Família Agrícola - AMEFA

Doutor em Educação pela Universidade Federal de Minas Gerais. Mestre em Educação pela Universidade Nova de Lisboa, Portugal. Especialista em Pedagogia da Alternância pela Universidade Federal do Espírito Santo. Graduado em Filosofia pela PUC-Minas. Coordenador Pedagógico da Associação Mineira das Escolas Família Agrícola (AMEFA). Atua na formação continuada de educadores do campo. Pesquisador em Pedagogia da Alternância e Educação do Campo.

Antônio Cláudio Moreira Costa, Universidade Federal de Uberlândia - UFU

Pós Doutor em Educação pela Universidade do Porto. Doutor em Educação pela Universidade Estadual Paulista – UNESP/FFC. Mestre em Educação pela UNESP/FFC. Graduado em Pedagogia pela UNESP/FCT. Professor Titular da Faculdade de Educação da UFU; Líder do Grupo de Estudos e Pesquisas em Educação, Cultura e Comunicação; desenvolve atividades de ensino ligadas ao Núcleo de Políticas e Gestão da Educação da FACED/UFU.

Erica Fernanda Justino, Secretaria de Educação do Estado de Minas Gerais

Doutora em Educação  pela Universidade Federal de Minas Gerais. Graduada em Normal Superior pela Universidade Estadual de Montes Claros – Unimontes. Mestre em Educação do Campo pela Universidade Federal de Minas Gerais. Atua na formação continuada de Professores do Campo desenvolvendo palestras, cursos, publicações e ações de intervenção. Exerce as funções de supervisão pedagógica e professora na Educação Básica

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Published

2022-07-06

How to Cite

Begnami, J. B., Moreira Costa, A. C. ., & Justino, E. F. . (2022). Education territories in Dual Education: school – family – community. Brazilian Journal of Rural Education, 7, e12193. https://doi.org/10.20873/uft.rbec.e12193