Práticas artísticas no campo: A luta como categoria pedagógica para a transformação social

Authors

  • Cristiene Adriana da Silva Carvalho Universidade Federal de Minas Gerais - UFMG https://orcid.org/0000-0002-1343-3388
  • Maria Isabel Antunes-Rocha Universidade Federal de Minas Gerais - UFMG

DOI:

https://doi.org/10.20873/uft.rbec.e12368

Keywords:

Artistic Practices; Rural Education, Pedagogical Practices.

Abstract

ABSTRACT. This text analyzes the artistic practices in the rural school, considering the presence of struggle and social transformation as a category in the pedagogical approach. We took as a basis a work that analyzed the movements of re-elaboration of the Social Representations of rural teachers, graduated of the Degree course in Rural Education of the Faculty of Education of the Federal University of Minas Gerais. To this end, we consider that artistic practices can be understood as forms of creation, fruition, and reflection of Art, elements that add the educational processes to the historicity and resistance present of the Movement of the struggle for Rural Education. We had a methodological approach to narrative interviews and observation of pedagogical practices. These elements allowed us to understand the pedagogical aspects of the struggle in teaching practices that carried the intentionality of transformative education.

Keywords: Artistic Practices; Rural Education, Pedagogical Practices.

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Author Biographies

Cristiene Adriana da Silva Carvalho, Universidade Federal de Minas Gerais - UFMG

PhD (2017) and Master’s Degree(2015) in Education by the Universidade Federal de Minas Gerais - UFMG. Specialist in Theory and Research Methods in Education by the Universidade Federal de Ouro Preto-UFOP (2011). Specialist in Planning, Implementation and Management in Distance Education by the Universidade Federal Fluminense-UFF (2012). Graduated in Performing Arts by the Universidade Federal de Ouro Preto, UFOP (2008). Pedagogue by the Univerdidade de Uberaba, UNIUBE (2016). I worked as Pedagogical Coordinator of the Escola da Terra Improvement Course (MEC/SECADI, SEE MG and FAE UFMG). Researcher in the Núcleo de Pesquisas em Educação do Campo (NEPCampo) and Grupo de Estudos e Pesquisas em Representações Sociais (GERES) at the Universidade Federal de Minas Gerais/ Belo Horizonte/ Brazil. Counselor at Rede Professores Transformadores the Brazillian Teachers Network. She teaches courses and workshops in the areas of: Didactics and Methodologies of Art Teaching, Theatrical Games, Vocal Expression and Teacher Training for the teaching of Arts. Develops research in the areas: Social Representations, Countryside Education, Pedagogical Practices, Art Teaching and Artistic Practices.  

Maria Isabel Antunes-Rocha, Universidade Federal de Minas Gerais - UFMG

Professora Titular da Faculdade de Educação/Universidade Federal de Minas Gerais. Coordenadora do Núcleo de Estudos e Pesquisas em Educação do Campo (NEPCAMPO/UFMG). Membro da Comissão Estadual de Educação do Campo de Minas Gerais. Desenvolve projetos de pesquisa e extensão com formação e prática de professores na perspectiva da Educação do Campo e da abordagem das representações sociais em movimento.

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Published

2021-09-30

How to Cite

Carvalho, C. A. da S., & Antunes-Rocha, M. I. . (2021). Práticas artísticas no campo: A luta como categoria pedagógica para a transformação social. Brazilian Journal of Rural Education, 6, e12368. https://doi.org/10.20873/uft.rbec.e12368

Issue

Section

Thematic Dossier: Arts and Rural Education