African educational experiences in the diaspora and afrodiaspora experiences in education: a dialogue of knowledge from cultural practices

Authors

  • Luan Sodré de Souza Universidade Estadual de Feira de Santana - UEFS
  • Marcos dos Santos Universidade do Estado do Rio Grande do Norte - UERN
  • Valnei Souza Santos Universidade Federal da Bahia - UFBA https://orcid.org/0000-0002-8277-0185

DOI:

https://doi.org/10.20873/uft.rbec.e12480

Abstract

ABSTRACT. In this essay we seek to reflect on black educational experiences in Brazil - particularly in the context of Bahia - observing from a methodological perspective the forms that constitute capoeira, sambas de roda and afro blocks as African civilizing horizons, whose diaspora context has engendered emancipatory educational experiences from pluriversal epistemological dialogues. In this sense, the reflection carried out here brought, as an addition, the emergence of thinking about such pedagogical-educational knowledge and practices deriving from the black populations in Brazil, as an inclusive and diverse path of artistic teaching and learning.

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Author Biographies

Luan Sodré de Souza, Universidade Estadual de Feira de Santana - UEFS

É músico, violonista, pesquisador e educador musical. É licenciado em Música pela Universidade Federal da Bahia - UFBA, mestre e doutor em Educação Musical pelo Programa de Pós-Graduação em Música da mesma instituição - PPGMUS/UFBA. É professor do Departamento de Letras e Artes da Universidade Estadual de Feira de Santana (UEFS).

Marcos dos Santos, Universidade do Estado do Rio Grande do Norte - UERN

Doutor em Etnomusicologia, mestre em Musicologia Histórica e licenciado pela Universidade Federal da Bahia (UFBA). É membro dos grupos de pesquisas GEMBA (Grupo de estudo e Pesquisa de Música da Bahia), da Rede Africanidades e Diáspora. Está professor na Universidade do Estado do Rio Grande do Norte (UERN).

Valnei Souza Santos, Universidade Federal da Bahia - UFBA

Mestre e doutorando em Educação Musical (2017) e graduado em Educação Musical pela Universidade Federal da Bahia (2008), membro do grupo de pesquisas Rede Africanidades e Diáspora.

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Published

2021-09-30

How to Cite

Sodré de Souza, L., Santos, M. dos, & Souza Santos, V. (2021). African educational experiences in the diaspora and afrodiaspora experiences in education: a dialogue of knowledge from cultural practices. Brazilian Journal of Rural Education, 6, e12480. https://doi.org/10.20873/uft.rbec.e12480

Issue

Section

Thematic Dossier: Arts and Rural Education