The Degree in Rural Education in the state of Goiás: graduates’ views on the multiple learned in the training of countryside educators at UFG and UFCat

Authors

  • Heloisa Vitória de Castro Paula Universidade Federal de Catalão - UFCat
  • Alessandra Gomes de Castro Universidade Federal de Goiás - UFG

DOI:

https://doi.org/10.20873/uft.rbec.e12971

Abstract

ABSTRACT. The study proposed here focuses on the discussion of Rural Education, as well as the theoretical and pedagogical principles that guided the Licentiate Degree in Rural Education courses in the state of Goiás during their implementation. The objective of this work is to present the views of the graduates of the course on the process of their formation and the appropriation of academic and political concepts of Rural Education within the two courses. To achieve the research objectives, theoretical research and documentary research were used and field research. From the application of a questionnaire with open and closed questions that brought elements about the students' perception about their training process in the course and the consequences in their professional performance. The subjectivity of the graduates' views leads us to reflect on the importance of the Licentiate Degree in Rural Education course beyond the university, in view of the advances and setbacks that limit us in the institutional space of Rural Education. Anyway, there is a consensus that training at both universities was able to promote training based on awareness of the role of these students in their communities, being agents of change in their communities.

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Author Biographies

Heloisa Vitória de Castro Paula, Universidade Federal de Catalão - UFCat

Professora Adjunta da Universidade Federal de Catalão. Formada em Pedagogia pela Universidade Federal de Goiás. Especialista em Neuropedagogia e Psicanálise. Mestre em Geografia pela Universidade Federal de Goiás e Doutora em Geografia pela Universidade Federal de Uberlândia.  Coordenadora Geral de Estágio da Universidade Federal de Catalão. Atua no Ensino Superior no curso de Licenciatura em Educação do Campo da Universidade Federal de Catalão.Coordenou o curso de Licenciatura em Educação do Campo da UFG (UFCAT em implantação) entre 2014-2016. Coordenou a tutoria do curso de especialização Ensino Interdisciplinar sobre infância e direitos humanos pela UFG (2016), subsidiado pela Capes. 

Alessandra Gomes de Castro, Universidade Federal de Goiás - UFG

Doutora em Educação - Universidade Federal Fluminense. Mestre em Serviço Social - Universidade Católica Portuguesa. Graduação em Serviço Social - Pontifícia Universidade Católica de Goiás. Professora Efetiva da Universidade Federal de Goiás - Câmpus Goiás. Coordenadora de Assuntos Internacionais da UFG - Câmpus Goiás. Pesquisadora na área de Educação do Campo.

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Published

2021-11-13

How to Cite

de Castro Paula, H. V. ., & Gomes de Castro, A. (2021). The Degree in Rural Education in the state of Goiás: graduates’ views on the multiple learned in the training of countryside educators at UFG and UFCat. Brazilian Journal of Rural Education, 6, e12971. https://doi.org/10.20873/uft.rbec.e12971

Issue

Section

Dossiê Temático: Egressos (as) das Licenciaturas em Educação do Campo no Brasil