Escola da Terra in the state of Goiás: an interdisciplinary proposal of the gender debate for the curriculum
DOI:
https://doi.org/10.20873/uft.rbec.e13831Abstract
ABSTRACT. Escola da Terra in the state of Goiás started its activities in 2018. In two editions, it served 320 educators in the field. Based on the scope that Escola da Terra has reached in the state, with this work we seek to reflect on how the themes of interdisciplinarity, curriculum and gender allow a more coherent perception of the teaching process in the school of our time. We seek the theoretical framework of discourse and its meaning, within the analysis of French discourse, which has Michel Foucault as a reference. As a methodological resource, we adopted semi-structured questions, using the virtual space as a means of accessing the speeches of the participating teachers. From the speeches of the research subjects, we understand that the debate and continuing education have made it possible to break with the biological and naturalized view of gender, helping the understanding of sexuality. Furthermore, thinking about the curriculum and the importance of differences in the classroom is possible through collaborative work that requires challenge, negotiation, and flexibility to build an interdisciplinary proposal contextualized with the reality of the field and its subjects.
Downloads
References
Arroyo, M. G. (2011). Currículo, território em disputa. Petrópolis: Vozes.
Arroyo, M. G., & Fernandes, B. M. (1999). A educação básica e o movimento social do campo. Brasília, DF: Articulação Nacional Por Uma Educação Básica do Campo.
Barbosa, A. I. C. (2012). A organização do trabalho pedagógico na Licenciatura em Educação do Campo/UNB: do projeto às emergências e tramas do caminhar (Tese de Doutorado). Universidade de Brasília, Brasília.
Brasil. MEC/CNE/CEB. Proposta de regulamentação da Pedagogia da Alternância.
Brasília, 2020. Recuperado de: http://portal.mec.gov.br/conselho-nacional-deeducacao/audiencias-e-consultas-publicas. Acesso em: 10/06/2020. Documento no prelo.
Cardoso, E. C. F. (2020). A formação de professores de ciências na Licenciatura em Educação do Campo: tecendo tramas na Alternância (Tese de Doutorado). Universidade Federal de Goiás, Goiânia.
Fazenda, I. (1999). Interdisciplinaridade: história, teoria e pesquisa. 4.ed. Campinas: Papirus.
Fernandes, C. A. (2012). Discurso e sujeito em Michel Foucault. São Paulo: Intermeios.
Fischer, R. M. B. (2001). Foucault e a análise de discurso em educação. Cadernos de pesquisa, (114), 197-223. https://doi.org/10.1590/S0100-15742001000300009
Foucault, M. (1999). As palavras e as coisas. São Paulo: Martins Fontes.
Japiassu, H. (1976). Interdisciplinaridade e patologia do saber. Rio de Janeiro: Imago.
Louro, G. L. (1999). O corpo educado: Pedagogias da sexualidade. Belo Horizonte: Autentica.
Mann, C., & Stewart, F. (2000). Internet communication and qualitative research: A handbook for researching online. London: SAGE Publications. https://doi.org/10.4135/9781849209281
Marcuschi, L. A. (2004). Gêneros textuais emergentes no contexto da tecnologia digital. In Marcuschi, L. A., & Xavier, A. C. S. (Orgs.). Hipertexto e Gêneros Digitais (pp. 13-67). Rio de Janeiro: Lucerna.
Miskolci, R. (2011). Novas conexões: Notas teórico-metodológicas para pesquisas sobre o uso de mídias digitais. Cronos: R. Pós-Grad. Ci. Soc., 12(02), 9-22.
Santos, W. B. (2016). Adolescência heteronormativa masculina: entre a construção obrigatória e a desconstrução necessária. Intermeios.
Santos, W. B., Sant’Anna, T. F., Dias W., & & Faleiro, W. (2018). O Masculino e o Feminino na Escola: as contradições da norma e da forma discursivamente imposta. Uberlândia: Navegando.
Santos, W. B., Sousa, C. J., Ribeiro, D. F. K. S., Alves, D. O., & Faleiro, W. S. (2019). Modelos 3DR nas Ciências da Natureza: um repensar do capital cultural na escola do campo. Goiânia, Kelps.
Silva, L. H. (2012). As experiências de formação de jovens do campo: alternância ou alternâncias? Curitiba: CRV.
Silva, L. H. (2013). Novas faces da Pedagogia da Alternância na Educação do Campo. In Begnami, J. B., & Burghgrave, T. (Orgs.) Pedagogia da Alternância e Sustentabilidade (pp. 167-180). Orizona: UNEFAB.
Silva, L. H. (2015). A pedagogia da alternância na educação do campo: velhas questões, novas perspectivas de estudo. Eccos Revista Científica, 36, 143-158.
Silva, T. T. (1999). Documentos de identidade: uma introdução às teorias do currículo. Belo Horizonte: Autêntica.
Silva, G. F., & Machado Júnior, S. S. (2016). A Construção do Sujeito em Michel Foucault. Entreletras, 7(1), s./p.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Proposal for Copyright Notice Creative Commons
1. Policy Proposal to Open Access Journals
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
A. Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution License that allows sharing the work with recognition of its initial publication in this journal.
B. Authors are able to take on additional contracts separately, non-exclusive distribution of the version of the paper published in this journal (ex .: publish in institutional repository or as a book), with an acknowledgment of its initial publication in this journal.
C. Authors are permitted and encouraged to post their work online (eg .: in institutional repositories or on their website) at any point before or during the editorial process, as it can lead to productive exchanges, as well as increase the impact and the citation of published work (See the Effect of Open Access).