Agroecology and Corporal Culture: an ethical-political proposal for Physical Education in Rural Education
DOI:
https://doi.org/10.20873/uft.rbec.e14534Abstract
ABSTRACT. The objective of this text is to systematize an ethical-political proposal for Physical Education in Rural Education, as a subsidy for the organization of pedagogical work based on the experience we developed with the Technical Course in Agroecology, in an integrated way, at the Escola Família Agrícola da Região Sul in Rio Grande do Sul. This systematization is intended to accumulate elements to contribute to the pedagogical work of Physical Education based on the principles of Rural Education, Agroecology, Pedagogy of Alternation and Corporal Culture as a reference basis for the teaching and learning processes.
Downloads
References
Brasil (2012). Ministério da Educação, Conselho Nacional de Educação. Resolução n. 06, de 20 de setembro de 2012. Diretrizes Curriculares Nacionais para a Educação Profissional Técnica de Nível Médio. Brasília-DF: MEC.
Brasil (2016). Ministério da Educação. Catálogo Nacional de Cursos Técnicos. Brasília-DF: MEC. Recuperado de: http://portal.mec.gov.br/catalogos-nacionais-de-cursos-tecnicos
Caldart, R. (2012). Educação do Campo. In: Caldart, R., Pereira, I., Alentejano, P. & Frigotto, G. Dicionário da Educação do Campo (257 - 266). São Paulo: Editora Expressão Popular.
Coletivo de autores. (1992). Metodologia do Ensino da Educação Física. São Paulo: Editora Cortez.
Gunbur, D., & Toná, N. (2012). Agroecologia. In Caldart, R., Pereira, I., Alentejano, P., & Frigotto, G. (Orgs.). Dicionário da Educação do Campo (pp. 57-66). São Paulo: Editora Expressão Popular.
EFASUL. (2019). Portfólio da Escola Família Agrícola da Região Sul. Canguçu: Efasul.
Fanon, F. (2020). Pele Negra, Máscaras Brancas. São Paulo: Ubu Editora.
Freitas, L. (1995). Crítica da organização do trabalho pedagógico e da didática. Campinas, SP: Papirus.
Freire, P. (2020). Pedagogia da Autonomia: saberes necessários à prática educativa. 63º ed., São Paulo: Editora Paz e Terra.
Frizzo, G. (2013). Objeto de Estudo da Educação Física: as concepções materialistas e idealistas na produção do conhecimento. Florianópolis: Revista Motrivivência, 40, 192-206. https://doi.org/10.5007/2175-8042.2013v25n40p192
IBGE. Instituto Brasileiro de Geografia E Estatística. (2010). Censo Demográfico 2010. Recuperado de: http://www.censo2010.ibge.gov.br.
IBGE. Instituto Brasileiro de Geografia E Estatística. (2017). Censo Agropecuário 2017. Recuperado de: https://www.ibge.gov.br/estatisticas/economicas/agricultura-e-pecuaria/21814-2017-censo-agropecuario.html?=&t=destaques
IFSUL. Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia Sul-rio-grandense. (2016). Projeto Pedagógico do Curso Técnico em Agroecologia. Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia Sul-rio-grandense. Recuperado de: http://intranet.ifsul.edu.br/catalogo/curso/206
INCRA. Instituto Nacional de Colonização e Reforma Agrária. (2020). Painel dos Assentamentos. Recuperado de: http://painel.incra.gov.br/sistemas/index.php
Moreira, R., & Carmo, M. (2004). Agroecologia na construção do desenvolvimento rural sustentável. Revista Agricultura, 51(2), 37-56.
Mota, C. (2021). A Cooperação e a Solidariedade no Contexto da Escola Família Agrícola da Região Sul (EFASUL): uma estratégia formativa para as/os jovens do campo. Monografia (Trabalho de Conclusão de Curso de Especialização). Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Tramandaí-RS. Recuperado de: https://www.lume.ufrgs.br/bitstream/handle/10183/236270/001135363.pdf
Nosella, P. (2012). Educação no campo: origens da pedagogia da alternância no Brasil. Vitória-ES: Edição ADUFES.
Pistrak, M. (2018). Fundamentos da escola do trabalho. São Paulo: Editora Expressão Popular.
Porto-Gonçalves, W. (1989). Os (Des)Caminhos do Meio Ambiente. São Paulo: Contexto.
Taffarel, C., & Escobar, M. (2009). Cultura Corporal e os Dualismos Necessários para a Ordem do Capital. Londrina: Boletim Germinal, 9, s./p. https://doi.org/10.9771/2317-1219rf.v13i14.3320
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Leonardo Lemos Silveira, Giovanni Frizzo, Carla Rosane Mota, Bruno Nicanor da Silva, Mayara Galvão Gonçalves
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Proposal for Copyright Notice Creative Commons
1. Policy Proposal to Open Access Journals
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
A. Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution License that allows sharing the work with recognition of its initial publication in this journal.
B. Authors are able to take on additional contracts separately, non-exclusive distribution of the version of the paper published in this journal (ex .: publish in institutional repository or as a book), with an acknowledgment of its initial publication in this journal.
C. Authors are permitted and encouraged to post their work online (eg .: in institutional repositories or on their website) at any point before or during the editorial process, as it can lead to productive exchanges, as well as increase the impact and the citation of published work (See the Effect of Open Access).