Democratic management: experiences of management practices in basic education schools
DOI:
https://doi.org/10.20873/uft.rbec.e15376Abstract
ABSTRACT. The article aims to analyze the experiences of democratic management practices in basic education schools, developed by school managers. The methodological approach used in the research was qualitative and in relation to the object of study it was classified as field research. The importance of the role of school management as a mediator was highlighted. The participation of the whole generates autonomy in each subject, providing collective decision-making. These results contribute to encourage the democratization of education for and through democracy through democratic management, as well as to rethink the training of school managers.
Downloads
References
Dewey, J. (2007). Democracia e educação. Lisboa: Didáctica Editora.
Dewey, J. (2010). Experiência e educação. Petrópolis: Vozes.
Freire, P. (2002). Pedagogia da Autonomia. São Paulo: Paz e Terra.
Jacomini, M. A., Perrella, C. S. S. A., Alencar, F., & Stoco, S. (2022). Gestão (não) democrática na política educacional do estado de São Paulo – 1995-2018. Rev. bras. Estud. pedagog., 103(263), 117-137. https://doi.org/10.24109/2176-6681.rbep.103i263.4975
Libâneo, J. C., Oliveira, J. F., & Toschi, M. S. (2012). Educação escolar: políticas, estrutura e organização. São Paulo: Cortez.
Lima, L. C. (2018). Por que é tão difícil democratizar a gestão da escola pública? Educar em Revista, 34(68) 15-28. https://doi.org/10.1590/0104-4060.57479
Lima, L. C. (2014). A gestão democrática das escolas. Educação & Sociedade, Campinas, 35(129), 1067-1083. https://doi.org/10.1590/ES0101-73302014142170
Lüdke, M., & André, M. E. D. A. (1986). Pesquisa em Educação: abordagens qualitativas. São Paulo: EPU.
Massena, J. H., & Luce, M. B. (2018). Diretores das Escolas Estaduais do Rio Grande do Sul: um retrato possível. Jornal de Políticas Educacionais, 12(8). https://doi.org/10.5380/jpe.v12i0.58595
Oliveira, D. A. (2015). Nova gestão pública e governos democrático-populares: contradições entre a busca da eficiência e a ampliação do direito à educação. Educ. Soc., 36(132), 625-646. https://doi.org/10.1590/ES0101-73302015152440
Pavan, R., & Lima, L. C. (2020). Por uma educação democrática, pública e da decisão: entrevista com Licínio C. Educação em Revista(36). https://doi.org/10.1590/0102-4698219832
Santos, A. P. S., Viscarra, S. P., & Soligo, V. (2021). Indicadores e práticas de gestão democrática no âmbito da educação básica municipal e as avaliações em larga escala. Curitiba, Appres. https://doi.org/10.24824/978652510554.3
Souza, Â. R. (2019). As condições de democratização da gestão da escola pública brasileira. Ensaio: Avaliação e Políticas Públicas em Educação, 27(103), 271-290. https://doi.org/10.1590/s0104-40362018002601470
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Juliane Bonez, Almir Paulo dos santos, Moises Marques Prsybyciem
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Proposal for Copyright Notice Creative Commons
1. Policy Proposal to Open Access Journals
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
A. Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution License that allows sharing the work with recognition of its initial publication in this journal.
B. Authors are able to take on additional contracts separately, non-exclusive distribution of the version of the paper published in this journal (ex .: publish in institutional repository or as a book), with an acknowledgment of its initial publication in this journal.
C. Authors are permitted and encouraged to post their work online (eg .: in institutional repositories or on their website) at any point before or during the editorial process, as it can lead to productive exchanges, as well as increase the impact and the citation of published work (See the Effect of Open Access).