Culture in Child Education: brief reflections on a field of contested conceptions

Authors

DOI:

https://doi.org/10.20873/uft.rbec.e15635

Abstract

ABSTRACT. This article is the result of bibliographic research conducted during the specialization course in Early Childhood Education at the Universidade Federal do Norte do Tocantins, Tocantinópolis Center, whose goal was to reflect on the insertion of the culture of writing in early childhood education. The study was justified by the need for theoretical support on the process of insertion of the culture of writing, especially in the lives of children in the early stages of schooling. The theme in question is necessary and relevant for all those involved in education, especially educators who work with children aged 4, 5, and 6, in early childhood education and in the early years of elementary school, since it enables the understanding of fundamental concepts for the insertion of the child in this culture. The results obtained in the research consider that children's learning, development, and knowledge related to writing in Early Childhood Education must be understood and carried out as a process, in constant evolution. More than ever, it is necessary to overcome the conception of a ready-made, finished, only transmitted knowledge, and to establish the commitment to form people who are competent for life, able to solve problems; that is, to understand, to intervene, to transform, to modify, to respect, to seek and to act in reality, by means of their potentialities and countless languages.

 

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Author Biographies

Thalita Melo de Souza Medeiros, Rede Municipal de Ensino de Porto Nacional-TO

Mestra em Educação pela Universidade Federal do Tocantins (2019). Pós-graduada em Docência do Ensino Superior pela Faculdade do Bico do Papagaio; Pós-graduanda em Alternativas para uma Nova Educação pela UFPR; Pós-graduanda em Educação Infantil pela Universidade Federal do Tocantins. Graduada em Pedagogia pela Universidade Federal do Tocantins. Atua como Formadora de Estudos da Educação Infantil na Rede municipal de ensino de Porto Nacional-TO. É membro da Rede Internacional Investigando Escolas Criativas no Tocantins (RIEC-TO). Coordenadora Pedagógica do Centro de Defesa dos Direitos da Criança e do Adolescente- CEDECA Glória de Ivone. Membro do Coletivo Sementeiras da Transformação. Coordenadora do Projeto Sementes do Cerrado. Tem experiência na área de Educação, com ênfase em Educação, atuando principalmente nos seguintes temas: Transdisciplinaridade; Educação do campo; Agroecologia; Complexidade; Educação Infantil.

Gustavo Cunha de Araújo, Universidade Federal do Norte do Tocantins – UFNT

Doutor em Educação pela UNESP. Docente vinculado ao Mestrado Profissional em Educação (PPPGE/UFT) e ao Mestrado Profissional em Artes (ProfArtes/UFU). Bolsita de Produtividade em Pesquisa CN`Pq - PQ 2.

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Published

2023-05-30

How to Cite

de Souza Medeiros, T. M., & Cunha de Araújo, G. (2023). Culture in Child Education: brief reflections on a field of contested conceptions. Brazilian Journal of Rural Education, 8, e15635. https://doi.org/10.20873/uft.rbec.e15635

Issue

Section

Dossiê: Olhares na Educação Infantil