Links between Agroecology, Food Sovereignty and Food and Nutritional Security in Peasant Education

Authors

  • Viviane Camejo Pereira Universidade Federal do Paraná - UFPR https://orcid.org/0000-0002-6614-8679
  • Shirley Rodríguez González Universidad de Costa Rica - UCR

Abstract

ABSTRACT. The aim was to understand the approaches to Agroecology, Food Sovereignty (SA) and Food and Nutritional Security (SAN) in Peasant Education. The methodology involved content analysis of works published in the Annals of SIFEDOCs that took place in 2018, highlighting the practices and perspectives demonstrated in the experiences of rural schools and the work of academics on undergraduate courses in southern Brazil. The topic of food was more related to Agroecology than to SA and SAN. The terms SA and SAN were mentioned a few times in the Annals and were not always mentioned together. SAN was not approached from a multidimensional approach, however some of the dimensions (nutritional, environmental, ethical, sociocultural or political) were found in specific studies and experiences. SA was approached as a right, integrating other demands. Few works explained the understanding of Agroecology, SA and SAN. It is concluded that there is a need for food to be addressed in Peasant Education beyond production and include the cultural diversity of rural subjects and social movements. The construction of Peasant Education in the political and analytical sphere involves interdisciplinary dialogue that articulates productive and economic dimensions with socio-environmental and political dimensions.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Viviane Camejo Pereira, Universidade Federal do Paraná - UFPR

Bióloga, Mestra e Doutora em Desenvolvimento Rural. Professora, Curso de Licenciatura em Educação do Campo - Ciências da Natureza e Programa de Pós-Graduação em Desenvolvimento Territorial Sustentável, Universidade Federal do Paraná.

Shirley Rodríguez González, Universidad de Costa Rica - UCR

Nutricionista, Mestra em Nutrição Humana, Doutora em Desenvolvimento Rural. Professora Curso de Nutrição - Diretora do Programa de Pós-Graduação em Nutrição Humana, Universidade de Costa Rica.

References

Altieri, M. (2012). Agroecologia: bases científicas para uma agricultura sustentável. Rio de Janeiro: Expressão Popular, AS-PTA.

Andreatta, E. L., Conceição, C. P., & Conceição, P. V. (2018). Desafios e Estratégias para a Gestão da Escola do Campo. In Kaufmann, M. P., Fantineli, D. G., Beling, H. M., & Conti, V. (Orgs.). Anais do Seminário Regional De Educação do Campo da Região Centro do Rio Grande do Sul. Santa Maria: Universidade Federal de Santa Maria, 2. Recuperado De:

https://www.ufsm.br/unidades-universitarias/ccne/wp-content/uploads/sites/369/2018/11/Anais-SIFEDOC-2018..pdf

Atlas Socioeconômico Rio Grande do Sul. (2020a). Assentamentos rurais. Recuperado de: https://atlassocioeconomico.rs.gov.br/assentamentos-rurais

Atlas Socioeconômico Rio Grande do Sul. (2020b). Comunidades quilombolas. Tabela. Recuperado de: https://atlassocioeconomico.rs.gov.br/comunidades-quilombolas

Atlas Socioeconômico Rio Grande do Sul. (2020c). Meio Ambiente. Terras Indígenas. Tabela. A demarcação de terras indígenas auxilia na preservação do patrimônio biológico. Recuperado de: https://atlassocioeconomico.rs.gov.br/areas-indigenas

Bardin, L. (2016). Análise de Conteúdo. São Paulo: Edições 70.

Brandão, E. & Cupsinski, M., Duso, L. (2018). Feira Da Agricultura Familiar: Diálogo De Saberes E Sabores. In Kaufmann, M. P., Fantineli, D. G., Beling, H. M. & Conti, V. (Orgs.). Anais do Seminário Regional de Educação do Campo da Região Centro do Rio Grande do Sul. Santa Maria: Universidade Federal de Santa Maria, 2. Recuperado de:

https://www.ufsm.br/unidades-universitarias/ccne/wp-content/uploads/sites/369/2018/11/Anais-SIFEDOC-2018..pdf

Caldart, R. S. (2021). Educação do Campo e Agroecologia. In Dias, A. P. (Org.). Dicionário de agroecologia e educação (pp. 355-361). São Paulo: Expressão Popular: Rio de Janeiro: Escola Politécnica de Saúde Joaquim Venâncio. Recuperado de: https://www.epsjv.fiocruz.br/publicacao/livro/dicionario-de-agroecologia-e-educacao

Caldart, R. S. (2012) Educação Do Campo. In Caldart, R. S., Pereira, I. B., Alentejano, P., & Frigotto, G. (Orgs.). Dicionário da Educação do Campo. Rio de Janeiro, São Paulo: Escola Politécnica de Saúde Joaquim Venâncio, Expressão Popular.

Caldart, R. S. (2009). Educação do campo: notas para uma análise de percurso. Trab. Educ. Saúde, 7(1), 35-64. 10.1590/S1981-77462009000100003

Caldart, R. S. (2005). Elementos para Construção do Projeto Político e Pedagógico da Educação do Campo. In Paraná. Secretaria de Estado da Educação do Paraná Superintendência da Educação. Departamento de Ensino Fundamental. Educação do Campo. Série Cadernos temáticos. Curitiba: SEED-PR. Recuperado de: http://www.educadores.diaadia.pr.gov.br/arquivos/File/cadernos_tematicos/caderno_tematico_campo01.pdf

Caldart, R. S. (2002). Por Uma Educação do Campo: traços de uma identidade em construção. In Kolling, E. K., Cerioli, P. R., Caldart, R. S. (Orgs.). Educação do Campo: identidade e políticas públicas. Brasília, DF: articulação nacional Por Uma Educação do Campo. Coleção Por Uma Educação do Campo, n.º 4.

Caporal, F. R., Costabeber, J. A., & Paulus, G. (2011). Agroecologia: Matriz Disciplinar ou Novo Paradigma para o Desenvolvimento Rural. In Caporal, F. R., & Azevedo, E. O. de. (Orgs.). Princípios e perspectivas da Agroecologia. Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Paraná – Educação a Distância. Recuperado de: https://wp.ufpel.edu.br/consagro/files/2012/03/CAPORAL-Francisco-Roberto-AZEVEDO-Edisio-Oliveira-de-Princ%C3%ADpios-e-Perspectivas-da-Agroecologia.pdf

Castro, D., & Mello, R S. P. (2019). Atlas Ambiental da Bacia Hidrográfica do Rio Tramandaí. 2ª edição. Porto Alegre: Ed. Via Sapiens. Recuperado de:

https://taramandahy.org.br/livros-upload/Atlas_Ambiental_2a-edicao_2019_site-final.pdf

Comerlatto, P. L., Paludo, C., Garcia, E. E. B., Tauceda, K., Santos, S. A., Labrea, V. V., & Seminitti, J. J. (2018). Anais do Sifedoc da região do litoral norte e região metropolitana de Porto Alegre. Tramandaí: Universidade Federal do Rio Grande do

Sul, 3. Recuperado de: https://sifedoc2018.wixsite.com/sifedoc

Corrêa, M. F., & Louzada, A. R. (2018). Horta Escolar Biodinâmica. In: Universidade Federal de Pelotas (UFPel). Anais do Seminário de Educação do Campo da Região Sul do Rio Grande do Sul. Universidade Federal de Pelotas, Pelotas, 4. Recuperado de: https://wp.ufpel.edu.br/forumedunocampo/files/2019/03/Anais-SIFEDOC-vers%C3%A3o-2.pdf

Costa Gomes, J. C. (2011). As Bases Epistemológicas da Agroecologia. In Caporal, F. R., Azevedo, E. O. (Org). Princípios e perspectivas da Agroecologia. Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Paraná – Educação a Distância. Recuperado de: https://wp.ufpel.edu.br/consagro/files/2012/03/CAPORAL-Francisco-Roberto-AZEVEDO-Edisio-Oliveira-de-Princ%C3%ADpios-e-Perspectivas-da-Agroecologia.pdf

Dal Soglio, F. K. (2016). A Agricultura Moderna e o Mito da Produtividade. In Dal Soglio, F., & Kubo, R. R. (Orgs.). Desenvolvimento, agricultura e sustentabilidade. Porto Alegre: Editora da UFRGS. Recuperado de: https://lume.ufrgs.br/handle/10183/163891.

Foro Mundial Pela Soberania Alimentar (2007). Declaração De Nyéléni. Recuperado de: https://nyeleni.org/en/declaracao-de-nyeleny-foro-mundial-pela-soberania-alimentar/

Fernandes, B. M. (2006). Os campos da pesquisa em Educação do Campo: espaço e território como categorias essenciais. In Molina, M. C. (Org.). Brasil. Ministério do Desenvolvimento Agrário. Educação do Campo e Pesquisa: questões para reflexão. Brasília: Ministério do Desenvolvimento Agrário.

Gil, A. C. (2002). Como elaborar projetos de pesquisa. 4. ed. São Paulo: Atlas.

Gliessman, S. R. (2009). Agroecologia: Processos Ecológicos em Agricultura Sustentável. Porto Alegre: Ed. Universidade/UFRGS.

Kaufmann, M. P., Fantineli, D. G., Beling, H. M., & Conti, V. (2018). Anais do Seminário Regional de Educação do Campo da Região Centro do Rio Grande do Sul, Santa Maria, 2. Recuperado de:

https://www.ufsm.br/unidades-universitarias/ccne/wp-content/uploads/sites/369/2018/11/Anais-SIFEDOC-2018..pdf

Leão, M. (Org.). (2013). O direito humano à alimentação adequada e o sistema nacional de segurança alimentar e nutricional. Brasília: ABRANDH- Ação Brasileira pela Nutrição e Direitos Humanos. Recuperado de: https://www.mds.gov.br/webarquivos/publicacao/seguranca_alimentar/DHAA_SAN.pdf

Lei Complementar nº. 775 de 23 de outubro de 2015. (2015). Institui a zona rural no município de porto alegre e cria o sistema de gestão da política de desenvolvimento rural. Prefeitura Municipal de Porto Alegre.

Lei nº 11.346 de 15 de setembro de 2006. Cria o Sistema Nacional de Segurança Alimentar e Nutricional – SISAN com vistas em assegurar o direito humano à alimentação adequada e dá outras providências. Presidência da República. Casa Civil. Brasília, DF. Recuperado de: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_Ato2004-2006/2006/Lei/L11346.htm

Lopes, A. C. (2018). Projeto reeducação alimentar: aprendendo a comer com qualidade. In Anais do Seminário de Educação do Campo da Região Sul do Rio Grande do Sul. Universidade Federal de Pelotas, Pelotas, 4. Recuperado de:https://wp.ufpel.edu.br/forumedunocampo/files/2019/03/Anais-SIFEDOC-vers%C3%A3o-2.pdf

Matzembacker, C. A., Haas, J., & Bolter, J. (2018). Identidade das populações neo-rurais: características, novas perspectivas e estilos de vida. In Comerlatto, P. L., Paludo, C., Garcia, E. E. B., Tauceda, K., Santos, S. A., Labrea, V. V., & Seminitti, J. J. (Orgs.). Anais do Sifedoc da região do litoral norte e região metropolitana de Porto Alegre. Tramandaí: Universidade Federal do Rio Grande do Sul, 3. Recuperado de:

https://sifedoc2018.wixsite.com/sifedoc

Maluf, R. S. J. (2007). Segurança Alimentar e Nutricional. Petrópolis, RJ: Vozes.

Ministério do Desenvolvimento Social (MDS). (2018). Secretaria Nacional de Segurança Alimentar e Nutricional – SESAN. Princípios e Práticas para Educação Alimentar e Nutricional. Brasília, DF: MDS, 2018. Recuperado de: https://www.cfn.org.br/wp-content/uploads/2018/08/CADERNO_EAN_semmarca.pdf

Nunes, G. B., & Trecha, D. de O. (2018). Sementes crioulas: liberdade e soberania alimentar. In: Universidade Federal de Pelotas (UFPel). Anais do Seminário de Educação do Campo da Região Sul do Rio Grande do Sul. Universidade Federal de Pelotas, Pelotas, 4. Recuperado de:https://wp.ufpel.edu.br/forumedunocampo/files/2019/03/Anais-SIFEDOC-vers%C3%A3o-2.pdf

Oliveira, D., Rambo, A. G., & Carvalho, L.(2017). Agroecologia enquanto mecanismo de reterritorialização da agricultura familiar: estudos de caso em assentamentos de reforma agrária e entre agricultores familiares agroecologistas. In Anais do Seminário Internacional sobre Desenvolvimento Regional, Santa Cruz do Sul, 8. Recuperado de: https://online.unisc.br/acadnet/anais/index.php/sidr/article/viewFile/16767/4229

Ploeg, J. D. V. D. (2009). Sete teses sobre a agricultura camponesa. In Petersen, P. (Org.). Agricultura familiar camponesa na construção do futuro. Rio de Janeiro: AS-PTA.

Reinholz, F. (2019). Primeiro quilombo urbano do país comemora 10 anos de titulação no RS. Brasil de Fato. Publicado em: 08/11/2019. Recuperado de: https://www.brasildefators.com.br/2019/11/08/primeiro-quilombo-urbano-do-pais-comemora-10-anos-de-titulacao-no-rs

Rodríguez González, S. (2017). Dimensões da segurança alimentar e nutricional das

famílias agricultoras do município de Coto Brus, Região Brunca, Costa Rica (Tese de Doutorado). Programa de Pós-Graduação em Desenvolvimento Rural. Universidade Federal do Rio Grande do Sul. Porto Alegre.

Rodríguez González, S., Fernández Rojas, X. E., & Coelho-De-Souza, G. (2019). Evolução da multidimensionalidade da segurança alimentar e nutricional (SAN) nos países latino-americanos, Costa Rica e Brasil: proposta de um sistema de indicadores. Desenvolvimento Rural Interdisciplinar, 1(2). Recuperado de: https://seer.ufrgs.br/revpgdr/article/view/87265/0

Salgado, A. C., Santos, C. R., & Avila, I. P. (2018). As diferenças ampliam horizontes integrando gerações. In Universidade Federal de Pelotas (UFPel). Anais do Seminário de Educação do Campo da Região Sul do Rio Grande do Sul. Universidade Federal de Pelotas, Pelotas, 4. Recuperado de: https://wp.ufpel.edu.br/forumedunocampo/files/2019/03/Anais-SIFEDOC-vers%C3%A3o-2.pdf

Sául, T. S., Sokolovicz, M. S., & Costa, M. G. (2018). A Educação do Campo na Escola Urbana: Um Olhar sobre uma Experiência Interdisciplinar. In Kaufmann, M. P., Fantineli, D. G., Beling, H. M., & Conti, V. (Orgs.). Anais do Seminário Regional de Educação do Campo da Região Centro do Rio Grande do Sul. Santa Maria: Universidade Federal de Santa Maria, 2. Recuperado de: https://www.ufsm.br/unidades-universitarias/ccne/wp-content/uploads/sites/369/2018/11/Anais-SIFEDOC-2018..pdf

Silva, J. C., Soares, F. F., & Brito, A. M. (2018). Reconhecimento da Importância do Movimento dos Trabalhadores Rurais Sem Terra-MST, nas Transformações do/no Contexto de uma Escola do Campo. In Kaufmann, M. P., Fantineli, D. G., Beling, H. M. & Conti, V. (Orgs.). Anais do Seminário Regional de Educação do Campo da Região Centro do Rio Grande do Sul. Santa Maria: Universidade Federal de Santa Maria, 2. Recuperado de:

https://www.ufsm.br/unidades-universitarias/ccne/wp-content/uploads/sites/369/2018/11/Anais-SIFEDOC-2018..pdf

Silva, C. E. (2018). As vivências da saída de campo na construção do aprendizado em espaços educativos. In Comerlatto, P. L., Paludo, C., Garcia, E. E. B., Tauceda, K., Santos, S. A., Labrea, V. V., & Seminitti, J. J. (Orgs.). Anais do Sifedoc da região do litoral norte e região metropolitana de Porto Alegre. Tramandaí: Universidade Federal do Rio Grande do

Sul, 3. Recuperado de: https://sifedoc2018.wixsite.com/sifedoc

Silveira, N. R. C., & Silva, C. O. C. (Orgs.). Horta orgânica: da produção à refeição – a melhor saúde começa no prato. In. Anais do Seminário de Educação do Campo da Região Sul do Rio Grande do Sul. Universidade Federal de Pelotas, Pelotas, 4. Recuperado de:https://wp.ufpel.edu.br/forumedunocampo/files/2019/03/Anais-SIFEDOC-vers%C3%A3o-2.pdf

Sousa, R. P. (2017). Agroecologia e Educação do Campo: Desafios da Institucionalização no Brasil. Educ. Soc., 38(140), 631-648. 10.1590/ES0101-73302017180924

Souza, M. G., & Müller, E. B. H. (2018). Escola oziel organizando a resistência à ordem perversa do capital para a agricultura. In Anais do Seminário de Educação do Campo da Região Sul do Rio Grande do Sul. Universidade Federal de Pelotas, Pelotas, 4. Recuperado de:https://wp.ufpel.edu.br/forumedunocampo/files/2019/03/Anais-SIFEDOC-vers%C3%A3o-2.pdf

Teixeira, R. F., David, C. R., Dornelles, D. F., David, K. R. S., & Ramos, M. D. (2018). Oju Ayiê – vivências agroecológicas como possibilidades de ensino e aprendizagem na comunidade kilombola Morada da Paz - COMPAZ. In Comerlatto, P. L., Paludo, C., Garcia, E. E. B., Tauceda, K., Santos, S. A., Labrea, V. V., & Seminitti, J. J. (Orgs.). Anais do Sifedoc da região do litoral norte e região metropolitana de Porto Alegre. Tramandaí: Universidade Federal do Rio Grande do Sul, 3. Recuperado de: https://sifedoc2018.wixsite.com/sifedoc

Timm, G. A. G., Pereira, L., & Rostas, M. H. S. G. (2018). “Sustentabilidade”: valorizando práticas no campo. In Anais do Seminário de Educação do Campo da Região Sul do Rio Grande do Sul. Universidade Federal de Pelotas, Pelotas, 4. Recuperado de: https://wp.ufpel.edu.br/forumedunocampo/files/2019/03/Anais-SIFEDOC-vers%C3%A3o-2.pdf

Universidade Federal de Pelotas (UFPel). (2018). Anais do Seminário de Educação do Campo da Região Sul do Rio Grande do Sul. Universidade Federal de Pelotas, Pelotas, 4. Recuperado de:https://wp.ufpel.edu.br/forumedunocampo/files/2019/03/Anais-SIFEDOC-vers%C3%A3o-2.pdf

Universidade Federal do Rio Grande (FURG). (2021). Histórico. Curso de Licenciatura em Educação do Campo com ênfase em ciências da natureza e ciências agrárias. Recuperado de: https://educacaodocampo.furg.br/historico

Published

2024-06-30

How to Cite

Camejo Pereira, V., & Rodríguez González, S. (2024). Links between Agroecology, Food Sovereignty and Food and Nutritional Security in Peasant Education. Brazilian Journal of Rural Education, 9, e17687. Retrieved from https://periodicos.ufnt.edu.br/index.php/campo/article/view/17687