The Child attends a rural school: discussing child education legislation in rural areas
DOI:
https://doi.org/10.70860/ufnt.rbec.e19299Abstract
ABSTRACT. The object of this research is Early Childhood Education in and from the countryside. We analyzed the conditions of access to early childhood education for rural children in accordance with Brazilian legislation. We used qualitative research with a theoretical basis based on bibliographical research with authors who deal with the subject, as well as the official legislation that supports the subject in question. Initially, we highlighted early childhood education in rural areas as a right for children. The aim of the study is based on understanding the legal changes and how these directly affect children's lives at school (inside and outside). We found that with the changes in educational legislation for children under the age of four, there was a need for investment by the same regulatory body to meet the particular needs of the target audience, focusing mainly on those living in the most remote areas in the interior of the country. In this sense, we understand Early Childhood Education as a right for all children. Finally, we analyze the legal means by which government actions are developed with the prerogative of safeguarding educational rights, as well as promoting improvements in the field.
Downloads
References
Antunes-Rocha, M. I., & Martins, A. A. (2011). Educação do campo: Desafios para a formação de professores. Belo Horizonte, MG: Autêntica Editora.
Barbosa, M. C. S. (Org.). (2012). Oferta e demanda de Educação Infantil no Campo. Porto Alegre, RS: Evangraf.
Borges, H. D. S. (2006). Gestão Educacional e Funcionamento. Manaus, AM: Editora BK.
Caldart, R. S., Pereira, I. B., Alentejano, P., & Frigotto, G. (Orgs.). (2012). Dicionário da Educação do Campo. Rio de Janeiro, RJ; São Paulo, SP: Escola Politécnica de Saúde Joaquim Venâncio; Expressão Popular.
Fernandes, F. A. (2004). Revolução burguesa no Brasil. Rio de Janeiro, RJ: Guanabara.
Freire, P. (1982). Pedagogia do oprimido. Rio de Janeiro, RJ: Paz e Terra.
Gil, A. C. (2007). Métodos e técnicas de pesquisa social. São Paulo, SP: Atlas.
Kolling, E. J., Caldart, R. S., & Cerioli, P. R. (2002). Educação do campo: Identidade e políticas públicas. Por Uma Educação no Campo, 5, 147-160.
Minayo, C. S. (Org.). (2010). Pesquisa Social: Teoria, método e criatividade. Petrópolis, RJ: Editora Vozes Limitada.
Molina, M. C., & Caldart, R. S. (Orgs.). (2008). Educação do Campo: Contribuições para a construção de um projeto de Educação do Campo. Brasília, DF: UnB.
MST. (2021). Princípios da educação no MST. Caderno de Educação MST (8).
Munarim, A. (2008). Movimento Nacional de Educação do Campo: Uma trajetória em construção. Revista do Centro de Educação, 33(1), 57-72.
Oliveira, D. R. (2009). A educação infantil na perspectiva da criança de contexto rural: Questões para pensar a política da educação do campo em Juiz de Fora (Dissertação de Mestrado). Universidade Católica de Petrópolis, Petrópolis.
Pereira, C. C. (2016). Fundamentos da educação do campo. Curitiba, PR: IESDE BRASIL S/A.
Silva, A. P. S. D., Felipe, E. S., & Ramos, M. M. (2012a). Dicionário da Educação do Campo. São Paulo, SP.
Silva, A. P. S. D., Pasuch, J., & Silva, J. B. (2012b). Educação Infantil do Campo. São Paulo, SP: Cortez.
Souza, M. A. D. (2008). Práticas Educativas do/no campo. Ponta Grossa, PR: Editora UEPG.
Uzeda, S. D. Q., & Barbosa, R. D. S. (2020). Formação de professores no Curso de Pedagogia da UFBA e a atuação docente na perspectiva inclusiva. Revista Exitus, 10(1). DOI: https://doi.org/10.24065/2237-9460.2020v10n1ID1235
Documentos
Brasil. (1988). Constituição da República Federativa do Brasil. Senado.
Brasil. (2006). Parâmetros básicos de infraestrutura para instituições de educação infantil. Ministério da Educação e Cultura.
Brasil. (2009). Diretrizes Curriculares Nacionais para a Educação Infantil. Ministério da Educação e Cultura; Secretaria de Educação Básica.
Brasil. (2012). Educação Infantil no Campo. Ministério da Educação e Cultura.
Decreto n. 7.352 de 04 de novembro de 2010 (2010, 04 de novembro). Dispõe sobre a política de educação do campo e o programa Nacional de Educação na Reforma Agrária – PRONERA. Recuperado de: https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2007-2010/2010/decreto/d7352.htm
Emenda Constitucional, Educação do Campo (EC) n. 59 de 11 de novembro de 2009 (2009, 11 de novembro). Dispõe sobre a obrigatoriedade do ensino de quatro a dezessete anos e ampliar a abrangência dos programas suplementares para todas as etapas da educação básica. Recuperado de: https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/constituicao/emendas/emc/emc59.htm
Lei n. 8.069, de 13 de julho de 1990 (1990, 13 de julho). Dispõe sobre o Estatuto da Criança e do Adolescente. Recuperado de: https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/l8069.htm#:~:text=LEI%20N%C2%BA%208.069%2C%20DE%2013%20DE%20JULHO%20DE%201990.&text=Disp%C3%B5e%20sobre%20o%20Estatuto%20da,Adolescente%20e%20d%C3%A1%20outras%20provid%C3%AAncias.&text=Art.%201%C2%BA%20Esta%20Lei%20disp%C3%B5e,%C3%A0%20crian%C3%A7a%20e%20ao%20adolescente.
Lei n. 9.394, de 20 de dezembro de 1996 (1996, 20 de dezembro). Estabelece as diretrizes e bases da educação nacional. Diário Oficial da União. seção 1. Recuperado de: https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/l9394.htm
Lei n. 11.947, de 16 de junho de 2009 (2009, 16 de junho). Dispõe sobre o atendimento da alimentação escolar e do Programa Dinheiro Direto na Escola aos alunos da educação básica. Brasília: DF, Conselho Nacional de Educação.
Lei n. 12.796 de 04 de abril de 2013 (2013, 04 de abril). Altera a Lei 9.394, para dispor sobre a formação de profissionais da educação e dar outras providências. Recuperado de: https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2011-2014/2013/lei/l12796.htm
Organização das Nações Unidas. (1948). Declaração Universal dos Direitos Humanos.
Paraná. (2006). Diretrizes Curriculares da Rede Pública de Educação do Estado do Paraná. Educação do Campo. Governo do Estado do Paraná - SEED.
Parecer n. 9 de 08 de maio de 2001 (2001, 08 de maio). Diretrizes Curriculares Nacionais para a Formação de Professores da Educação Básica, em nível superior, curso de licenciatura, de graduação plena. Ministério da Educação. Conselho Nacional de Educação. Recuperado de: http://portal.mec.gov.br/cne/arquivos/pdf/009.pdf
Parecer n. 28 de 02 de outubro de 2001 (2001, 02 de outubro). Dá nova redação ao Parecer CNE/CP 21/2001, que estabelece a duração e a carga horária dos cursos de Formação de Professores da Educação Básica, em nível superior, curso de licenciatura, de graduação plena. Conselho Nacional de Educação. Recuperado de: http://portal.mec.gov.br/cne/arquivos/pdf/028.pdf
Parecer n. 36 de 04 de dezembro de 2001 (2001, 04 de dezembro) e Resolução n. 1 de 03 de abril de 2002 (2002, 03 de abril). Diretrizes Operacionais para a Educação Básica nas Escolas do Campo – DOEBEC. Recuperado de: http://portal.mec.gov.br/index.php?option=com_docman&task=doc_download&gid=13800&Itemid=
Parecer CNE/CEB n. 36 de 04 de dezembro de 2001 (2001, 04 de dezembro). Diretrizes Operacionais para a Educação Básica das Escolas do Campo. Recuperado de: http://portal.mec.gov.br/index.php?option=com_docman&view=download&alias=11989-pceb036-01-pdf&category_slug=novembro-2012-pdf&Itemid=30192
Portaria Interministerial n. 6, de 16 de maio de 2013 (2013, 16 de maio). Dispõe sobre o exercício das funções de regulação, supervisão e avaliação de instituições de educação superior e cursos superiores de graduação e sequenciais no sistema federal de ensino. Recuperado de: http://portal.mec.gov.br/component/tags/tag/residencia-em-area-profissional-da-saude#:~:text=Disp%C3%B5e%20sobre%20o%20exerc%C3%ADcio%20das,no%20sistema%20federal%20de%20ensino.
Resolução CEB n. 1, de 7 de abril de 1999 (1999, 7 de abril). Institui as Diretrizes Curriculares Nacionais para a Educação Infantil. Recuperado de: http://portal.mec.gov.br/dmdocuments/resolucao_ceb_0199.pdf
Resolução CNE n. 1 de 18 de fevereiro de 2002 (2002, 18 de fevereiro). Institui as Diretrizes Curriculares Nacionais para a Formação de Professores da Educação Básica, em nível superior, curso de licenciatura, de graduação plena. Recuperado de: http://portal.mec.gov.br/index.php?option=com_docman&view=download&alias=159261-rcp001-02&category_slug=outubro-2020-pdf&Itemid=30192
Resolução n. 2 de 28 de abril de 2008 (2008, 28 de abril). Diretrizes complementares, normas e princípios para o desenvolvimento de políticas públicas de atendimento da Educação Básica do campo. Recuperado de: http://portal.mec.gov.br/cne/arquivos/pdf/2008/rceb002_08.pdf
Resolução CNE/CEB n. 5 de 17 de dezembro de 2009 (2009, 17 de dezembro). Institui as Diretrizes Curriculares Nacionais para a Educação Infantil. Diário Oficial da União. seção 1. Recuperado de: http://portal.mec.gov.br/index.php?option=com_docman&view=download&alias=2298-rceb005-09&category_slug=dezembro-2009-pdf&Itemid=30192
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Marciane Maria Mendes, Rodrigo dos Santos, Marli Alves Batista Makowski
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Proposal for Copyright Notice Creative Commons
1. Policy Proposal to Open Access Journals
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
A. Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution License that allows sharing the work with recognition of its initial publication in this journal.
B. Authors are able to take on additional contracts separately, non-exclusive distribution of the version of the paper published in this journal (ex .: publish in institutional repository or as a book), with an acknowledgment of its initial publication in this journal.
C. Authors are permitted and encouraged to post their work online (eg .: in institutional repositories or on their website) at any point before or during the editorial process, as it can lead to productive exchanges, as well as increase the impact and the citation of published work (See the Effect of Open Access).