The Child attends a rural school: discussing child education legislation in rural areas

Authors

DOI:

https://doi.org/10.70860/ufnt.rbec.e19299

Abstract

ABSTRACT. The object of this research is Early Childhood Education in and from the countryside. We analyzed the conditions of access to early childhood education for rural children in accordance with Brazilian legislation. We used qualitative research with a theoretical basis based on bibliographical research with authors who deal with the subject, as well as the official legislation that supports the subject in question. Initially, we highlighted early childhood education in rural areas as a right for children. The aim of the study is based on understanding the legal changes and how these directly affect children's lives at school (inside and outside). We found that with the changes in educational legislation for children under the age of four, there was a need for investment by the same regulatory body to meet the particular needs of the target audience, focusing mainly on those living in the most remote areas in the interior of the country. In this sense, we understand Early Childhood Education as a right for all children. Finally, we analyze the legal means by which government actions are developed with the prerogative of safeguarding educational rights, as well as promoting improvements in the field.

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Author Biographies

Marciane Maria Mendes, Universidade Federal da Fronteira Sul – UFFS

Professora na Universidade Federal da Fronteira Sul. Doutora em Educação pela Universidade Federal do Paraná (2017). Mestre em Educação pela Universidade Federal do Paraná (2009). Especialização em Educação Física Escolar UFPR (2002). Licenciatura em Educação Física pela Universidade Federal do Paraná (1999). Graduação em Pedagogia (2012). Foi Professora da Rede Estadual da Educação Básica do Paraná, de 2003 a 2013. Durante este período assumiu a função de técnica pedagógica da Coordenação Estadual da Educação do Campo na Secretaria de Estado da Educação do Paraná, de 2005 a 2009, atuando como coordenadora no período de abril de 2007 a julho de 2009. Pesquisadora vinculada ao Grupo de Pesquisa Educação do Campo, Cooperação e Agroecologia (GECCA) - UFFS, o qual faz parte da Rede de grupos de estudos e pesquisas em Educação do Campo da Região Sul. Também membro do Grupo de Pesquisa Formação Humana, Educação e Movimentos Sociais Populares (GEFHEMP) da UNIOESTE. Membro da Articulação Paranaense "Por uma Educação do Campo", representando a UFFS. Atua no curso Interdisciplinar em Educação do Campo - Ciências Sociais e Humanas e Ciências da Natureza, no Curso de Pedagogia e Ciências Sociais. Tem experiência na área de Educação, com ênfase em Educação do Campo, Didática, Práticas Escolares e Formação de Professores.

Rodrigo dos Santos, Universidade Federal de Rondônia - UNIR

Professor adjunto da Universidade Federal de Rondônia (Unir/Campus de Rolim de Moura). Doutorado em História pela Universidade Estadual de Maringá (UEM). Mestrado em História (UNICENTRO). Graduação em História (UNICENTRO), Sociologia (UNINTER) e Pedagogia (FAEL). Especialização em Educação do Campo (ESAP) e Docência do Ensino Superior (UNOPAR). Tem experiência na área História e atua nos temas: História do Brasil com ênfase em imigração do segundo pós-guerra, periódicos e Educação do Campo e Indígena.

Marli Alves Batista Makowski, Universidade Federal da Fronteira Sul – UFFS

Graduada em Interdisciplinar em Educação do Campo: ciências naturais, matemática e ciências agrárias. 

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Published

2024-12-12

How to Cite

Maria Mendes, M., Santos, R. dos, & Alves Batista Makowski, M. (2024). The Child attends a rural school: discussing child education legislation in rural areas. Brazilian Journal of Rural Education, 9, e19299. https://doi.org/10.70860/ufnt.rbec.e19299