The development of an interdisciplinary attitude in future teachers through participation in the pedagogical residency program

Authors

DOI:

https://doi.org/10.70860/ufnt.rbec.19420

Abstract

The experience of this report takes place in the context of the Pedagogical Residency Program (PRP) of the Pedagogy Course at the Federal University of Northern Tocantins/Center of Education, Humanities and Health (CHES) in Tocantinópolis/TO. From this context, we bring the experience of future teachers (residents), with the aim of reflecting and analyzing the development of an interdisciplinary attitude when participating in the PRP. To this end, we initially presented the context of the PRP, highlighting its organization and training cycle, which includes moments of collective planning, implementing a lesson and reflecting on experiences. The experience revealed that the activities inherent in this training cycle were essential for the development of an interdisciplinary attitude. It was also found that the act of perceiving oneself as interdisciplinary requires the development of the attitude of understanding and realizing that knowledge is part of a whole and is not isolated and that it is necessary to rethink our own practices as students in initial training and future teachers, especially with regard to eliminating barriers in our own understanding of the sciences, and that it is necessary to be open to new experiences, to create, to experiment, to be willing to live interdisciplinarity and also to make mistakes.

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Author Biographies

Gerciane Oliveira de Souza, Universidade Federal do Norte do Tocantins (UFNT)

Concluiu o Ensino Médio no Colégio Estadual Olavo Bilac na cidade de Itaguatins. Atualmente é graduanda do curso de Pedagogia pela Universidade Federal do Norte do Tocantins, Campus de Tocantinópolis. Atuou como residente no programa Residência pedagógica no período de 2022 a 2024 como bolsista CAPES. Integra o projeto de extensão "Autonomia e gestão Colegiada da escola pública: superando os desafios e o acesso para a utilização dos recursos ".

João Aurélio Rodrigues Aguiar , Universidade Federal do Norte do Tocantins - UFNT

João Aurélio Rodrigues Aguiar é estudante do curso de licenciatura em Pedagogia da Universidade Federal do Norte do Tocantins. Atuou como bolsista no Programa Institucional de Bolsa de Iniciação à Docência PIBID e no Programa Residência Pedagógica, dos quais adquiriu experiências na educação básica em sua formação academia e profissional. Atualmente realiza o curso de Serviços Públicos pelo Centro de Referência em Educação à Distância CREAD no polo da cidade de Tocantinópolis/TO. Participou de diversas palestras, minicursos e eventos dos quais apresentou e/ou participou de trabalhos na modalidade de comunicação oral, ouvinte e organizador relacionados com a temática da educação, alfabetização, sociedade, mídias, formação de professores e políticas públicas.

Andrey Patrick Monteiro de Paula , Universidade Federal do Norte do Tocantins - UFNT

Andrey Patrick Monteiro de Paula é licenciado em Matemática pela Universidade do Estado do Pará (UEPA), Mestre em Educação pela Universidade do Estado do Pará (UEPA) e discente do Programa de Graduação em Educação – Doutorado, da Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP) na linha - Educação em Ciências, Matemática e Tecnologia. É professor da Universidade Federal do Norte do Tocantins (UFNT), Centro de Educação, Humanidades e Saúde de Tocantinópolis/TO, atuando no curso de Licenciatura em Pedagogia desde o ano de 2014.

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Published

2024-12-19

How to Cite

Oliveira de Souza, G., Rodrigues Aguiar , J. A., & Patrick Monteiro de Paula , A. (2024). The development of an interdisciplinary attitude in future teachers through participation in the pedagogical residency program. Brazilian Journal of Rural Education, 10, 19420 . https://doi.org/10.70860/ufnt.rbec.19420

Issue

Section

Dossiê Expomatec: Conhecimento e Autonomia Docente no campo do Ensino das Área Curriculares