The Absence of Aspects and Concepts Involving Ethnobotany in the Teaching of Natural Sciences and Technologies: An Analysis of New High School Textbooks Used in State Schools of Araguaína
DOI:
https://doi.org/10.70860/ufnt.rbec.19436Keywords:
Etnobotânica, Livros didáticos, Ensino de Ciências, Educação do Campo, Currículo Integrado, Interdisciplinaridade.Abstract
ABSTRACT. This article seeks to examine content related to ethnobotany in teaching materials intended for secondary education in a public school in Araguaína. Ethnobotany, which studies interactions between people and plants, is a crucial area for understanding biodiversity and the sustainable use of natural resources, in addition to being a bridge between scientific knowledge and traditional knowledge. The study analyzes textbooks adopted by the New High School, seeking to identify the presence of themes linked to ethnobotany. The results show that the books reviewed practically do not address ethnobotany, neglecting the importance of traditional knowledge and cultural practices related to the topic. In short, the study highlights the need to review high school teaching materials to include aspects of ethnobotany.
Downloads
References
Albuquerque, U. P. de, Júnior, W. S. F., Ramos, M. A., & Medeiros, P. M. de. (2022). Introdução à etnobotânica. Interciência.
Alves, C. A. B., Silva, S. da, Belarmino, N. A. L. da A., Souza, R. S., Silva, D. R. da, Alves, P. R. R., & Nunes, G. M. (2016). Comercialização de plantas medicinais: um estudo etnobotânico na feira livre do Município de Guarabira, Paraíba, nordeste do Brasil. Gaia scientia, 10(4), 390–407.
Ausubel, D. P. (1982). A aprendizagem significativa. São Paulo.
Bicalho, L. M., & Oliveira, M. (2011). Aspectos conceituais da multidisciplinaridade e da interdisciplinaridade. Encontros Bibli: revista eletrônica de biblioteconomia e ciência da informação, 16(32), 1-26.
Bogdan, R. C., & Biklen, S. K. (1994). Investigação qualitativa em educação: uma introdução à teoria e aos métodos. Porto Editora.
Brasil. (2018). Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. MEC, 2018. Brasília, DF. Recuperado de: http://basenacionalcomum.mec.gov.br/images/historico/BNCC_EnsinoMedio_embaixa_site_110518.pdf. Acesso em: 30 abr. 2024.
Carraher, D. W., Carraher, T. N., & Schliemann, A. D. (1985). Caminhos e descaminhos no ensino de ciências. Ciência e cultura, 37(6), 889-896.
Costa, R. G. de A. (2008). Os saberes populares da etnociência no ensino das ciências naturais: uma proposta didática para aprendizagem significativa. Revista Didática Sistêmica, 8, 162-172.
Fracalanza, H., Amaral, I. A. D., & Gouveia, M. S. F. (1986). O ensino de ciências no 1º grau. São Paulo: Atual, 124.
Japiassu, H. (1976). Interdisciplinaridade e patologia do saber. Imago Editora.
Korczovei, S., & Romagnolo, M. (2013). Plantas medicinais: valorização e preservação do conhecimento popular associado ao conhecimento científico. Os desafios da escola pública paranaense na perspectiva do professor PDE.
Kovalski, M. L., & Obara, A. T. (2013). O estudo da etnobotânica das plantas medicinais na escola. Ciência & Educação, 19(04), 911-927.
Melo, S., Lacerda, V. D., & Hanazaki, N. (2008). Espécies de restinga conhecidas pela comunidade do Pântano do Sul. Rodriguésia, 59, 799-812.
Mortimer, E. F. (1996). Construtivismo, mudança conceitual e ensino de ciências: para onde vamos?. Investigações em ensino de ciências, 1(1), 20-39.
Piaget, J. (1972). L’épistémologie des relations interdisciplinaires. In Léo Apostel et al. (Eds.). Interdisciplinarity Problems of Teaching and Research in Universities, 155-171.
Silva, M. R. D. (2020). O Ensino Médio e o direito à Educação—obrigatório para quem?. SciELO em Perspectiva: Humanas.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Eduardo de Alcantara Alencar, Karen Letícia Gomes da Silva, Thauane Maria Pereira da Silva, Victor Almeida Rivero, Wagner dos Santos Mariano

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Proposal for Copyright Notice Creative Commons
1. Policy Proposal to Open Access Journals
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
A. Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution License that allows sharing the work with recognition of its initial publication in this journal.
B. Authors are able to take on additional contracts separately, non-exclusive distribution of the version of the paper published in this journal (ex .: publish in institutional repository or as a book), with an acknowledgment of its initial publication in this journal.
C. Authors are permitted and encouraged to post their work online (eg .: in institutional repositories or on their website) at any point before or during the editorial process, as it can lead to productive exchanges, as well as increase the impact and the citation of published work (See the Effect of Open Access).