Pedagogical Workshop as an Instrument for Teaching Geography in Rural Education
DOI:
https://doi.org/10.70860/ufnt.rbec.e19678Keywords:
teaching geography, pedagogical workshop, rural education, pedagogical residencyAbstract
The objective of this work is to highlight the category of landscape as a tool for understanding the historical process of producing geographical space, connecting scientific content to the reality of students, especially within the context of rural territory as reflected in everyday representations. The pedagogical workshop was conducted by the Institutional Pedagogical Residency Project (PIRP), affiliated with the Interdisciplinary Bachelor's Program in Rural Education at the Universidade Federal Fluminense (UFF). Methodologically, a qualitative and exploratory approach was employed, structured in two phases: a theoretical presentation of geographical concepts and a practical activity analyzing the local landscape. The results indicated that the pedagogical workshop promoted the teaching of Geography in a more dynamic and participatory manner, strengthening the rural identity of the students and fostering a critical perspective on the interactions between natural and cultural elements within geographical space. The experience demonstrated the relevance of pedagogical workshops as a resource for integrating educational praxis, making teaching more meaningful and contributing to the development of critical and reflective individuals in Rural Education.
Downloads
References
Alves, W. G., & Magalhães, S. M. F. (2008). O ensino de Geografia nas escolas do campo: Reflexões e propostas. Revista Casa de Geografia de Sobral, 10(1), 79-91. Recuperado de: https://rcgs.uvanet.br/index.php/RCGS/article/view/74
Almeida, J. L., Sabino, C. V. S., & Lobato, W. (2016). Caderno de oficinas pedagógicas de apoio ao professor: Temas de Geociências para o Ensino Médio. Belo Horizonte: PUC Minas. Recuperado de: https://www.pucminas.br/pos/ensino/Dissertacoes/Almeida,%20Janilton%20de%20Lima.pdf
Arroyo, M. G., Caldart, R. S., & Molina, M. C. (2004). Por uma educação do campo (1ª ed.). Vozes.
Arroyo, M. (2011). A educação do campo: território, sujeitos e saberes. Editora Vozes.
Caldart, R. S. (2007). III Seminário do Programa Nacional de Educação na Reforma Agrária (PRONERA). Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS), Luziânia, GO, 2-5 de outubro.
Callai, H. C. (2010). Escola, cotidiano e lugar. In M. M. S. Buitoni (Org.), Geografia: Ensino Fundamental (p. 25-42). Ministério da Educação, Secretaria de Educação Básica.
Cavalcante, L. S. (2011). Ensinar geografia para a autonomia do pensamento: O desafio de superar dualismos pelo pensamento teórico-crítico. Revista da ANPEGE, 7(1), 193-203. Recuperado de: https://ojs.ufgd.edu.br/anpege/article/view/6563
Faria, E. F., & Campos, L. G. (2022). Ensino de geografia e educação em agroecologia no contexto da educação do campo. In F. M. R. Andrade, F. A. G. Oliveira, M. L. Domingues, P. A. B. B. Habib, & S. C. S. Lima (Orgs.), Coletânea Comemorativa 5 anos da Licenciatura Interdisciplinar em Educação do Campo da Universidade Federal Fluminense (UFF) (p. 107-122). Ape’Ku.
Faria, S. C. (2021). As oficinas pedagógicas para o ensino de geografia: Representação horizontal para abordagem do componente físico-natural relevo. In Anais do III Encontro das Licenciaturas e Educação Básica (ELEB): Educação, sociedade e práxis educativa: Desafios e perspectivas à formação e à atuação docente (p. 119-121). Recuperado de: https://publica.ciar.ufg.br/ebooks/ELEB_III_2021/1_resumos/a128.html
Fernandes, B. M., et al. (2008). Educação do campo: Campo – políticas públicas – educação. In B. M. Fernandes, Educação do campo e território camponês no Brasil. INCRA; MDA.
Fernandes, B. M. (2012). Território camponês. In R. S. Caldart et al. (Orgs.), Dicionário da Educação do Campo (p. 744-747). Expressão Popular.
Harvey, D. (2009). A condição pós-moderna: Uma investigação sobre as origens da mudança cultural (E. S. M. Lima, Trad., 10ª ed.). Edições Loyola.
Molina, M. C., & Sá, L. M. (2012). Escola do campo. In R. S. Caldart, I. B. Pereira, P. Alentejano, & G. Frigotto (Orgs.), Dicionário da Educação do Campo (p. 326-333). Escola Politécnica de Saúde Joaquim Venâncio; Expressão Popular.
Moran, J. (2019). Metodologias ativas para uma aprendizagem mais profunda. In L. Bacich & J. Moran (Orgs.), Metodologias ativas para uma educação inovadora: Uma abordagem teórico-prática. ArtMed.
Ribeiro, R. W. (2007). Paisagem cultural e patrimônio. IPHAN/COPEDOC.
Ribeiro, M. (2013). Sujeitos sociais e educação popular. In M. Ribeiro, Movimento camponês, trabalho e educação: Liberdade, autonomia e emancipação: Princípios/fins da formação humana (2ª ed.). Expressão Popular.
Santos, M. (2014). A natureza do espaço: Técnica e tempo, razão e emoção (4ª ed.). EDUSP.
Santos, C. L. S., & Sousa, C. F. (2016). Oficinas pedagógicas: Valorizando e estimulando os sujeitos da EJA campo. Revista Prática Docente – RPD, 1(1), 67-78. Recuperado de: https://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/656
Secretaria de Educação de Santo Antônio de Pádua. (2023). Plano municipal de educação: Diretrizes e metas para 2023. Prefeitura Municipal de Santo Antônio de Pádua.
Skliar, C. (2003). A escuta e o silenciamento: O outro na escola. Autêntica.
Souza, J. C. M., & Firmino, L. A. C. (2020). Perspectivas do projeto pedagógico em geografia: Redes geográficas e meio ambiente. Geomae, 11(2), 57-69. Recuperado de: https://periodicos.unespar.edu.br/geomae/article/view/7730
Tuan, Y. (2013). Espaço e lugar: A perspectiva da experiência. EDUEL.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Júlio César Mascoto de Souza, Leonardo Gama Campos

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Proposal for Copyright Notice Creative Commons
1. Policy Proposal to Open Access Journals
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
A. Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution License that allows sharing the work with recognition of its initial publication in this journal.
B. Authors are able to take on additional contracts separately, non-exclusive distribution of the version of the paper published in this journal (ex .: publish in institutional repository or as a book), with an acknowledgment of its initial publication in this journal.
C. Authors are permitted and encouraged to post their work online (eg .: in institutional repositories or on their website) at any point before or during the editorial process, as it can lead to productive exchanges, as well as increase the impact and the citation of published work (See the Effect of Open Access).




