Pedagogical Workshop as an Instrument for Teaching Geography in Rural Education

Auteurs-es

DOI :

https://doi.org/10.70860/ufnt.rbec.e19678

Mots-clés :

ensino de geografia, oficina pedagógica, educação do campo, residência pedagógica

Résumé

ABSTRACT. The objective of this work is to highlight the category of landscape as a tool for understanding the historical process of producing geographical space, connecting scientific content to the reality of students, especially within the context of rural territory as reflected in everyday representations. The pedagogical workshop was conducted by the Institutional Pedagogical Residency Project (PIRP), affiliated with the Interdisciplinary Bachelor's Program in Rural Education at the Universidade Federal Fluminense (UFF). Methodologically, a qualitative and exploratory approach was employed, structured in two phases: a theoretical presentation of geographical concepts and a practical activity analyzing the local landscape. The results indicated that the pedagogical workshop promoted the teaching of Geography in a more dynamic and participatory manner, strengthening the rural identity of the students and fostering a critical perspective on the interactions between natural and cultural elements within geographical space. The experience demonstrated the relevance of pedagogical workshops as a resource for integrating educational praxis, making teaching more meaningful and contributing to the development of critical and reflective individuals in Rural Education.

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Júlio César Mascoto de Souza, Universidade Federal Fluminense - UFF

Graduado e mestre em Geografia pelo Instituto de Ciências da Sociedade e Desenvolvimento Regional (ESR) da Universidade Federal Fluminense (UFF) em Campos dos Goytacazes. Especialista em Patrimônio Cultural pelo Centro Federal de Educação Tecnológica Celso Suckow da Fonseca (CEFET). Especialista em Metodologia do Ensino da Geografia pela Faculdade Santo André (FASA). Estudante do curso de Licenciatura Interdisciplinar em Educação do Campo do Instituto Noroeste Fluminense de Ensino Superior (INFES) da UFF em Santo Antônio de Pádua. Membro do Laboratório de Ética Animal e Ambiental (LEA) e também do projeto Território de Experiências Interdisciplinares Agroecológicas (TEIA), desenvolvido pelo Núcleo de ensino, pesquisa e extensão em Território, Ambiente e Agroecologia (NUTAGRO).

Leonardo Gama Campos, Universidade Federal Fluminense - UFF

Professor Adjunto de Geografia Agrária na Universidade Federal Fluminense-UFF. Doutor em Geografia pela Universidade Federal Fluminense, na área de concentração de Gestão Territorial Ambiental. Produtor agroecológico na Região Serrana Fluminense. Mestre em Ciência Ambiental - PGCA/UFF. Dedica-se a pesquisas sobre gestão territorial ambiental articulada às análises territoriais e metodologias participativas em desenvolvimento e extensão rural, focando na análise da gestão territorial como subsídio ao desenvolvimento da gestão participativa de espaços rurais e de áreas protegidas. Realiza estudos nas áreas de educação do campo, educação em agroecologia, geografia agrária, gestão territorial, gestão de áreas protegidas, turismo sustentável, agroecologia, permacultura, agricultura orgânica, bioconstrução e planejamento de propriedades rurais. Coordena o Núcleo de estudos, pesquisa e extensão e Território, Ambiente e Agroecologia- NUTAGRO/UFF(CNPq Grupos). Filiado à Associação Brasileira de Agroecologia - ABA e a Sociedade Científica Latinoamericana de Agroecologia.

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Publié-e

2025-12-22

Comment citer

Mascoto de Souza, J. C., & Gama Campos, L. (2025). Pedagogical Workshop as an Instrument for Teaching Geography in Rural Education. Brazilian Journal of Rural Education, 10, e19678. https://doi.org/10.70860/ufnt.rbec.e19678

Numéro

Rubrique

Dossiê: Educação do Campo - Culturas e Territórios