Analysis of the Status of knowledge about the term Education in the countryside in course completion works at the faculty of Education of the countryside of the Federal University of South and Southeast Pará (FECAMPO/UNIFESSPA)

Authors

DOI:

https://doi.org/10.70860/ufnt.rbec.e19742

Abstract

ABSTRACT. The general objective of this study is to analyze how the concept of Rural Education is presented in the academic productions of the FECAMPO/UNIFESSPA course conclusion works, making its differentiation with Rural Education. Its methodology is bibliographical research, documentary research and the study of knowledge (Morisini, 2015; Morisini & Fernandes, 2014; Morisini; Nascimento & Nez, 2021), the chosen approach was qualitative and quantitative (Gamboa, 2017), method dialectic and content data analysis (Bardin, 1977). Among the results achieved are: a concept of Education in the strong field that expresses the sense of collectivity and that gives voice and voices to the subjects of the field; between the 20th and 21st centuries, a process of transition from the term Rural Education to Rural Education; it is still necessary to use authors and institutions in the conceptualization of the term from the north region of Brazil. The timely conclusions indicate that it is important and fundamental to access the term and its definitions, its senses and meanings in the training of teachers in the Licentiate in Rural Education (LEDOC), since the concepts materialize the life and daily life of the people of the countryside.

Palavras-chave : educação de campo, estado do conhecimento, conceito.

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Author Biographies

Claudia Maria Rodrigues Barros, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Pará

Doutoranda em Educação-PPGED/UFPA, Linha Formação de Professores, Trabalho docente, Teorias e Práticas Educacionais.

Docente do Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Pará (IFPA).

Membro do grupo de pesquisa: Centro Avançado de Estudos em Educação e Educação Física.

Castanhal-Pará-Brasil.

E-mail: claudia.maria@ifpa.edu.br ORCID: 0000-0003-3693-0130

Ruan Fellipe dos Santos Carréra, Universidade Federal do Pará

Estudante do curso de Educação Física da Universidade Federal do Pará

Membro do grupo de pesquisa: Centro Avançado de Estudos em Educação e Educação Física.

Castanhal-Pará-Brasil.

E-mail: ruan_carrera@hotmail.com ORCID: 0009-0006-5719-6595

Carlos Nazareno Ferreira Borges, Universidade Federal do Pará

PhD em Memória Social pela Universidade Federal do Estado do Rio de Janeiro (UNIRIO).

Docente Titular da Universidade Federal do Pará, pertence ao Programa de Pós graduação em Educação (PPGED), Linha Formação de Professores, Trabalho docente, Teorias e Práticas Educacionais.

Líder do grupo de pesquisa: Centro Avançado de Estudos em Educação e Educação Física.

Belém-Pará-Brasil.

E-mail: cnazareno@ufpa.br ORCID: 0000-0002-1908-3315

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Published

2025-12-22

How to Cite

Barros, C. M. R., Carréra, R. F. dos S., & Borges, C. N. F. (2025). Analysis of the Status of knowledge about the term Education in the countryside in course completion works at the faculty of Education of the countryside of the Federal University of South and Southeast Pará (FECAMPO/UNIFESSPA). Brazilian Journal of Rural Education, 10, e19742. https://doi.org/10.70860/ufnt.rbec.e19742

Issue

Section

Dossiê: Educação do Campo - Culturas e Territórios