Between the river and the classroom: Rural Education as an instrument for inclusion and critical thinking among riverside communities in the Amazon

Authors

DOI:

https://doi.org/10.70860/ufnt.rbec.e19749

Abstract

ABSTRACT. The article discusses the role of Rural Education as a tool for social inclusion in riverside communities, focusing on the community of Mapiraí de Baixo. The research highlights how this educational modality respects and values local knowledge, contributing to the critical and civic formation of students, promoting social belonging, and addressing inequalities. It emphasizes that Rural Education, built upon the struggles of social movements, seeks to train teachers committed to their communities and territorial realities, going beyond traditional teaching and confronting the impacts of development projects in the Amazon, such as the Tucuruí Hydroelectric Plant and the Araguaia-Tocantins Waterway. The study’s participants were three riverside dwellers who graduated in Rural Education and currently live in Mapiraí de Baixo, in the interior of Cametá. Data were collected through semi-structured interviews conducted within the community itself, in locations chosen by the interviewees, such as their homes or work environments, including the river or the forest. The participants chose to remain anonymous but collaborated with the research due to their recognition of its relevance. The methodology used was Discourse Analysis (DA), which allows for the interpretation not only of what is said but also of the meanings produced in the subtext and within the subjects’ sociocultural contexts. The text presents an analysis of three discourse excerpts from interviews with graduates of the Rural Education degree program, aiming to understand the meanings they attribute to the education they received. Thus, the statements of the three participants demonstrate that Rural Education not only promotes access to higher education but also fosters critical awareness, identity appreciation, and the strengthening of riverside communities.

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Author Biographies

Matheus de Jesus Gaia Dias, Universidade Federal do Pará - UFPA

Mestrando em Educação e Cultura pelo Programa de Pós-Graduação em Educação e Cultura (PPGEDUC), da Universidade Federal do Pará, Campus Universitário do Tocantins/Cametá (Cuntins), na Linha de Pesquisa Culturas e Linguagens. Bacharel em Psicologia pela Universidade da Amazônia (UNAMA-BELÉM). Pós-graduado em Psicologia escolar e inclusão pela UNIMINAS EAD. Tem experiência na área da psicologia, com ênfase em pesquisas sobre saúde mental dos povos tradicionais ribeirinhos, desenvolvendo pesquisas e projetos voltados para essas populações na região do Baixo Tocantins. Atualmente é Agente Comunitário de Saúde (ACS) na comunidade ribeirinha de Mapiraí de Baixo, no município de Cametá, e coordenador do Projeto Social Prof. Marta de Jesus que realiza Ações Sociais com ênfase na educação e socialização de crianças e adolescentes ribeirinhos; ajuda humanitária para famílias carentes.

Lucas Rodrigues Lopes, Universidade Federal do Pará - UFPA

Docente na Faculdade de Letras Língua Inglesa e no mestrado acadêmico do Programa de Pós-Graduação em Educação e Cultura (PPGEDUC) e Programa de Pós-Graduação em Estudos Linguísticos (PPGEL), da Universidade Federal do Pará (UFPA), no Campus Universitário do Tocantins/Cametá (CUNTINS). É licenciado e bacharel em Letras Língua Portuguesa/Língua Inglesa e suas respectivas literaturas pela Pontifícia Universidade Católica de Campinas (PUC-CAMPINAS), em Letras - Língua Portuguesa/Língua Espanhola pelo Centro Universitário de Araras - Dr. Edmundo Ulson (UNAR) e em Pedagogia pelo Centro Universitário Cidade Verde - Maringá/Paraná, mestre em Linguística pela Universidade Federal de São Carlos (UFSCar) e Doutor em Linguística Aplicada pela Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP). Realizou Pós-doutorado junto ao Programa de Pós-Graduação em Formação de Professores (PPGFP), na linha de pesquisa - Linguagens, Culturas e Formação Docente, da Universidade Estadual da Paraíba (UEPB), Campus de Campina Grande. Foi professor de nível superior tecnológico do Centro Estadual de Educação Tecnológica Paula Souza (CEETEPS), ministrando a disciplina de língua inglesa aos cursos de Análise e Desenvolvimento de Sistemas, Gestão da Produção Industrial, Gestão da Tecnologia da Informação e Mecatrônica e docente B1 da Pontifícia Universidade Católica de Campinas (PUC-CAMPINAS), onde ministrou disciplinas nos cursos de Letras, Turismo, Hotelaria e Direito no Estado de São Paulo. Foi Diretor da Faculdade de Letras - Língua Inglesa e membro do Núcleo Docente Estruturante (NDE) entre os anos de 2020 e 2024. Atua como Pesquisador do Grupo de Pesquisa Estudos do Discurso, Sentido, Sociedade e Linguagem (DISENSOL) e Grupo de Pesquisa em Ensino e Formação de Professores de Inglês - TEMPO (CNPq/UFPA). Tem experiência na área de Linguística, com ênfase em Linguística Aplicada, buscando compreender os seguintes temas: autoria, ensino de línguas, discurso, educação, discurso pedagógico, formação de professores de línguas-culturas, LIBRAS e tem adotado o viés dos estudos do discurso, da psicanálise e da desconstrução para estudar esses temas.

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Published

2025-12-22

How to Cite

de Jesus Gaia Dias, M., & Rodrigues Lopes, L. (2025). Between the river and the classroom: Rural Education as an instrument for inclusion and critical thinking among riverside communities in the Amazon. Brazilian Journal of Rural Education, 10, e19749. https://doi.org/10.70860/ufnt.rbec.e19749

Issue

Section

Dossiê: Educação do Campo - Culturas e Territórios