Intentions and impacts of the High School Reform in rural schools in the context of Espírito Santo

Authors

DOI:

https://doi.org/10.70860/ufnt.rbec.e19753

Abstract

ABSTRACT. This article presents and discusses rural schools in the context of the so-called New High School, its implications and developments based on Law No. 13,415/2017 and its amendments with the approval of Law No. 14,945/2024. It has a documentary nature, combined with a case study to delimit and evaluate the effects caused by the High School Reform in the last stage of basic education in rural schools in Espírito Santo. In this study, rural high schools are represented by two Agricultural Family Schools. The objective of this study was to investigate the contradictions that have been generated by the New High School for rural schools in Espírito Santo, highlighting the differentiated process of implementation of the High School Reform in rural schools, as well as their resistance to this national policy. To this end, critical theorizations of education were used, anchored in documentary research associated with the case study. It is clear that these schools are struggling to comply with reformist precepts and to attempt to achieve an emancipatory education. Despite some mistakes that expose these schools to neoliberal rationality, these educational establishments demonstrate that they are based on a counter-hegemonic educational project.

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Author Biographies

Karolline Schimmelpfennig Neitzel Kunsch, Secretaria de Estado da Educação do Espírito Santo

Possui Graduação em História pela Faculdade Castelo Branco (FCB-2010), e especialização em Psicopedagogia (2011), e História do Brasil (2011) pela mesma instituição. Mestrado em Educação pela Universidade Federal do Espírito Santo (UFES- 2025). Atualmente é professora da Rede Pública Estadual do Espírito Santo. Atua principalmente nos seguintes temas: educação do/no campo, políticas públicas, Reforma do Ensino Médio e Novo Ensino Médio.

Sandra Soares Della Fonte, Universidade Federal do Espírito Santo - UFES

Possui graduação em Filosofia pela Universidade Federal do Espírito Santo e em Educação Física pela mesma universidade. Fez o mestrado em Educação pela Universidade Metodista de Piracicaba (1996). Possui doutorado em Filosofia pela Universidade Federal de Minas Gerais (2020) e doutorado em Educação pela Universidade Federal de Santa Catarina (2006), com estágio em doutoramento na University of Nottingham na Inglaterra (2004-2005). Fez estágio de pós-doutoramento em Filosofia na Universidade Federal de Ouro Preto. É professora da UFES desde 1997. É professora colaboradora do Mestrado Profissional em Ensino de Humanidades (Ifes, campus Vitória) e professora permanente do Programa de Pós-Graduação em Educação da UFES.

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Published

2025-12-22

How to Cite

Schimmelpfennig Neitzel Kunsch, K., & Soares Della Fonte, S. (2025). Intentions and impacts of the High School Reform in rural schools in the context of Espírito Santo. Brazilian Journal of Rural Education, 10, e19753. https://doi.org/10.70860/ufnt.rbec.e19753

Issue

Section

Dossiê: Educação do Campo - Culturas e Territórios