The impacts of Artificial Intelligence (AI) on teaching Mathematics in Rural Education
DOI:
https://doi.org/10.70860/ufnt.rbec.e19807Abstract
ABSTRACT. This article reports partial results of a study that has as its object of study the labor relations in sisal cultivation problematized through Mathematics with rural students. With the objective of analyzing how the use of Artificial Intelligence (AI), by rural students, influences the development of critical thinking, in the sense of self-recognition and self-identification as rural subjects, the research was developed in a municipal school in the rural area of Barrocas - BA, following the qualitative approach. Using concepts of Critical Mathematics Education, the data were produced through participant observation during the application of an Investigative Activity. The results indicate that the use of AI in Mathematics class, in an unassisted manner, does not contribute to the self-recognition of students as rural subjects, perpetuating ideas of submission and subservience.
Downloads
References
Arroyo, M. (2012). Outros sujeitos, outras pedagogias (Parte 1). Editora Vozes LTDA. https://edisciplinas.usp.br/pluginfile.php/1678701/mod_resource/content/1/Outros%20Sujeitos%2C%20Outras%20Pedagogias%20.pdf
Barrocas Ba História. (s.d.). História. Barrocas BA História. https://barrocasbahistoria.blogspot.com/p/historia.html
Bogdan, R. C., & Biklen, S. K. (1994). Investigação qualitativa em educação. Alvarez, M. J., dos Santos, S. B. & Batista, T. M. (Trad.), Porto Editora. https://docs.fct.unesp.br/docentes/geo/necio_turra/PPGG%20-%20PESQUISA%20QUALI%20PARA%20GEOGRAFIA/bogdan%20&%20bicklen%20-%20etica%20na%20pesquisa.pdf
Brandão, C. R. (1980). A questão política da educação popular. Brasiliense.
Brasil. (1996). Lei n.º 9.394, de 20 de dezembro de 1996: Estabelece as diretrizes e bases da educação nacional. Diário Oficial da União, Seção 1, 27833.
Caldart, R. S. (2008). Sobre educação do campo. In B. M. Fernandes et al. (Orgs.), Educação do campo: campo – políticas públicas – educação (pp. 67–86). Incra; MDA.
Chaves, F. R. (2024). Impactos e adaptações da inteligência artificial aplicada ao ensino da Matemática no ensino fundamental (Monografia, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Sertão Pernambucano).
Companhia Nacional De Abastecimento. (2024). Sisal: análise mensal – agosto de 2024. Conab. https://www.conab.gov.br/info-agro/analises-do-mercado-agropecuario-e-extrativista/analises-do-mercado/historico-mensal-sisal
Fiorentini, D., & Lorenzato, S. (2009). Investigação em educação em matemática: Percursos teóricos e metodológicos. Autores Associados.
Fiorentini, D., & Oliveira, A. T. C. C. (2013). O lugar das matemáticas na Licenciatura em Matemática: Que matemáticas e que práticas formativas? Bolema, 27(47), 917–938. https://www.scielo.br/j/bolema/a/99f8nsJSh8K9KMpbGrg8BrP/?format=pdf&lang=pt
Gomes, D. S. (2010). Inteligência artificial: Conceitos e aplicações. Revista Olhar Científico, 1(2), 234–246. https://pt.scribd.com/document/140946280/Inteligencia-Artificial
Grilo, J. S. P. (2016). O estudo de matrizes na perspectiva da educação do campo: Problematizando o controle financeiro de cooperativas agrícolas. Revista de Educação, Ciências e Matemática, 6(3). https://publicacoes.unigranrio.edu.br/recm/article/view/4222
Jesus, A. C., & Bezerra, M. C. S. (2013). A herança colonial e as implicações na educação do campo no Brasil. Revista HISTEDBR Online, (50), 238–250. https://www.gepec.ufscar.br/publicacoes/educacao-no-campo/a-heranca-colonial-e-as-implicacoes-na-educacao-do.pdf/view
Kaufman, D. (2018). Dossiê: Deep learning: A inteligência artificial que domina a vida do século XXI. Teccogs: Revista Digital de Tecnologias Cognitivas, (17), 17–30. https://revistas.pucsp.br/index.php/teccogs/article/view/48585/32067
Lima, A. S. de. (2014). Educação do campo e educação matemática: Relações estabelecidas por camponeses e professores do agreste e sertão de Pernambuco (Dissertação de Mestrado). Universidade Federal de Pernambuco, Recife.
Munarim, A. (2016). Educação do campo e LDB: Uma relação quase vazia. Revista Retratos da Escola, 10(19), 493–506. http://retratosdaescola.emnuvens.com.br/rde/article/view/707/694
Santos, T. (2025). Alguns impactos da inteligência artificial no ensino de matemática: Influência na prática docente e seus efeitos deletérios. Revista Multidisciplinar do Nordeste Mineiro, 5(1), 1–16. https://doi.org/10.61164/rmnm.v5i1.3647
Sayad, A. L. V. (2022). Inteligência artificial e seu impacto no desenvolvimento do pensamento crítico (Dissertação de Mestrado). Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo. https://repositorio.pucsp.br/jspui/handle/handle/29620
Sousa, R. P. (2017). Agroecologia e educação do campo: Desafios da institucionalização no Brasil. Educação & Sociedade, 38(140), 631–648. https://www.scielo.br/j/es/a/NVYdW7qx7dNfFNC9fS9FQKK/?format=pdf&lang=pt
Skovsmose, O. (2001). Educação matemática crítica: A questão da democracia. Papirus Editora.
Skovsmose, O. (2014). Um convite à educação matemática crítica. Papirus Editora.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Wlisses Carvalho, Jaqueline Grilo

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Proposal for Copyright Notice Creative Commons
1. Policy Proposal to Open Access Journals
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
A. Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution License that allows sharing the work with recognition of its initial publication in this journal.
B. Authors are able to take on additional contracts separately, non-exclusive distribution of the version of the paper published in this journal (ex .: publish in institutional repository or as a book), with an acknowledgment of its initial publication in this journal.
C. Authors are permitted and encouraged to post their work online (eg .: in institutional repositories or on their website) at any point before or during the editorial process, as it can lead to productive exchanges, as well as increase the impact and the citation of published work (See the Effect of Open Access).




