The impacts of Artificial Intelligence (AI) on teaching Mathematics in Rural Education

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DOI :

https://doi.org/10.70860/ufnt.rbec.e19807

Résumé

ABSTRACT. This article reports partial results of a study that has as its object of study the labor relations in sisal cultivation problematized through Mathematics with rural students. With the objective of analyzing how the use of Artificial Intelligence (AI), by rural students, influences the development of critical thinking, in the sense of self-recognition and self-identification as rural subjects, the research was developed in a municipal school in the rural area of ​​Barrocas - BA, following the qualitative approach. Using concepts of Critical Mathematics Education, the data were produced through participant observation during the application of an Investigative Activity. The results indicate that the use of AI in Mathematics class, in an unassisted manner, does not contribute to the self-recognition of students as rural subjects, perpetuating ideas of submission and subservience.

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Wlisses Carvalho, Universidade Estadual de Feira de Santana - UEFS

Licenciado em Matemática pela Universidade Estadual de Feira de Santana (UEFS) em 2024. Experiência no PIBID entre 2022 e 2024 e bolsista de extensão em 2024. Integrante do Grupo de Pesquisa em Matemática (GPM) da UEFS desde 2022 e estudante do Programa de Pós-Graduação em Ensino de Matemática PPGEnM - UEFS (2025). Pesquisador na área de formação de professores que ensinam matemática, na área da Educação do Campo e na área da Educação Matemática. Atualmente professor da educação básica municipal de Anguera - BA e do programa Universidade Para Todos (UPT) do governo do Estado.

Jaqueline Grilo, Universidade Estadual de Feira de Santana - UEFS

Possui graduação em Licenciatura em Matemática pela Universidade Estadual de Feira de Santana (2002), mestrado em Educação (2014) e doutorado em Educação (2019) pela Universidade Federal da Bahia. É professora adjunta do Departamento de Educação da Universidade Estadual de Feira de Santana (UEFS) e atua no Programa de Pós-Graduação em Ensino de Matemática (PPGEnM) e ocupa a vice-coordenação do Programa de Pós-Graduação em Educação (PPGE). Tem experiência na área de ensino de Matemática, atuando principalmente nos seguintes temas: matemática específica para ensinar e formação do professor que ensina Matemática.

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Publié-e

2025-12-22

Comment citer

Carvalho, W., & Grilo, J. (2025). The impacts of Artificial Intelligence (AI) on teaching Mathematics in Rural Education. Brazilian Journal of Rural Education, 10, e19807. https://doi.org/10.70860/ufnt.rbec.e19807

Numéro

Rubrique

Dossiê: Educação do Campo - Culturas e Territórios