Agroecology – science, practice, and movement: analysis of the School Educandário Humberto de Campos (EHC)/Goiás     

Authors

DOI:

https://doi.org/10.70860/ufnt.rbec.e19850

Abstract

ABSTRACT. Agroecology is a science, practice, and movement that seeks sustainability in agriculture, emphasizing biological and cultural diversity and the participation of local communities in decision-making (Gliessman, 2018). This article aims to analyze the implementation and reception of the agroecology course in the rural school Educandário Humberto de Campos (EHC), in Alto Paraíso de Goiás, assessing its impacts on students’ perceptions and on the school community. The research was conducted through semi-structured interviews with administrators and teachers, as well as participant observation. The results indicate that the introduction of the course has promoted significant changes in students’ perspectives on food production, expanding their critical view of agribusiness and valuing practices related to family farming and sustainability. However, the study also revealed institutional weaknesses, such as the lack of a defined curriculum and the challenges of continuity in the face of bureaucratic transformations that took place in 2024. It is concluded that the agroecology course, even in the process of consolidation, is configured as a pedagogical instrument of cultural and political resistance, contributing to strengthening rural education and fostering alternatives to the advance of agribusiness in the territory.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Camila de Oliveira Ferreira, Universidade Federal de São Carlos - UFSCar

Especialização em Educação no Campo pelo Departamento de Educação da Universidade Federal de São Carlos (UFSCar), ofertado pelo Programa Nacional de Educação na Reforma Agrária (PRONERA)/INCRA.

Joelson Gonçalves de Carvalho, Universidade Federal de São Carlos - UFSCar

Doutor em Desenvolvimento Econômico pela Unicamp e professor do Departamento de Ciências Sociais da UFSCar, do Programa de Pós-Graduação em Agroecologia e Desenvolvimento Rural (PPGADR/UFSCar) e do Programa de Pós-Graduação em Desenvolvimento Territorial e Meio Ambiente (PPGDTMA/UNIARA)

 

References

Barbosa, C. A. S. (2018). Diversidade produtiva e transição agroecológica: Um estudo de caso da feira popular da agricultura familiar de Alto Paraíso de Goiás (Monografia de Especialização). Universidade de Brasília, Brasília.

Caldart, R. S. (2021). Educação do campo e agroecologia. In A. P. Dias, A. de B. Stauffer, L. H. G. de Moura, & M. C. Vargas (Orgs.). Dicionário de agroecologia e educação (pp. 355–360). São Paulo, SP: Expressão Popular.

Cardoso, S. R. P. (2015). Juventude rural e perspectivas de novas realidades por meio de ações presentes: Experiências com jovens do Assentamento Silvio Rodrigues (Dissertação de Mestrado). Universidade de Brasília, Brasília, DF.

Carvalho, J. G. (2015). Economia agrária (1a ed.). Rio de Janeiro, RJ: Cecierj.

Costa, A. M., Burle, M. L., Rosa, A. J. M., Soares, Z. A. B., Campos, J. I., Mattos, P. S. R., ... Dias, T. A. B. (2022). Diagnóstico socioeconômico e produtivo do assentamento Sílvio Rodrigues e entorno, zona de amortecimento do Parque Nacional da Chapada dos Veadeiros, Alto Paraíso de Goiás, GO. Planaltina, DF: Embrapa Cerrados. Recuperado de http://www.infoteca.cnptia.embrapa.br/infoteca/handle/doc/1149362

Gliessman, S. R. (2018). Defining agroecology. Agroecology and Sustainable Food Systems, 42(6), 599–600. 10.1080/21683565.2018.1432329

Instituto Brasileiro de Geografia e Estatística [IBGE]. (2023). Censo Demográfico 2022: Resultados preliminares. https://censo2022.ibge.gov.br

Instituto Brasileiro de Geografia e Estatística. (2019). Censo agropecuário. Rio de Janeiro, RJ. Recuperado de https://mapasinterativos.ibge.gov.br/agrocompara/

Instituto Chico Mendes de Conservação da Biodiversidade. (2009). Plano de manejo do Parque Nacional da Chapada dos Veadeiros. Brasília, DF: ICMBio.

Instituto Nacional de Colonização e Reforma Agrária. (2006). Plano de desenvolvimento sustentável do Projeto de Assentamento Silvio Rodrigues. Brasília, DF: INCRA. Recuperado de https://www.gov.br/incra/pt-br/assuntos/reforma-agraria/assentamentos-relacao-de-projetos

Oliveira, C. A. K. de. (1998). Movimento da fraternidade. Belo Horizonte: [s.n.].

Santos, M. (2006). O dinheiro e o território. In M. Santos & B. Becker (Orgs.). Território, territórios: Ensaios sobre o ordenamento territorial. Rio de Janeiro, RJ: DP&A.

Published

2025-09-22

How to Cite

de Oliveira Ferreira, C., & Gonçalves de Carvalho, J. (2025). Agroecology – science, practice, and movement: analysis of the School Educandário Humberto de Campos (EHC)/Goiás     . Brazilian Journal of Rural Education, 10, e19850. https://doi.org/10.70860/ufnt.rbec.e19850