A study on the profile and professional insertion into teaching of graduates of the Bachelor's Degree in Rural Education from the Federal University of Maranhão

Authors

DOI:

https://doi.org/10.70860/ufnt.rbec.e19884

Abstract

ABSTRACT. This paper analyzed part of the data from a survey with alumni from the Undergraduate Rural Education Program at Maranhão University, developed between 2021 and 2022. Specifically, we analyzed the profile and professional insertion of alumni into teaching. This is an exploratory, descriptive study with quantitative and qualitative analyzes in dialogue with national literature on the topic. Data were obtained through an online questionnaire, with the participation of 31 alumni of the aforementioned degree. In the results, we analyzed the socioeconomic profile, the characteristics of professional teaching and the evaluation of the training received on the course by the participants. We conclude that Ledoc/UFMA alumni have a good professional insertion in teaching, especially in rural schools, but that there are intrinsic challenges to their performance due to working conditions, especially wages. We point out the need for studies that can follow the teaching experience of these alumni in loco, in order to give visibility to their actions and endorse the field of studies on teaching work in rural schools.

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Author Biographies

Aline Aparecida Angelo, Universidade Federal do Maranhão - UFMA

Professora no Departamento de Ciências da Educação da Universidade Federal de São João del-Rei. Doutora em Educação pela Universidade de São Paulo (USP); mestre em Educação pela Universidade Federal de São João Del-Rei (UFSJ) e graduada em Pedagoga pela Universidade Federal de Viçosa (UFV). No período de 2017-2022 foi docente no Curso de Licenciatura em Educação do Campo da Universidade Federal do Maranhão; e de 2014-2017 na Universidade Estadual de Minas Gerais. Membro do Grupo de Pesquisa em Educação do Campo, Alternâncias e Reforma Agrária (ECARA/UFV). Possuo experiência de extensão e pesquisa na área de Formação e Trabalho Docente de Educadores do Campo, Educação do Campo e Popular, Agroecologia e Educação.

Edimundo Costa do Nascimento, Universidade Federal de São João Del-Rey - UFSJ

 Graduado em Licenciatura em Educação do Campo pela Universidade Federal do Maranhão (UFMA). Atua como docente na Unidade Integrada Frei Nicolau. Possui formação técnica em Agropecuária pelo Centro Educacional Familiar de Alternância (CEFFA) e curso de Informática pela Escola Família Agrícola (EFA) de São Luís Gonzaga do Maranhão.

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Published

2025-12-24

How to Cite

Angelo, A. A., & Costa do Nascimento, E. (2025). A study on the profile and professional insertion into teaching of graduates of the Bachelor’s Degree in Rural Education from the Federal University of Maranhão. Brazilian Journal of Rural Education, 10, e19884. https://doi.org/10.70860/ufnt.rbec.e19884

Issue

Section

Dossiê: Caminhos e lutas na formação de professores do Campo no Brasil