Teacher Education: Is it necessary to reassess family, normal and abnormal?
DOI:
https://doi.org/10.70860/ufnt.rbec.e19952Abstract
ABSTRACT. This paper aims to understand how discourses on normality and abnormality affect teacher education and contribute to the maintenance of inequalities, especially in rural contexts. In rural areas, we observe that abnormality is often associated with what deviates from the urban standard, reinforcing subalternities and social disparities. Although family structures have undergone historical and cultural transformations, we recognize that conservative traits still prevail in the countryside, influencing perceptions of what is considered normal. We draw on Michel Foucault’s contributions to analyze how capitalism shapes standards of normality linked to family and health, thereby influencing social behaviors and perceptions. These standards produce shared identities, but also reinforce the image of the rural subject as backward. Methodologically, we rely on family memories and narratives, using discourse analysis and sensitive writing, as proposed by Rosa Maria Bueno Fischer. We argue that both initial and continuing teacher education constitute a fundamental space to denaturalize exclusionary patterns and promote inclusive practices. The main challenge lies in breaking with historically constructed inequalities and transforming the school into a welcoming and plural space, one that acknowledges the multiple identities and realities of the individuals involved.
Downloads
References
Arroyo, M. G. (2004) Imagens quebradas: trajetórias e tempos de alunos e mestres. Vozes.
Caldart, R. S. (2011) Licenciatura Em Educação Do Campo E Projeto Formativo: Qual O Lugar Da Docência Por Área. Licenciaturas Em Educação Do Campo, Belo Horizonte: Autêntica Editora.
Caldart, R.; Molina, M. (2004). Por uma educação do campo. Vozes.
Caldart, R. (2000). Pedagogia do Movimento Sem-Terra. Vozes.
Dantas, S. T. (1991). Direito de família e das sucessões. Forense.
Fischer, R. M. B. (2001). Foucault e a análise do discurso em educação. Cadernos de Pesquisa, (114), 197–223.
Fischer, R. M. B. (2021). Por uma escuta da arte: Ensaio sobre poéticas possíveis na pesquisa. Revista Brasileira de Estudos da Presença, 11(1). https://doi.org/10.1590/2237-2660100045
Foucault, M. (1978). História da loucura na Idade Clássica. Perspectiva.
Foucault, M. (2002). Os anormais. Martins Fontes.
Foucault, M. (2007). História da sexualidade: A vontade de saber (Vol. 1). Graal.
Foucault, M. (2010). Vigiar e punir: Nascimento da prisão (36ª ed.). (R. Ramalhete, Trad.). Vozes.
Foucault, M. (2011). A ordem do discurso. Loyola.
Gouveia, V. V., Guerra, V. M., de Sousa, D. M. F., Santos, W. S., & Costa, J. M. (2009). Escala de desejabilidade social de Marlowe-Crowne: Evidências de sua validade fatorial e consistência interna. Avaliação Psicológica, 8(1), 87–98. https://pepsic.bvsalud.org/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1677-04712009000100008
Maluf, A. C. R. F. D. (2010). Novas modalidades de família na pós-modernidade. Atlas.
Nave, A. R. C. X., & Vasconcelos, L. A. (2008). O estudo da família: Contingências e metacontingências. Revista Brasileira de Análise do Comportamento, 4(1), 13–25. https://doi.org/10.18542/rebac.v4i1.841
Nietzsche, F. W. (1998). A genealogia da moral. Companhia das Letras.
Sanchis, P. (2011). Sociologia da religião. (J. R. Costa, Trad.). Vozes.
Santos, B. V., Hillesheim, M. C. P., Arbues, M. P., & Santos, W. B. (2020). Modelos familiares e o silêncio da lei. In M. S. Soares (Org.), Entre a negação e o direito constitucional. Editora CRV.
Santos, J. G. S., & Silva, M. A. (2022). Educação do campo e desigualdade social. Revista Campo-Território, 17(41), 573–590. http://www.cedes.unicamp.br
Santos, M. (2016). A natureza do espaço: Técnica e tempo, razão e emoção. Editora da USP.
Santos, W. B., Faleiro, W., Sant’Ana, T. F., & Dias, W. F. (2018). O masculino e o feminino na escola: As contradições da norma e da forma discursivamente impostos (Vol. 1). Navegando.
Silva, T. T. (1999). Documento de identidade: Uma introdução às teorias do currículo. Autêntica.
Skinner, B. F. (2003). Ciência e comportamento humano. (A. Sommerman, Trad.). Martins Fontes.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Welson Barbosa Santos, Gabriela Aragão, Maria Júlia Andrade Barreto e Silva, Paulo Vitor Teodoro

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Proposal for Copyright Notice Creative Commons
1. Policy Proposal to Open Access Journals
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
A. Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution License that allows sharing the work with recognition of its initial publication in this journal.
B. Authors are able to take on additional contracts separately, non-exclusive distribution of the version of the paper published in this journal (ex .: publish in institutional repository or as a book), with an acknowledgment of its initial publication in this journal.
C. Authors are permitted and encouraged to post their work online (eg .: in institutional repositories or on their website) at any point before or during the editorial process, as it can lead to productive exchanges, as well as increase the impact and the citation of published work (See the Effect of Open Access).




