Conceptions of students of a school of the countryside on technology

Authors

DOI:

https://doi.org/10.20873/uft.rbec.v4e3297

Abstract

ABSTRACT. This work is the result of a research developed in the Specialization in Educational Practices at the Federal University of Pampa - Campus Dom Pedrito. Its purpose was to analyze the conception of the students of a rural school in relation to the technology, as well as to verify questions related to the access and the use. It is a qualitative and explicative field research, developed with 23 students from 7th and 8th years of a nucleated public school, located in a municipality of Rio Grande do Sul. The investigative instruments were: questionnaire and drawings. By the analysis of the questionnaires it was verified that the most used technologies are: radio, television and cellular phone. Most of the students have access to the internet through the cell phone, using it to access social networks. Based on the drawings, it was verified that the technology for the referred students, relates to equipments that facilitate the daily life, such as: tractors, pulverizadores and machinery of irrigation. It is concluded that technology should be one of the discussions of the political pedagogical project of each school, involving all the authors and based on the conception of education of the countryside as social practice.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Crisna Daniela Krause Bierhalz, Universidade Federal do Pampa - UNIPAMPA

Doutora em Educação PUC (RS). Pedagoga pela UFPel.

Eril Medeiros da Fonseca, Universidade Federal do Pampa - UNIPAMPA

Possui Licenciatura em Ciências da Natureza pela Universidade Federal do Pampa (Unipampa), Campus Dom Pedrito. Cursando o curso de Especialização em Ensino de Ciências na Educação do Campo e Mestrado em Ensino no Programa de Pós-Graduação em Ensino (Unipampa).Possui interesse na área de Ensino com ênfase nas seguintes temáticas: Contextualização, Formação de Professores, Educação do Campo, abordagem de temas, currículo e processos de ensino e aprendizagem de Ciências.

Izalina de Vargas Oliva, Secretaria de Educação e Cultura de Dom Pedrito-RS

Mestranda no curso de Mestrado Profissional em Ciências pela Universidade Federal do Pampa - Campus Bagé,(2018),possuo graduação em Matemática pela Universidade da Região da Campanha (2003). , pós graduação em Praticas Educativas em Ciências da Natureza e Matemática, (Unipampa- Dom Pedrito), integrante do Grupo de Estudos e Pesquisa em Educação do Campo e Ciências, do(a) Universidade Federal do Pampa, atuou como professora Colaboradora no curso de Educação de Educação do Campo pela Unipampa - Campus Dom Pedrito(2014-2015). Atualmente supervisora municipal de matemática, atuo como professora particular de matemática, nas series finais do ensino fundamental , médio( matemática e física) e no terceiro grau, nas disciplinas de calculo e física, desde 2003. Articuladora do Programa Educação Conectada do município de Dom Pedrito, supervisora do PIBID ( Programa Institucional de Bolsa de Iniciação à Docência ), na área de Ciências da Natureza, na Escola Municipal Rural de Ensino Fundamental Sucessão dos Moraes, Associação de Pais e Amigos dos Excepcionais- APAE e Centro de Referência da Assistência Social - CRAS, Ministrante de cursos de formação para professores dos anos iniciais e finais na área Alfabetização de Matemática. Atualmente professora na Fael instituição de ensino nas disciplinas de Matemática e Física.

Published

2019-01-28

How to Cite

Bierhalz, C. D. K., Medeiros da Fonseca, E., & de Vargas Oliva, I. (2019). Conceptions of students of a school of the countryside on technology. Brazilian Journal of Rural Education, 4, e3297. https://doi.org/10.20873/uft.rbec.v4e3297