Trajectories of peasant women in Espírito Santo: permanence’s and discontinuities

Authors

DOI:

https://doi.org/10.20873/uft.2525-4863.2018v3n4p1221

Abstract

ABSTRACT. This article aims to understand the trajectory of peasant women in Espírito Santo from the period of 1930 to 2017, in the search for an understanding of the ways in which they lived/live and perceived/perceive their childhood, personal trajectories, insertion processes as workers and participants in the social spaces of their communities, as well as the meanings that schooling assumes throughout their lives. It uses as theoretical and methodological support Carlo Ginzburg's (1988, 1989, 2002, 2007) thinking, based on the assumptions of microhistory and the indicial paradigm, in cooperation with Mikhail Bakhtin's (2003, 2004) work, taking the narratives as concrete statements. As a source, it analyzes the narratives of four peasant women, born in Espírito Santo, materialized in the Cadernos da Realidade (Notebooks of Reality) of graduation students in Countryside Education/UFES. The analysis indicates continuities and discontinuities in the trajectories of these women in the period of investigation. As permanencies, it stands out that women still occupy domestic spaces, mainly exerting herculean activities, devoid of economic value. In addition, the patriarchal model of family/society is presented in the narratives and in the records of women from different generations. Evidence of discontinuities also emanate from the documents, such as: insertion as a child in the schooling process, the role of women in domestic services, community and wider spaces in society, such as the University. 

 

Palabras-clave: Mujeres campesinas. Cuaderno de la Realidad. Espíritu Santo. Estancias. Discontinuidades.

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Author Biographies

Deiviani de Oliveira, Universidade Federal do Espírito Santo - UFES

Graduanda em Licenciatura em Educação do Campo, habilitação em Ciências Humanas e Socias, da Universidade Federal do Espírito Santo.

Luan Eudair Bridi, Universidade Federal do Espírito Santo - UFES

Graduando em Licenciatura em Educação do Campo, com habilitação em Linguagens. Tem experiência na área de Educação, com ênfase em Linguagens.

Miriã Lúcia Luiz, Universidade Federal do Espírito Santo - UFES

Possui graduação em Pedagogia pela Faculdade de Filosofia Ciências e Letras de Colatina (2004), graduação em História, pela Universidade de Uberaba (2009). Especialização em Orientação Educacional. Possui mestrado (2010) e doutorado (2015) em Educação pela Universidade Federal do Espírito Santo. É membro do Núcleo Capixaba de Pesquisa em História da Educação (NUCAPHE). É professora Adjunto-A do Quadro Permanente da Universidade Federal do Espírito Santo (UFES).

Regina Godinho Alcântara, Universidade Federal do Espírito Santo - UFES

Doutora em Educação pelo Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Federal do Espírito Santo, na Linha Educação e Linguagens (2014). Possui Mestrado pelo PGGE/CE/UFES, na Linha de Educação e Linguagens (2006). Licenciada em Letras - Português. Professora Adjunta do Departamento de Linguagens, Cultura e Educação/ Centro de Educação/Ufes. Professora Permanente do Programa de Pós-Graduação em Ensino, Educação Básica e Formação de Professores (PPGEEDUC/Ufes). Coordenadora do Grupo de Pesquisa Cnpq - Estudos e Pesquisas em Processos de Apropriação da Língua Portuguesa - Gepalp. Pesquisadora e membro integrante do Núcleo de Estudos e Pesquisas em Alfabetização, Leitura e Escrita do Espírito Santo (NEPALES - UFES/CE). É professora de Língua Portuguesa, com experiência em formação de professores, atuando com temáticas referentes ao ensinoaprendizagem da língua materna, estudos linguísticos, didática e metodologia da Língua Portuguesa.

Published

2018-12-23

How to Cite

Oliveira, D. de, Bridi, L. E., Luiz, M. L., & Alcântara, R. G. (2018). Trajectories of peasant women in Espírito Santo: permanence’s and discontinuities. Brazilian Journal of Rural Education, 3(4), 1221–1248. https://doi.org/10.20873/uft.2525-4863.2018v3n4p1221