Teacher formation in alternate times and spaces: synchronizing learning times

Authors

  • Celia Beatriz Piatti Universidade Federal de Mato Grosso do Sul - UFMS
  • Jose Roberto Rodrigues de Oliveira Universidade Federal de Mato Grosso do Sul - UFMS https://orcid.org/0000-0001-7893-555X

DOI:

https://doi.org/10.20873/uft.rbec.e7315

Abstract

ABSTRACT. The debate about teacher formation in alternate times and spaces requires understanding the Alternation Pedagogy as a modality that values ​​students' experiences and that, rooted in the culture and identity of the countryside, presents in its processes of formation values ​​and conceptions of life and work in the peasant communities. In this context, the guiding question is: In the degree in Rural Education what is the meaning of the alternation? The objective is to present the results of an experiment conducted with degree students in Rural Education, using the field notebook records - instrument of alternation - made in 2017. These records point to three moments: Who am I? Who are we? What is the aim of graduating to work in a field school? The analyzes follow the foundations of authors such as Silva (2010, 2018); Gimonet (2007); Caldart (2009); Arroyo (2009); Molina (2012) Queiroz (2004), among others interlocutions that combine with the theme. It is considered that the records are expressions the possibility of the subjects to realize their formation regarding the right to access to the university, but also the guarantee of permanence in alternate and educational times and spaces.

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Author Biographies

Celia Beatriz Piatti, Universidade Federal de Mato Grosso do Sul - UFMS

Graduada em Pedagogia (1983). Mestre em Educação pela Universidade Católica Dom Bosco (2006) e Doutora em Educação pela Universidade Federal de Mato Grosso do Sul (2013). Professora da UFMS, lotada na Faed (Faculdade de Educação).Coordenadora do grupo de estudos e pesquisa em formação de professores (GEPFORP). Atualmente é coordenadora da linha de pesquisa -Processos formativos, práticas educativas, diferenças. Tem experiência na área de educação, atuando em ensino, pesquisa e extensão com os seguintes temas: Educação do Campo; Formação de professores e práticas educativas.

Jose Roberto Rodrigues de Oliveira, Universidade Federal de Mato Grosso do Sul - UFMS

Possui graduação em História pela Universidade Federal de Mato Grosso do Sul (1997), Mestrado em História, Região e identidades pela UFMS - Campus de Dourados - concluído em 2004. É especialista em Pedagogia da Alternância pela Universidade Católica de Brasília (UCB). Atualmente é doutorando no Programa de Pós-Graduação em Educação/UFMS.Tem experiência na área de História, atuando em ensino, pesquisa e extensão com os  seguintes temas: metodologia, educação do campo, especulação, latifúndio e terras devolutas.

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Published

2019-12-19

How to Cite

Piatti, C. B., & Rodrigues de Oliveira, J. R. (2019). Teacher formation in alternate times and spaces: synchronizing learning times. Brazilian Journal of Rural Education, 4, e7315. https://doi.org/10.20873/uft.rbec.e7315

Issue

Section

Thematic Dossier: 50 years of Alternating Cycle in Brazil