Alternance Pedagogy study plan (SP): Problematizing perspective on the formative action of the Cocais/PI Agricultural Family School (EFA Cocais/PI)

Authors

  • Maria Raquel Barros Lima Universidade Federal do Maranhão - UFMA
  • Carmen Lúcia de Oliveira Cabral Universidade Federal do Piauí - UFPI

DOI:

https://doi.org/10.20873/uft.rbec.e7322

Abstract

ABSTRACT. The present study aims to analyze the Study Plan (SP) of the Alternation Pedagogy in its problematic dimension in the formative action of the Cocais/PI Agricultural Family School (EFA Cocais/PI). As a grounding question of the present study, the question is: to what extent is the problematizing dimension mediated by the SP effective in the EFA Cocais/PI? This question is based on the inherent condition of the SP as the pedagogical mediation of the Alternation Pedagogy, which is the problematization. Connected to other mediations, no less relevant, the SP articulates, beyond the formative times and spaces, the daily knowledge of families in the processes of teaching and learning. These elements incur the design of a formation conveyed to the problematizing dimension, considering that the reality experienced in the daily lives of families is inserted in the school environment through the SP. The data analysis showed the effectiveness of the problematic condition inherent to the SP in the formative action developed in the EFA Cocais/PI, but also revealed the existence of gaps in the realization named the SP cycle.

Keywords: Study Plan, Pedagogy of Alternation, Problematic dimension.

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Author Biographies

Maria Raquel Barros Lima, Universidade Federal do Maranhão - UFMA

Possui graduação em Letras - Espanhol pela Universidade Estadual do Piauí - UESPI. Mestrado em Educação pela Universidade Federal do Piauí (UFPI). Atualmente é professora substituta da Universidade Federal do Maranhão - UFMA. Tem experiência na área de Educação, com ênfase na Educação do Campo e Pedagogia da Alternância, Formação de Professores e Prática Educativa. Cursando 8º período de Pedagogia pela Faculdade Excelência - FAEX.

Carmen Lúcia de Oliveira Cabral, Universidade Federal do Piauí - UFPI

Doutora em Educação pela Universidade Federal do Rio Grande do Norte (UFRN), Pós-Doutora pela Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP), Licenciada em Filosofia e Pedagogia pela Universidade Federal do Piauí (UFPI). Atualmente, professora da UFPI na Graduação e Pós-Graduação em Educação. Desenvolve estudos na área da Educação e Filosofia da Educação, com ênfase em: formação de professores, práticas educativa, ensino e filosofia.

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Published

2019-12-19

How to Cite

Barros Lima, M. R., & de Oliveira Cabral, C. L. (2019). Alternance Pedagogy study plan (SP): Problematizing perspective on the formative action of the Cocais/PI Agricultural Family School (EFA Cocais/PI). Brazilian Journal of Rural Education, 4, e7322. https://doi.org/10.20873/uft.rbec.e7322

Issue

Section

Thematic Dossier: 50 years of Alternating Cycle in Brazil