The Project for Youth and Adults Education in Agrarian Reform Settlements in Piauí state (Proejapi) in the context of Pronera

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DOI :

https://doi.org/10.20873/uft.rbec.e10135

Mots-clés :

Rural Education (countryside), Pronera, Educational Policy, Youth and Adult Education.

Résumé

ABSTRACT. The National Agrarian Reform Education Program has advanced in relation to the policies historically developed in Brazil for the education of countryside populations, representing a paradigm shift. This article was directed by the following research problem: how did the implementation of Pronera materialize in the State of Piauí, through the Youth and Adult Education Project of Agrarian Reform Settlements? The objective is to analyze the Pronera implantation process in the State. The investigation was based on literature review, document analysis and interviews with different subjects from the institutions and movements involved in the implementing process of the Program. The results indicate that this process involved difficulties related to the structural precariousness of the settlements; the level of monitors training; the bureaucratic aspects of the process processing; the discontinuity in the release of the installments agreed in the work plans and the delay in pedagogical activities, elements that interfered in the dynamics of the Project's execution. The problems faced were being overcome by the engagement of the pedagogical team and the social and union movements involved, revealing that Pronera played a central role in expanding the processes of schooling and training of the people engaged in the struggles for the right to education and social transformation.

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Bibliographies de l'auteur-e

Jullyane Frazão Santana, Universidade de São Paulo - USP

Doutoranda em Educação pela Universidade de São Paulo - Campus de Ribeirão Preto. Licenciada em Pedagogia e Mestre em Educação pela Universidade Federal do Piauí. É membro do Núcleo de Políticas e Gestão Educacional (NUPPEGE); do Núcleo de Estudos, Pesquisas e Extensão em Educação do Campo (NUPECAMPO) e do Núcleo de Estudos e Pesquisas em Educação e Emancipação Humana (NESPEM).

Rosana Evangelista da Cruz, Universidade Federal do Piauí - UFPI

Mestre e doutora em educação pela Universidade de São Paulo, docente na Universidade Federal do Piauí e membro do Núcleo de Estudos e Pesquisas em Políticas e Gestão da Educação (NUPPEGE).

Marli Clementino Gonçalves, Universidade Federal do Piauí - UFPI

Licenciada em Pedagogia, Mestre e Doutora em Educação pela Universidade Federal do Piauí. Atualmente é Professora Efetiva da Universidade Federal do Piauí. Coordenadora Adjunta do Núcleo de Estudos, Pesquisas e Extensão em Educação do Campo - NUPECAMPO e integra o Núcleo de Pesquisas em Políticas e Gestão da Educação - NUPPEGE. 

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Coordenador do Projeto. (2019). Entrevista concedida à pesquisadora. Teresina.

Coordenador do Setor de Educação do MST no Piauí. (2019). Entrevista concedida à pesquisadora. Teresina.

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Publié-e

2021-03-29

Comment citer

Frazão Santana, J., Evangelista da Cruz, R. ., & Clementino Gonçalves, M. (2021). The Project for Youth and Adults Education in Agrarian Reform Settlements in Piauí state (Proejapi) in the context of Pronera. Brazilian Journal of Rural Education, 6, e10135. https://doi.org/10.20873/uft.rbec.e10135

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