Florestan Fernandes National School and the political education of rural landless workers

Auteurs-es

  • Aline de Jesus Peixinho Universidade Federal de Uberlândia - UFU https://orcid.org/0000-0002-6225-5768
  • Beatriz Vieira Barone Universidade Federal de São Carlos - UFSCar
  • Mario Borges Netto Universidade Federal de Uberlândia - UFU

DOI :

https://doi.org/10.20873/uft.rbec.e10911

Résumé

Abstract. The research objective is to pose theoretical analysis about the educational basis of the Landless Workers' Movement (Movimento dos Trabalhadores Rurais Sem Terra - MST), expressed by educational actions and the organization of Florestan Fernandes National School (Escola Nacional Florestan Fernandes - ENFF). Therefore, we sought to relate the educational principles of the movement to the marxist and marxian theoretical contributions. The chosen methodological framework was bibliographic research, whose main references were Karl Marx, Friedrich Engels, and Vladimir I. Lenin's works, as well as the texts produced by the Movement on education and formation. The research shows that political education has become the center of the educational proposals of the movement, since it enables the constitution of class awareness, capable of contributing to the development of strategies and ways of defending land reform and society transformation. Finally, based on studies about the National School (ENFF), we detected a clarifying theoretical relation between the conception of political party by Lenin and the MST, in which both take the commitment of managing, organizing and educating workers for class struggle, on a perspective of reaching human emancipation and the revolution of an oppressive society.

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Bibliographies de l'auteur-e

Aline de Jesus Peixinho, Universidade Federal de Uberlândia - UFU

Graduanda do Curso de Pedagogia do Instituto de Ciências Humanas do Pontal (ICHPO) da Universidade Federal de Uberlândia (UFU). Bolsista do Programa de Educação Tutorial (PET MAIS SAÚDE). Iniciação Cientifica com a temática “Os fundamentos educacionais e filosófico da Escola Nacional Florestan Fernandes”. Membra do “Grupo de Estudos e Pesquisas em História da Educação e Marxismo - GEPHEM/HISTEDBR”.

Beatriz Vieira Barone, Universidade Federal de São Carlos - UFSCar

Graduanda do Curso de Pedagogia da Universidade Federal de São Carlos (UFSCar). Bolsista de Iniciação Científica (CNPq) na linha de pesquisa “Atendimento educacional para crianças e adolescentes em tratamento de saúde”. Membra do “Núcleo de Estudos e Pesquisas: Educação inclusiva, tecnologia educacional e formação profissional em diferentes contextos” e do “Grupo de Estudos e Pesquisas em História da Educação e Marxismo”.

Mario Borges Netto, Universidade Federal de Uberlândia - UFU

Doutor em Educação pela Universidade Estadual de Maringá – UEM. Professor do Instituto de Ciências Humanas do Pontal, da Universidade Federal de Uberlândia – UFU. Líder do Grupo de Estudos e Pesquisas História da Educação e Marxismo (GEPHEM/HISTEDBR). Atua em pesquisas sobre Marxismo e Educação, Ideias e Pensamentos educacionais, História de Intelectuais na Educação.

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Publié-e

2020-12-11

Comment citer

Peixinho, A. de J., Barone, B. V., & Borges Netto, M. (2020). Florestan Fernandes National School and the political education of rural landless workers. Brazilian Journal of Rural Education, 5, e10911. https://doi.org/10.20873/uft.rbec.e10911