Alumnae from the Undergraduate Rural Education: paths in changing of the School Shape

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DOI :

https://doi.org/10.20873/uft.rbec.e12756

Résumé

ABSTRACT. This study analyzed the practices of alumnae from the Undergraduate Rural Education Program (LeCampo) at Minas Gerais University (local acronym FaE/UFMG). It aims at contributing to discussions on changes in school shape. The analysis was based on theoretical and methodological debates about Rural Education, Socialist and Freirean pedagogy. Data were obtained from qualitative research which comprised document analysis, interviews, and participative observation. Results show significant steps taken towards changing school shape. This movement was produced by the alumnae and the education institutions in which they work. Schools develop projects that allow inserting the student in their environment, with a view to criticizing them, understanding social, cultural and work relations and, thus, aiming at an omnilateral education. The conclusion was that these changes cause most effective transformation when the alumnae are engaged in social movements and rural unions that encourage and support the alumnae’s pedagogical practices, which, in turn, stimulates the alumnae to be more deeply engaged in these movements.

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Aline Aparecida Angelo, Universidade Federal do Maranhão - UFMA

Graduada em pedagogia pela UFV e doutora em educação pela FEUSP. Docente no curso de Licenciatura em Educação do Campo da UFMA e membro do Grupo de Estudos e Pesquisas em Políticas de Formação e Trabalho Docente. Desenvolve pesquisas na área de Educação do Campo, Formação de Professores, Organização do Trabalho Pedagógico e de Políticas Educacionais.

Sonia Maria Portella Kruppa, Universidade de São Paulo - USP

Licenciada em Ciências Sociais (USP), graduada em Pedagogia, Mestre e Doutora (USP). Coordena o Núcleo de Avaliação Institucional na FEUSP, onde é docente. Tem experiência de pesquisa na área de Educação e Trabalho, nos temas: Estado, Políticas Públicas, Planejamento e Avaliação, Organismos Multilaterais de Cooperação (Banco Mundial), Educação de Jovens e Adultos, Formação de Professores e Economia Solidária.

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Publié-e

2021-11-13

Comment citer

Angelo, A. A., & Kruppa, S. M. P. (2021). Alumnae from the Undergraduate Rural Education: paths in changing of the School Shape. Brazilian Journal of Rural Education, 6, e12756. https://doi.org/10.20873/uft.rbec.e12756

Numéro

Rubrique

Dossiê Temático: Egressos (as) das Licenciaturas em Educação do Campo no Brasil