Rural Education and the teaching of genetics: an investigative didactic possibility

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DOI :

https://doi.org/10.20873/uft.rbec.e12757

Résumé

ABSTRACT. Research related to the genome project, cloning and genetically modified organisms are present inside and outside the school. Such subjects deserve attention in the teaching of genetics due to the difficulties presented by the students, regarding the learning of genetics in this subject, due to the high degree of abstraction, the impossibility of practical activities due to the planning and infrastructure necessary for its development. Understanding the challenges faced by teachers for the development of teaching strategies that ensure the learning of genetics, in a contextualized way, this work is developed. The objective of the described work was to elaborate and develop didactic strategies that allow the presentation of genetic contents in a contextualized way. An Investigative Didactic Sequence (SEI) was developed, in which the contents of Molecular Biology applied to Genetics were addressed in order to answer the question: “How to approach the concepts of Genetics to the context of students inserted in Rural Education?”. It is a qualitative research of a participative nature, developed with students from the Education of the country, from the 3rd year of high school in Colniza/MT. It was observed that the students understood definitions such as: DNA, RNA, Chromosomes, Gene, Genome, as well as the perception of gene selection in the improvement of species and identified it as a recurrent practice in the area.

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Kássia Paula Oliveira da Silva, Secretaria Estadual de Educação de Mato Grosso - SEDUC

Possui graduação em Ciências Biológicas pela UNIC -Universidade de Cuiabá (2009), Mestrado em Ensino de Ciências Naturais pelo Programa de Pós Graduação em Ensino de Ciências Naturais da Universidade Federal de Mato Grosso (2021), Professora efetiva da Secretaria Estadual de Educação do Estado de Mato Grosso (2018).

Lenicy Lucas de Miranda Cerqueira, Universidade Federal de Mato Grosso - UFMT

Possui graduação em Ciências Biológicas pela UFMT - Universidade Federal de Mato Grosso (1997), Mestrado em Genética e Melhoramento Animal pela UNESP - Jaboticabal (2000) e Doutorado em Ciências (Genética) pela USP - Universidade de São Paulo (2005). É Professora Associada III da Universidade Federal de Mato Grosso, campus Cuiabá. É credenciada no Programa de Pós Graduação em Ensino de Ciências Naturais (PPGECN) e no PROFBio.

Luciana Melhorança Moreira, Universidade do Estado de Mato Grosso - UNEMAT

Possui graduação em Licenciatura Plena Em Ciências Biológicas pela Universidade Federal de Mato Grosso (1994), mestrado em Agricultura Tropical pela Universidade Federal de Mato Grosso (2003) e doutorado em Ciências Biológicas - Ecologia (2008) pelo INPA. Atualmente é professora adjunto da Universidade do Estado de Mato Grosso. Tem experiência na área de Genética, com ênfase em Genética Molecular, atuando na área de ensino de ciências e biologia. É professora colaboradora do Programa de Mestrado Profissional em Ensino de Biologia - PROFBIO.

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Publié-e

2021-12-15

Comment citer

Oliveira da Silva, K. P., Lucas de Miranda Cerqueira, L., & Melhorança Moreira, L. (2021). Rural Education and the teaching of genetics: an investigative didactic possibility. Brazilian Journal of Rural Education, 6, e12757. https://doi.org/10.20873/uft.rbec.e12757