The agrarian issue in the pedagogical practice of LEC/UFBA educational teachers: the challenge of implementing the working class schooling project
DOI :
https://doi.org/10.20873/uft.rbec.e12940Mots-clés :
Rural Education. Agrarian issue. Pedagogical PracticeRésumé
ABSTRACT. This article presents the results of a research that analyzed the pedagogical work carried out by teachers graduated from the Course in Rural Education (LEC) at the Federal University of Bahia (UFBA). The contradictions of capitalist society are problematized to explain the repercussions on the working class in terms of exclusion and limitations in the access to material and cultural goods. The agrarian question is raised as a fundamental question of the capitalist society and its unfoldings on the working class. Rural Education is presented as a project of the working class whose aim is to face the structural order posed by bourgeois society. The pedagogical work of the research subjects is analyzed in the light of the four pillars that founded the Political Project of the Course (PPC), namely: consistent theoretical basis, political formation, class awareness, and revolutionary organization with insertion in class struggles with a look towards the pedagogical treatment given to the agrarian issue category, bearing in mind to confront the conception of the training and the teachers' practice in regards to the implementation of a revolutionary pedagogical practice. The research data reveals that not all teachers incorporated the conception of the content and method of the training to their respective practices.
Téléchargements
Références
Caldart, R. S. (2010). Educação do campo: notas para uma análise de percurso. Trab. Educ. Saúde, 7(1), 35-64. https://doi.org/10.1590/S1981-77462009000100003.
Engels, F. (2012). A origem da família, da propriedade privada e do Estado. São Paulo: Lafonte.
Freitas, L. C. (1987). Projeto histórico, ciência pedagógica e didática. Educ. e Soci., (27), 122-140.
Freitas, L. C. (1995). Crítica da organização do trabalho pedagógico e da didática. São Paulo: Papirus.
Frigotto, G. (2010). A educação e a crise do capitalismo Real. São Paulo: Cortez.
Geografar. (2017). Estrutura fundiária. Recuperado de: https://geografar.ufba.br/estrutura-fundiaria
Germani, G. I. (2006). Condições históricas e sociais que regulam o acesso à terra no espaço agrário brasileiro. GeoTextos, 2(2), 2006, 115-147. https://doi.org/10.9771/1984-5537geo.v2i2.3040
IBGE – Instituto Brasileiro de Geografia e Estatística. (2006). Censo Agropecuário, 2006 – IBGE.
Lefebvre, H. (1991). The production of space. Cambridge, Mas: Blackvell Publishers.
Lefebvre, H. (2000). A produção do espaço. Recuperado de: http://www.mom.arq.ufmg.br/mom/02_arq_interface/1a_aula/A_producao_do_espaco.pdf.
Martins, J. S. (1994). O poder do atraso. São Paulo: Hucitec.
Martins, J. S. (1981). Os camponeses e a política no Brasil: as lutas sociais no campo e seu lugar no processo político. Petrópolis: Vozes.
Marx, K. (1988). O capital: crítica da economia política. São Paulo: Nova Cultural.
Marx, K. (2004). Manuscritos econômico-filosóficos. São Paulo: Boitempo.
Marx, K., & Engels, F. (2009). A ideologia alemã. São Paulo: Expressão Popular.
Moreira, R. (2012). Geografia e práxis: a presença do espaço na teoria e na prática geográficas. São Paulo: Contexto.
Ramos, L. R. S. (2013). A pesquisa didática na experiência da Licenciatura em Educação do Campo da UFBA: contribuição à formação científica dos professores (Dissertação de Mestrado). Universidade Federal da Bahia, Salvador.
Saviani, D. (2005). Pedagogia histórico-crítica. Campinas: Autores Associados.
Smith, N. (1988). Desenvolvimento desigual: natureza, capital e a produção de espaço. Trad.: Eduardo de Almeida Navarro. Rio de Janeiro: Bertrand Brasil.
Taffarel, C. N. Z. (2013). Convite de Formatura da Licenciatura em Educação do Campo. Salvador: Universidade Federal da Bahia.
Taffarel, C. N. Z. et al. (2011). Desafios da Educação do Campo na UFBA: proposições superadores – o Sistema de Complexos. In Molina, M. C. (Org.). Licenciaturas em Educação do Campo: registros e reflexões a partir da experiência-piloto (UFMG; UnB; UFBA e UFS) (s./p.). São Paulo: Autêntica.
Thomaz Júnior, A. (2009). Dinâmica Geográfica do Trabalho no Século XXI: (Limites Explicativos, Autocrítica e Desafios Teóricos). Presidente Prudente: Unesp, (volume 1). http://www.athena.biblioteca.unesp.br/exlibris/bd/livredocencia/2009/thomazjunior_a_ld_prud.pdf. Acesso em 26/07/2014.
UFBA. (2008). Projeto Político do Curso de Licenciatura em Educação do Campo. Universidade Federal da Bahia. Salvador.
Téléchargements
Publié-e
Comment citer
Numéro
Rubrique
Licence
Proposal for Copyright Notice Creative Commons
1. Policy Proposal to Open Access Journals
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
A. Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution License that allows sharing the work with recognition of its initial publication in this journal.
B. Authors are able to take on additional contracts separately, non-exclusive distribution of the version of the paper published in this journal (ex .: publish in institutional repository or as a book), with an acknowledgment of its initial publication in this journal.
C. Authors are permitted and encouraged to post their work online (eg .: in institutional repositories or on their website) at any point before or during the editorial process, as it can lead to productive exchanges, as well as increase the impact and the citation of published work (See the Effect of Open Access).