Epistemological bases of education for settletes and campsites and campsites of Agricultural Reform

Auteurs-es

  • Tânia Regina Braga Torreão Sá Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia - UESB https://orcid.org/0000-0002-2949-9816
  • Luciene Rocha Silva Secretaria de Educação da Prefeitura Municipal de Barra do Choça e Setor de Educação do MST / Sudoeste da Bahia

DOI :

https://doi.org/10.20873/uft.rbec.e13189

Mots-clés :

Pedagogy of the movement, Pedagogical practices, Educational practices

Résumé

ABSTRACT. In this article, the fundamental points for following up the discussion on the epistemological bases of education for settlers and campers in agrarian reform areas are presented, which is a production that derives from the realization of a course that the authors taught, precisely for campers and settlers of agrarian reform, in September 2021, FORMCAMPO. The objective of this work, therefore, was to problematize what education is, according to the dominant model of “banking” education, and, furthermore, to investigate how the differences between the aforementioned educational model and that of the education of social movements are established. Furthermore, the pedagogy of the movement is conceptualized, and, going further, we present the singularities of education/schooling in the settlement and encampment spaces. The methodology used was documental research and the instruments used for data collection were texts which discussed the subject. We opted, however, for the procedure of content analysis, and in such analysis, the results revealed that, since its genesis, the peasant movement works with the concern of affirming the importance of socialist education, but it finds difficulties to do so. The conclusions signals the need to restore the principles that support such an educational model.

Téléchargements

Les données relatives au téléchargement ne sont pas encore disponibles.

Bibliographies de l'auteur-e

Tânia Regina Braga Torreão Sá, Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia - UESB

É Doutora em Memória: Linguagem e Sociedade pela UESB – PPGMLS (2012 - 2016). É Mestra em Geografia pela UFBA (1999 - 2001). É Graduada em Geografia pela UFBA (1992 - 1996). É docente adjunta do Departamento de Ciências Humanas e Letras (DCHL/UESB) aonde orienta pesquisas de graduação em pós-graduação no tema da educação do campo. É líder do Grupo de Pesquisa NEMTrabE/CNPq.

Luciene Rocha Silva, Secretaria de Educação da Prefeitura Municipal de Barra do Choça e Setor de Educação do MST / Sudoeste da Bahia

É Mestra em Educação pela UESC. É Especialista em História Social - Brasil pela UESB. É gestora do Colégio Estadual do Campo Lucia Rocha Macedo no Assentamento Cangussu, Barra do Choça. É coordenadora do Setor de Educação do MST/Regional Sudoeste/Bahia. É Pesquisadora do GEPEMDECC/CNPq. É Fundadora e Coordenadora do Fórum Municipal de Educação do Campo (FOMEC/BA/VC).

Références

Brasil. (2002). CNE/CEB Resolução nº 1, de 3 de abril de 2002. Institui Diretrizes Operacionais para a Educação Básica nas Escolas do Campo. Brasília, DF. Recuperado de http://portal.mec.gov.br/index.php?option=com_docman&view=download&alias=13800-rceb001-02-pdf&category_slug=agosto-2013-pdf&Itemid=30192

Caldart, R. S. (2008). Sobre Educação do Campo. In Santos, C. A. (Org.). Campo. Políticas públicas: educação (pp. 67-86). [Coleção Por uma Educação do Campo, n. 7]. Brasília: Incra-MDA.

Caldart, R. S. (2009). Pedagogia do Movimento sem Terra. São Paulo: Editora Expressão Popular.

Caldart, R. S. (2012). Pedagogia do movimento. In Dicionário da Educação do Campo (pp. 546-553). Escola Politécnica de Saúde Joaquim Venâncio e Expressão Popular. Rio de Janeiro: EPSJV; São Paulo: Editora Expressão Popular.

Caldart, R. S., Daros, D., Almeida, C. F. L., Osfs, P. R. C., Sottilli, T. A., Percher, E. G., Stedile, M. E., Kolling, E. J., Monteiro Júnior, Z. B. C., & Moraes, I. A. (2013). Estrutura de gestão em que todos decidem. Escola do Movimento no Instituto de Educação Josué de Castro, 176-181.

Cordeiro, G. N. K., Reis, N. S., & Hage, S. M. (2011). Pedagogia da alternância e seus desafios para assegurar a formação humana dos sujeitos e a sustentabilidade do campo. Em Aberto, 24, 115-125.

Dal Ri, N. M., & Vieitez, C. G. (2004). A educação do movimento dos sem-terra. Revista Brasileira de Educação, (26), 44–57. https://doi.org/10.1590/s1413-24782004000200004

De Paula, A. P., & Saveli, E. L. (2000). A construção de uma escola necessária para a educação do campo e o projeto educativo do MST. Revista Diálogos. Pesquisa em Extensão Universitária, 17(1), 17-25. Recuperado de http://www.proceedings.scielo.br/pdf/cips/n4v1/01.pdf.

Duarte, N. (2011). “Vigotski e o “aprender a aprender”. Crítica às apropriações neoliberais e pós-modernas da teoria vigotskiana. Campinas, SP: Editora Autores Associados.

Franco, M. A. R. S. (2016). Prática pedagógica e docência: um olhar a partir da epistemologia do conceito. Revista Brasileira de Estudos Pedagógicos, 97(247), 534-551. https://doi.org/10.1590/s2176-6681/288236353

Freire, P. (2003). Pedagogia da Autonomia: Saberes Necessários à Prática Educativa (2a ed.). São Paulo: Editora Paz e Terra.

Freire, P. (2011). Pedagogia do Oprimido. São Paulo: Editora Paz e Terra.

Freire, P. (2021). Educação como prática da liberdade. São Paulo: Editora Paz e Terra.

Freire, P., & Macedo, D. (1994). Alfabetização: Leitura do Mundo, Leitura da Palavra. São Paulo: Editora Paz e Terra.

Gohn, M. G. M. (27 de junho de 2016). Movimentos sociais e lutas pela educação no Brasil: experiências e desafios na atualidade [Conferência de Encerramento]. Reunião Científica Regional da ANPED. Educação, Movimentos Sociais e Políticas Governamentais. Curitiba, Paraná, Brasil.

Krupskaia, N. K. (2017). A construção da pedagogia socialista: escritos selecionados. São Paulo: Expressão Popular.

Leite, S. C. (2000). Escola Rural: Urbanização e Políticas Educacionais. São Paulo: Editora Cortêz.

Lukács, G. (2010). Manuscritos econômicos e filosóficos. São Paulo: Editora Boitempo.

Lukács, G. (2013). Para uma ontologia do ser social 2. São Paulo: Editora Boitempo.

Lukács, G. (2018). Para uma ontologia do ser social 1. São Paulo: Editora Boitempo.

Makarenko, A. (1977). La coletividade y la educación de la personalidad. São Paulo: Editorial Progreso.

Manacorda, M. A. (2006). História da Educação. Da antiguidade aos nossos dias. São Paulo: Editora Cortez.

Marx, K. (2010). Manuscritos Econômico-Filosóficos. São Paulo: Editora Martin Claret.

Marx, K., & Engels, F. (2007). A ideologia alemã. São Paulo: Editora Civilização Brasileira.

Mendes, D. T. (Org.). (1983). Filosofia da educação no Brasil. São Paulo: Editora Civilização Brasileira.

Mészáros, I. (2008). A educação para além do capital. (2a ed.). São Paulo: Editora Boitempo.

Morigi, V. (2003). A escola do MST: Uma utopia em construção. Porto Alegre: Editoria Mediação.

Movimento Sem Terra (MST). (2001). Escola itinerante em acampamentos do MST. Estudos Avançados, 15(42), 1-6. https://doi.org/10.1590/S0103-40142001000200011

Sapelli, M. L. S., Leite, V. J., & Bahntuk, C. (2019). Ensaios da escola do trabalho na luta pela terra: 15 anos da escola itinerante no Paraná. São Paulo: Editora Expressão Popular.

Saviani, D. (2017). Panorama histórico do processo de construção da pedagogia socialista no Brasil. In Caldart, R. S., & Villas Bôas, R. L. (Orgs.). Pedagogia socialista. Legado da revolução de 1917 e desafios atuais (pp. 103-125). São Paulo: Editora Expressão Popular.

Silva, T. R. A., & Araújo, P. C. A. (2016). A educação do campo como direito humano. In Anais do III Congresso Nacional de Educação, Natal, RN.

Torreão Sá, T. R. B., Torreão Sá, M., & De Cristo, R. S. R. (2021) Trabalho ontológico e educação omnilateral, sustentáculos da educação do campo. Revista Germinal, 13(2), 631-653. https://doi.org/10.9771/gmed.v13i2.43887

Vasconcelos, M. L., & Brito, R. H. P. (2014). Conceitos de educação em Paulo Freire. Mack Pesquisa – Fundo Mackenzie de Pesquisa.

Publié-e

2022-07-02

Comment citer

Torreão Sá, T. R. B., & Rocha Silva, L. (2022). Epistemological bases of education for settletes and campsites and campsites of Agricultural Reform. Brazilian Journal of Rural Education, 7, e13189. https://doi.org/10.20873/uft.rbec.e13189